کد مطلب: ۱۵۲۴۹۸

بررسی پیامدهای اقتصادی جنگ آمریکا و کره شمالی

بررسی پیامدهای اقتصادی جنگ آمریکا و کره شمالی

اگر چه بسیاری معتقدند که احتمال وقوع درگیری نظامی میان آمریکا کره شمالی بسیار پایین است، اما تحلیل‌گران اقتصادی و دانشگاهیان به طور جدی در حال بررسی پیامدهای اقتصادی این نزاع بحث‌برانگیز هستند.

الهام میرمحمدی: به دنبال آزمایش‌های موشکی پی‌درپی کیم‌جونگ‌اون، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهورآمریکا با فرمان «خشم و آتش» علیه کره شمالی هشدار داد. در واکنش به این تهدید، کره شمالی هم اعلام کرده است به مناطقی در نزدیکی تاسیسات نظامی استراتژیک آمریکا در گوام حمله موشکی خواهد کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، یک سخنگوی ارتش کره شمالی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده است، این حمله در هر زمانی که کیم‌جونگ‌اون، رهبر این کشور تصمیم مربوطه را اتخاذ کند، عملی می‌شود. همین‌طور در صورتی که آمریکا هر گونه حرکت تحریک‌آمیزی از خود نشان دهد، پیونگ‌یانگ دست به عملیات‌ پیشگیرانه می‌زند.

به دنبال تنش‌های به‌وجود‌آمده میان دو کشور، مشاوران ترامپ به پیونگ‌یانگ هشدار داده‌اند که جنگ با آمریکا برای کره شمالی به منزله خودکشی است.

کارشناسان اقتصادی بر این باورند که تبعات ناشی از جنگ احتمالی میان آمریکا و کره شمالی، آسیب‌های بسیاری را به اقتصاد جهانی وارد خواهد کرد.

پیامدهای جانی و اقتصادی جنگ آمریکا علیه کره شمالی

به گفته کارشناسان اقتصادی، وقوع هر گونه درگیری نظامی میان واشنگتن و پیونگ‌یانگ، اقتصاد جهان را به خطر می‌اندازد و منجر به ایجاد اختلال در زنجیره تامین غذایی در جهان می‌شود. از سوی دیگر نوسانات اقتصادی در یک کشور به دیگر کشورها منتقل شده و بر اقتصاد دیگر کشورها تاثیر منفی خواهد گذاشت.

جنگ میان واشنگتن و پیونگ‌یانگ، بر زنجیره تامین مواد غذایی در جهان، تورم و رشد اقتصادی جهانی اثرگذار است.

دو کارشناس اقتصادی به نام کریستال تان (Krystal Tan) و گارث لذر (Gareth Leather) در مطالعه اخیر خود به بررسی جزئیات عواقب اقتصادی این نبرد احتمالی پرداخته‌اند.

در حال حاضر، ایالات متحده آمریکا، بزرگ‎ترین اقتصاد دنیا، 22 درصد تولید ناخالص داخلی اسمی جهان را داراست. اگر کره شمالی به وعده خود مبنی بر حمله به گوام عمل کند، عواقب اقتصادی این جنگ غیرقابل تصور خواهد بود.

بر اساس استدلال این دو کارشناس اقتصادی، جنگ میان واشنگتن و پیونگ‌یانگ، بر زنجیره تامین مواد غذایی در جهان، تورم و رشد اقتصادی جهانی اثرگذار است. البته، همچنان بزرگ‌ترین اثر آن تلفات جانی فراوان خواهد بود.

پیش‌بینی‌های جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر در انگلیس هم حاکی از آن است که با وقوع این جنگ، کره جنوبی در میان بزرگ‌ترین متحد و همین‌طور بزرگ‌ترین دشمنش قرار گرفته و میلیون‌ها نفر درگیر این نبرد خواهند شد. جمعیت 162 هزار نفری گوام نیز دچار آسیب‌های جدی می‌شود.

هزینه این جنگ احتمالی تریلیون‌ها دلار خواهد بود

تحلیل‌گران بر این باورند که تاثیر اقتصاد یک جنگ جهانی علیه کره شمالی، آسیب‌های قابل توجهی به اقتصاد ایالات متحده آمریکا خواهد زد.

در سال 1952، آمریکا چیزی بالغ بر 4.2 درصد از تولید ناخالص داخلی خود را برای جنگ با کره شمالی هزینه کرد. در سال 2017، معادل 4.2 درصد تولید ناخالص داخلی آمریکا، نزدیک به 780 میلیارد دلار خواهد بود.

کریستال تان و گارث لذر معتقدند، که مجموع هزینه جنگ خلیج فارس در سال 2003، هزار میلیارد دلار (1 تریلیون دلار) بود. در صورت وقوع چنین جنگی، نابسامانی‌های اقتصادی آمریکا اثر دومینویی خواهد داشت که به شدت به اقتصاد جهانی و زنجیره عرضه غذایی در جهان تاثیر می‌گذارد.

همچنین، در صورت طولانی‌تر شدن این جنگ، بدهی‌های فدرال ایالات متحده سیر صعودی خواهد داشت. حجم بدهی‌های آمریکا در حال حاضر معادل 75 درصد تولید ناخالص داخلی این کشور است. و تاثیرات منفی این یک جنگ طولانی‌مدت، غیرقابل تصور است.

افول اقتصاد جهانی

فاصله آمریکا از کره شمالی نزدیک به 6500 مایل است. برخی تحلیل‌گران می‌گویند، به دلیل این فاصله زیاد، کره شمالی قادر نخواهد بود به بخش مرکزی و اصلی آمریکا حمله کند. بنابراین آسیب چندانی متوجه اقتصاد آمریکا نیست. علی‌رغم این فاصله زیاد، نباید از نظر دور داشت که کره شمالی امکان پرتاب موشک‌هایی را دارد که ماه‌های گذشته از آنها پرده‎برداری کرده است.

جنگ سوریه که همچنان ادامه دارد، موجب کاهش ۶۰ درصدی تولید ناخالص داخلی آمریکا شده است.

در سال‌های اخیر، هر زمان کره شمالی آزمایش موشکی انجام داده، با واکنش خشمگین پنتاگون و تحریم‌های متعدد مواجه شده است. تحریم جدید سازمان ملل اما، تحریمی جدی است که در نظر دارد از طریق کاهش درآمد صادرات این کشور، اقتصاد کره شمالی را دچار بحران کند.

گمانه‌زنی‌های کارشناسان دفاعی حاکی از آن است که دولت سرکش شبه‌جزیره کره، در حال بهبود ابزار دفاعی خود است و می‌تواند سلاح‌های موثرتر، کاراتر و قابل اتکاتری را طراحی کند.

بنابراین در صورت حمله کره شمالی به آمریکا، تبعات اقتصادی آن در آمریکا وسیع خواهد بود. و از سوی دیگر اقتصاد جهان را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد.

نگاهی به جنگ‌های گذشته آمریکا نشان می‌دهد، هرگونه درگیری نظامی تاثیراتی در ابعاد مختلف بر اقتصاد شرکت‌کنندگان در حمله نظامی و دیگر کشورها به جا خواهد گذاشت.

بر اساس برآورد اقتصاددانان، جنگ سوریه که همچنان ادامه دارد، موجب کاهش 60 درصدی تولید ناخالص داخلی آمریکا شده است.

همچنین گفته شده، جنگ با کره در دهه 1950، ویرانگرین جنگ نظامی پس از جنگ جهانی دوم بوده است. در این جنگ 1.2 میلیون نفر از ساکنان کره جنوبی جان خود را از دست دادند. همچنین تولید ناخالص داخلی این کشور هم 80 درصد کاهش یافت.

از آنجا که ایالات متحده آمریکا 22 درصد از تولید ناخالص داخلی اسمی و 17 درصد از تولید ناخالص داخلی واقعی را در جهان داراست، جنگ میان این دو کشور آسیب‌های عمیقی به اقتصاد آمریکا وارد می‌کند. یک درگیری نظامی همچنین بدین معناست که تولید ناخالص داخلی آمریکا کاهش می‌یابد و در نهایت، بر تولید ناخالص داخلی در جهان اثر می‌گذارد.

هزینه جنگ آمریکا با دو کشور عراق و افغانستان، ۱۷۰ میلیارد دلار بوده است.

آمریکا از یک‌سو شریک تجاری بیشتر کشورهای جهان است و از سوی دیگر کالاهای اساسی بسیاری را در جهان تامین می‌کند. بنابراین هرگونه فشار بر اقتصاد این کشور، اختلالاتی را به زنجیره تامین غذایی در جهان وارد می‌کند.

لازم به ذکر است، ارزش مجموع مبادلات تجاری آمریکا در سال 2016 با دیگرکشورهای جهان، 4.92 تریلیون دلار بوده است.

هزینه‌های بازسازی پس از درگیری‌های نظامی را نیز نباید نادیده گرفت. در صورت وقوع جنگ، ایالات متحده آمریکا ناچار خواهد بود زیرساخت‌ها، جاده‌ها، بنادر، پل‌ها، منابع آب و برقش را بازسازی کند. حتی اگر بخش اصلی این سرزمین بزرگ از دسترس و آسیب‌های پیونگ‌یانگ دور بماند، آمریکا همچنان باید مبالغ بسیاری را صرف بازسازی بخش‌های ویران‌شده در کره جنوبی کند. چرا که این کشور منطقه‌ای کلیدی و مهم برای حمله به کره شمالی است.

به گفته اقتصاددانان، جنگ آمریکا با دو کشور عراق و افغانستان، 170 میلیارد دلار هزینه روی دست این کشور گذاشت.

قدرت نظامی کره شمالی

پنتاگون پیش‌بینی کرده که در صورت وقوع جنگ، این درگیری نظامی کوتاه بوده و تاثیرات اقتصادی آن چندان بزرگ نخواهد بود. اما بسیاری معتقدند، ارتش نیرومند کره شمالی که در سال‌های اخیر با سرعت قابل توجهی رشد کرده است، می‌تواند این جنگ را به جنگی بسیار طولانی‌تر از آنچه انتظار می‌رود، تبدیل کند.

کره شمالی یکی از قدرت‌های نظامی صاحب‌سبک جهان است که تلاش می‌کند، قدرت دفاعی خود را از راه‌های مختلف تقویت کند.

سایت گلوبال به تازگی قدرت نظامی دو کشور را در ابعاد مختلف مقایسه کرده و تخمین زده است که در شاخص‌هایی همچون نیروی انسانی خط مقدم، کره شمالی توانایی گسترده‌ای دارد.

البته در بسیاری از پارامترهای نظامی، آمریکا از نظر تجهیزات دست بالا را دارد و آن هم تنها به دلیل بودجه نظامی 587 میلیارد دلاری آمریکا نسبت به 7 میلیارد و 500 میلیون دلاری کره شمالی است.

در زمینه تعداد تانک، ارتش کره شمالی با 5 هزار و 25 دستگاه در رتبه چهارم جهان قرار دارد و این موضوع نشان‌دهنده قدرت تجهیزاتی بالای یگان‌های زرهی کره شمالی است.

درگیری‌های دهه ۵۰ میلادی نشان می‌دهد که کره شمالی به هیچ عنوان حریف آسانی برای آمریکا و هم‌پیمانانش نخواهد بود

در خصوص سامانه‌های راکت‌انداز چندگانه، کره‌ شمالی با 2 هزار 400 فروند در رتبه دوم جهان و آمریکا با 1 هزار و 331 فروند در رتبه ششم جهان قرار دارد. در زمینه تعداد جنگنده‌ها، آمریکا با 2 هزار و 296 فروند در رتبه نخست جهان و کره شمالی با 458 فروند در رتبه پنجم جهان قرار دارد.

در حال حاضر کره شمالی یک میلیون سرباز فعال، بیش از 1000 هواپیمای جنگی، 5 هزار تانک و 76 زیردریایی دارد. ناگفته نماند که ارتش کره شمالی 5.8 میلیون پرسنل شبه‌نظامی دارد. به گفته برخی کارشناسان، منهدم کردن توپخانه‌های کره شمالی از طریق حملات هواپیمایی از سوی آمریکا، چندین هفته به طول خواهد انجامید.

درگیری‌های دهه 50 میلادی نشان می‌دهد که کره شمالی به هیچ عنوان حریف آسانی برای آمریکا و هم‌پیمانانش نخواهد بود و این موضوع تفاوت دو قدرت را در نبرد مستقیم نشان می‌دهد.

ارتش کره شمالی همچنین از موشک‌های ویرانگری همچون موسودان و تائپودونگ بهره می‌برد که از 2 هزار تا 6 هزار و 200 مایل برد عملیاتی دارد. همچنین موشک‌های آزمایش‌شده اخیر کلاس KN از نظر کارشناسان روسی از پیشرفته‌ترین موشک‌های بالستیک است.

ناگفته نماند که در سال 2003 پنتاگون پیش‌بینی کرده بود که جنگ با عراق تنها چند هفته طول می‌کشد. اما درگیری نظامی با این کشور 8 سال به طول انجامید. همچنین هزینه‌های این جنگ خیلی بیشتر از آنچه انتظار می‌رفت، شد. در آن زمان کارشناسان پیش‌بینی کرده بودند که هزینه این جنگ 60 میلیون دلار می‌شود، در حالی که این جنگ بر اساس اطلاعات دفتر بودجه کنگره، 1 تریلیون دلار هزینه داشت. آنها معتقدند که تاریخ می‌تواند بار دیگر تکرار شود.

هراس بازارهای جهانی

از دیگر تبعات اقتصادی این جنگ احتمالی، هراس بازارهای جهانی است. در هفته‌های اخیر، ترس از درگیری نظامی میان آمریکا و کره شمالی، وحشت بازارهای سهام را در جهان به دنبال داشته است. سه‌شنبه هفته گذشته، شاخص داوجونز 150 واحد، شاخص اس‌اندپی 500، 1.1 درصد و شاخص نزدیک 100 واحد افت کرد.

از سوی دیگر معاملات سهام شرکت‌های اپل، آمازن و نت‌فلیکس هم با افزایش تنش‌ها میان پیونگ‌یانگ و واشنگتن، کاهش یافت. به طور کلی، انتظار می‌رود، هر گونه تهدیدی میان این دو کشور، بازارهای جهانی سهام را به شدت کاهش دهد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • فرهمند

    قبول کنیدلطفا آمریکا دیگر ابرقدرت جهان نیست .آمریکا می ترسد. ایکاش اصلا وارد درگیری لفظی با کره شمالی نمی شد آنوقت کسی متوجه این ترس بزرگ نمی شد.
    دلیل اصلی ترس بزرگ اقتصاد رو به پائین است.
    یک ضرب المثل آمریکائی هست که می گوید اعداد همیشه اعداد هستند هر چند وقایع اصلی میدان نبرد کاملا قابل پیش بینی نیست مثلا آمریکائی که امروز وارد جنگ با کره می شود از هواپیمای جنگنده نسل پنجم به صورت گسترده استفاده خواهد کرد سلاح اصلی میدان نبرد. باید ببینیم این چقدر اثرگذار است.کره شمالی ژاپن و برادر جنوبی خود را به توبره می کشد و این یعنی دو ایالت آمریکا در تیررس مستقیم آنها است.