کد مطلب: ۱۳۲۳۶۰

سخنگوی دولت در نشست خبری امروز:

آستان قدس موظف به پرداخت مالیات است

آستان قدس موظف به پرداخت مالیات است

سخنگوی دولت به شائبه‌ها در مورد سایت کارورزی پاسخ داد و آن را مصوبه سال گذشته شورای عالی اشتغال اعلام کرد.

محمدباقر نوبخت در نشست خبری روز گذشته در محل ساختمان کوثر ریاست جمهوری، در پاسخ به سوالی درباره سایت کارورزی و شائبه انتخاباتی داشتن فعالیت این سایت گفت: در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تصویب شد که طبق مصوبه شورای عالی اشتغال در ۵ بهمن ۹۵، اجازه داده شود هر تعدادی از نیروی انسانی ما اگر در واحدی کارورزی کنند، دولت حقوق کارورزی آنها را پرداخت کند.

وی تاکید کرد: این مصوبه سال گذشته شورای عالی اشتغال است و اگر کسی الان این را می‌گوید، دارد از مصوبه شورا کپی‌برداری می‌کند. مصوبه دیگر این بود که اگر کارفرمایی هر جوان بیکار را مشغول به کار کند دولت حق بیمه را خودش خواهد پرداخت.

سخنگوی دولت یادآور شد: در راستای چگونگی اجرای قانون برنامه ششم برای افزایش فرصت‌های شغلی باید سالانه ۹۵۰ هزار فرصت شغلی ایجاد کنیم که نیاز به 770 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری دارد.

سخنگوی دولت در واکنش به فعال شدن سخنگوی یکی از قوا علیه دولت، گفت: این نیز بگذرد، اول خودم و بعد دیگران را دعوت به رعایت قانون، اخلاق و موازین شرعی می‌کنم. در این زمینه همه باید مراقبت کنیم.

نوبخت همچنین با یادآوری اینکه برنامه ششم توسعه معافیت آنهایی را که از مالیات معاف بودند لغو کرده است، تاکید کرد: طبق برنامه ششم توسعه، آستان قدس هم موظف به پرداخت مالیات است.

وی همچنین اعلام کرد: رئیس جمهور و جهانگیری همان ابتدا اموال خود را به قوه قضاییه اعلام کرده‌اند. پیشنهاد می‌کنم سایر کاندیداها هم پیش از مناظره این کار را انجام دهند و در روز مناظره اعلام کنند.

وی ادامه داد: درآمد ما تنها از نفت و مالیات است. برای افزایش مالیات باید چه کنیم؛ یا باید از آنهایی که مالیات می‌گیریم مالیات بیشتری بگیریم که این معقول نیست یا از آنها که فعالیت اقتصادی می‌کردند و مالیات نمی‌دادند مالیات بگیریم. یک عده قانونا از مالیات معاف هستند که مجلس تصویب و شورای نگهبان تایید کرد که آنهایی که معاف هستند هم مالیات پرداخت کنند و سهم هر کس از مالیات مشخص شود.

نوبخت در واکنش به صحبت‌های قالیباف که گفته دولت یارانه حمل ونقل عمومی را پرداخت نکرده است، یادآور شد: برای شهر تهران و برای قطار شهری 136 میلیارد تومان به صورت اسناد خزانه، 33 میلیارد تومان جمعی خرجی و هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت پرداخت شده است. 500 میلیارد تومان هم ضمانت کرده‌ایم. در کل 2500 میلیارد تومان به شهرداری‌های سراسر کشور پرداخت شده است.

وی درباره پس گرفتن سهم تشویقی کارمندان از سوی دیوان عدالت اداری یادآور شد: چنین چیزی در دولت مطرح نیست. ما حقوق کارمندان را متناسب با وضع جامعه نمی‌دانیم. چه برسد به اینکه بخواهیم سهم آنها را کم کنیم یا برگردانیم. این حرف جز برای ایجاد استرس نیست و مطمئن باشید دولت هم چنین کاری نمی‌کند؛ چرا که ما موظفیم نسبت به عدم برابری حقوق‌ها اقدام کنیم.

سخنگوی دولت درباره پرونده فرزند وزیر آموزش و پرورش و اقدامات و اظهار نظرهای سخنگوی قوه قضاییه در این زمینه تاکید کرد: موضع دولت به صورت شفاف بیان شده است. هر کس در هر جایگاهی می‌خواهد مرتکب خلاف قانون شود ما از برخورد با او استقبال می‌کنیم. هیچ کس در منطقه حفاظتی و اینکه پاسخگو نباشد قرار ندارد. درباره این مسئله فردی در مظان اتهام بود که در خانه کالای قاچاق دارد که بلافاصله هم تیتر شد. تعزیرات باید تشخیص بدهد که این قاچاق است یا خیر. بعد از بررسی مرجع قانونی گفته شد که قاچاق نیست و از مرزها وارد شده و گمرکی‌اش هم پرداخت شده است.

وی ادامه داد: اما اینکه گفته شده کارت بازرگانی برای این فرد نبوده باید بررسی شود. بهتر است پیش از مراجع قانونی حیثیت افراد را نبریم. تا چند وقت پیش درباره بابک زنجانی که آن میزان از فساد را انجام داده بود از لفظ «ب.ز» استفاده می‌کردند ولی در این مورد قبل از اینکه قانون نظرش را بگوید، این گونه صحبت می‌کنند. اینکه در هر جلسه‌ای چنین موضوعی مطرح شود فکر نمی‌کنم نه تنها از نظر قانونی، بلکه از نظر اخلاقی که ما در جمهوری اسلامی ایران داعیه آن را داریم درست نیست. امیدواریم این مسائل رعایت شود. هر چند احتمالا از 29 اردیبهشت به بعد شاهد چنین مسائلی نخواهیم بود.

سخنگوی دولت در واکنش به این مسئله که گفته می‌شود فیلتر سایت کارانه قالیباف با فشار دولت بوده است، خاطرنشان کرد: دستگاه مسئول در این زمینه ستاد نظارت بر انتخابات است که فقط دولتی‌ها عضو آن نیستند و در مجموع به این نتیجه رسیده‌اند که این کار خلاف قانون است. در مجلس هم اعتراضات فراوانی به این اقدام صورت گرفت و حتی آقای مطهری رسما اعلام کرد این کار یک اقدام غیر قانونی است. به هر حال اقدام در این زمینه از سوی ستاد نظارت بر انتخابات بود نه دولت.

نوبخت درباره سیاه‌نمایی برخی کاندیداها و اینکه این مسئله ممکن است فعالیت‌های نظام را زیر سوال ببرد، تاکید کرد: برخی مسائلی که می‌گویند قطعا در این سه سال و نیم نبوده و به کل نظام بر می‌گردد. بهتر است این فعالیت‌ها صورت نگیرد. می‌بینید این روزها رسانه ملی مجبور شده شاخص‌های سال 57 را با سال 94 مقایسه کند تا این ناتوانی‌هایی که گفته می‌شود گردن نظام نیفتد.

وی در واکنش به برخی اظهارات درباره حضور سازماندهی شده برخی افراد از سوی رقبای روحانی در معدن یورت و اعتراضات صورت گرفته اظهار کرد: دولت و شخص رئیس جمهور اینکه وارد جمعی شوند که آنها احساسات و عواطفشان را حتی با صدای بلند بگویند، طبیعی می‌دانند، اتفاقا آقای رئیس جمهور برای آنها که دچار آلام شدند این تواضع و مردم دوستی را دارند. محتمل بود که عده ای با صحنه‌سازی اینطور برخورد کنند، اما در هر حال اینکه در کشور عده‌ای با صدای بلند حقشان را بگویند و رئیس جمهور بشنود و از تسکین آنها اظهار خرسندی کند، ارزشی است که باید ترویج کنیم.

سخنگوی دولت اضافه کرد: ما وضع موجود را مطلوب نمی‌دانیم اما در مقایسه با سال 92 این وضعیت نشان‌دهنده عمل مثبت دولت است. هر چند کافی نیست و فرصتی می‌خواهد تا ریل‌گذاری‌های صورت گرفته کامل شود. در برنامه ششم دقیقا اعلام شده که قرار است چه کاری صورت گیرد و ما می‌دانیم برای هر روز چه برنامه‌ای داریم و مثلا برای 100 روز آینده هم اعلام شده که چه خواهیم کرد.

وی درباره سامانه ثبت نام کارورزی که به زودی اجرا می‌شود و اینکه گفته می‌شود برخی اقدامات دولت بهتر است بعد از انتخابات صورت گیرد تا شبهه تبلیغاتی نداشته باشد، گفت: این مصوبه شورای عالی اشتغال در پنجم بهمن 92 بود و تصمیم ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی. دستگاه‌ها وظایف خود را انجام می‌دهند و مردم هم هر روز از ما می‌پرسند که فلان طرح یا کار انجام می‌شود یا نه. هر چه زودتر طرح‌ها انجام شود مردم خوشحال می‌شوند. البته شاید بعضی ستادها ناراحت شوند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.