کد مطلب: ۱۵۱۲۱۹

ابزارهای چین برای ضربه زدن به اقتصاد کره شمالی

ابزارهای چین برای ضربه زدن به اقتصاد کره شمالی

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در هفته‌های اخیر، کشور چین را متهم کرده که به جز گفتگو، تاکنون هیچ اقدام دیگری در مقابل کره شمالی انجام نداده است.

دونالد ترامپ روز پنج‌شنبه در جمع خبرنگاران گفت: من معتقدم چین قادر است اقدامات بسیاری در مقابل کره شمالی انجام دهد و اطمینان دارم این اقدامات را انجام خواهد داد.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از سی‌ان‌ان، طی ده‌ها سال که کره شمالی تحریم شده، صادرات زغال‌سنگ و سوخت این کشور از طریق مرزهای چین صورت گرفته است. چین همین‌طور با ارسال کمک‌های غذایی و تجارت با شرکت‌های این کشورِ منزوی، نقش ناجی را برای کره شمالی داشته است.

اگر چه این بار و در تحریم‌های جدید، چین نیز به 14 عضو دیگر شورای امنیت سازمان ملل، برای اعمال تحریم‌های جدید علیه کره شمالی پیوست. مقامات ایالات متحده آمریکا می‌گویند، بسته تحریمی جدید، درآمد 3 تریلیون دلاری ناشی از صادرات کره شمالی را به یک‌سوم کاهش خواهد داد.

چین در حال حاضر بیش از 90 درصد از تجارت بین‌المللی کره شمالی را تشکیل می‌دهد و احتمالا در برابر هر گونه اقدامی که به سقوط کامل این کشور منجر شود، مقاومت خواهد کرد.

اما در تحریم‌های جدید، چین متعهد شده که اقداماتی هدفمند را در جهت ایجاد فشار اقتصادی بر کره شمالی انجام دهد.

تحلیل‌گران بر این باورند که چین می‌تواند با استفاده از اهرم‌های زیر، اقتصاد کره شمالی را هدف قرار دهد:

1- انرژی

اقتصاد کره شمالی در حال حاضر، وابسته به تولید و صادرات زغال‌سنگ است. این کشور بخش عمده‌ای از محصولات زغال‌سنگ خود را به چین می‌فروشد.

فروش زغال‌سنگ به چین، بزرگ‌ترین منبع تولید ارز برای کره شمالی است. و بر اساس گزارش‌ها، حدود یک‌سوم صادرات رسمی این کشور در سال 2015 را تشکیل می‌دهد.

اگرچه زمانی که دولت چین در ماه فوریه اعلام کرد، واردات زغال‌سنگ از کره شمالی را تا پایان سال 2017 متوقف می‌کند، درآمد ناشی از فروش زغال‌سنگ در کره شمالی کاهش یافت.

گفته شده، زغال‌سنگ وارداتی چین از کره شمالی در نیمه اول سال جاری، 75 درصد کاهش یافته است.

پکن همچنین می‌تواند از طریق محدود کردن فروش سوخت به کره شمالی، فشار بیشتری به اقتصاد این کشور وارد کند.

2- محدودیت‌های بانکی

ایالات متحده آمریکا و متحدانش با ایجاد محدودیت‌هایی، عرضه پول به دولت کره شمالی را از طریق سیستم بانک جهانی غیرممکن کرده‌اند.

اگرچه آمریکا سال‌هاست که اقدامی جدی در جهت تحریم بانک‌های چینی که با کره شمالی کار می‌کنند، انجام نداده است، اما این روند در ماه ژوئن تغییر کرد. وزارت خزانه‌داری آمریکا یک بانک چینی را با تاکید بر داشتن روابط مالی نامناسب با کره، از دسترسی به سیستم بانکی جهانی منع کرد.

مقامات وزارت خزانه‌داری آمریکا همچنین اعلام کردند، دیگر بانک‌های چینی هم ممکن است به چنین سرنوشتی دچار شوند.

هدف تحریم‌کنندگان در حقیقت این است که از دسترسی کره شمالی به مبالغی که برای اهداف هسته‌ای از آن استفاده می‌کند، جلوگیری کنند.

دولت چین می‌تواند با وضع جریمه برای بانک‌هایی که هنوز با کره شمالی در ارتباط هستند، این امر را تسهیل کند.

3- پول نقد

گفته شده، کره شمالی از طریق فروش زغال‌سنگ به چین، میزان قابل توجهی پول نقد کسب کرده، که در حال حاضر در چین نگهداری می‌شود. حکومت کره شمالی می‌تواندبا استفاده از این مبالغ ،در جهت برنامه‌های هسته‌ای خود بهره ببرد.

کره شمالی برای حفظ دسترسی به سیستم نظام بانکی بین‌المللی و ادامه تجارت با دیگر کشورها ناچار است تحریم‌ها را دور بزند.

محدود کردن دسترسی کره شمالی به پول نقد، به اراده سیاسی مقامات چینی بستگی دارد.

4- نیروی کار

کره شمالی دارای اقلیت ثروتمندی است که در پایتخت این کشور زندگی می‌کنند، اما اکثر شهروندان این شهر فقیرند و از قحطی رنج می‌برند.

کره شمالی یکی از بسته‌ترین اقتصادها را در جهان دارد، با این حال همواره راه‌هایی را می‌یابد که از مردم فقیر خود پول بگیرد.

بر اساس گزارش سازمان ملل در سال 2015، یکی از روش‌های کشور کره شمالی برای دریافت پول از مردم، فرستادن هزاران کارگر به خارج از کشور است. آنها در کشورهای چین و روسیه و همچنین در خاورمیانه، در صنایعی نظیر معدن، چوب، منسوجات و ساختمان‌سازی به کار اجباری می‌پردازند. حکومت کره شمالی، مبالغ قابل توجهی را از دستمزد این کارگران به دست می‌آورد.

دولت محلی چین در وب‌سایت خود گفته است، در حال حاضر 50 هزار گارگر شاغل در صنعت پوشاک دارد که از این تعداد، 20 درصد از کره شمالی به این کشور مهاجرت کرده‌اند. در این گزارش همچنین آمده است که این کارگران، حدود 12 تا 14 ساعت در روز فعالیت می‌کنند و ماهانه نزدیک به 260 دلار دریافت می‌کنند. آنها معمولا بسیار منظمند و به راحتی مدیریت می‌شوند. همچنین پیش از آنکه کشور خود را ترک کنند، از لحاظ سیاسی مورد بررسی قرار می‌گیرند.

اگر چین مانع ورود این کارگران به شهرهای مرزی خود شود، دسترسی پیونگ‌یانگ به یک منبع حیاتی ارز خارجی را مسدود می‌کند.

تحریم‌های جدید سازمان ملل علیه کره شمالی نه تنها صادرات این کشور برای محصولاتی نظیر زغال‌سنگ، آهن، سنگ آهن، سرب و غذاهای دریایی را هدف قرار داده است، بلکه سایر جریان‌های درآمد این کشور از جمله بانک‌ها، سرمایه‌گذاری‎های مشترک با شرکت‌های خارجی را هم محدوود می‌کند. مواضع چین در این میان اما، چندان واضح به نظر نمی‌رسد.

چین به هیچ عنوان خواهان فروپاشی و سقوط کامل حکومت کره شمالی نیست. چون این اتفاق منجر به سرازیر شدن پناهجویان کره‌ای به چین خواهد شد.

اگرچه رهبران چینی به هیچ وجه حکومت کیم‌جونگ‌اون و برنامه‌ هسته‌ای او را دوست ندارند، اما بیش از هر چیز، از سقوط این حکومت بیزارند. فروپاشی کره شمالی منجر به اتحاد شبه جزیره کره شمالی با سئول به عنوان پایتخت خواهد شد که چینی‌ها را به شدت نگران می‌کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.