کد مطلب: ۱۵۱۲۸۶

تولید نفت عراق به مراتب بیشتر از ایران است

تولید نفت عراق به مراتب بیشتر از ایران است

کشور عراق در وضعیت کنونی خودش و در شرایط جنگی، به دلیل حضور غول‌ها نفتی در آن کشور موفق شده نفت بیشتری تولید کند.

امیرحسین زمانی‌نیا، معاون وزیر نفت در امور بین‌الملل از بی‌توجهی مردم به آنچه او رسانه‌های مخالفان می‌خواند، ابراز خوشحالی می‌كند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وی همچنین نسبت به بسته شدن ١٠ قرارداد نفت و گاز تا پایان سال جاری خوش‌بین است و هر چند انجام این مهم را نیازمند تلاش بیشتر می‌داند، ولی معتقد است چنین كاری را می‌توان انجام داد. آنچه در ادامه می‌خوانید، بخش‌های از گفت‌وگوی زمانی‌نیا است.

- تولید نفت عراق به مراتب بیشتر از ایران است و در آینده نزدیك اگر ما همچنان دست روی دست بگذاریم شكاف تولید میان دو كشور بیش از چیزی كه امروز هست می‌شود.

- برنامه ایران است كه تا پایان برنامه ششم توسعه تولید نفت ایران به پنج میلیون و ٧٠٠ هزار بشكه در روز برسد.

- این‌كه عراق در وضعیت كنونی خودش و در شرایط جنگی موفق شده تولید نفت را افزایش دهد، به این دلیل است كه تمام شركت‌های بزرگ می‌توانند در این كشور كار ‌كنند. شركت‌های بزرگ نفتی امریكا و اروپا سرمایه و تكنولوژی به این كشور بردند و در حال كار هستند. اما برای ایران كه بیشترین ذخایر را دارد، این سطح از تولید شایسته نیست؛ چون ما با تكنولوژی و دانش بومی خود پیش رفتیم كه البته افتخار بزرگی است.

- مسائل سیاسی هیچ‌گاه تماما سیاه و سفید نیست. پس از انقلاب ما مسائل سیاسی و استراتژیك بسیاری داشتیم كه باید با آن‌ها مقابله می‌كردیم. از جنگ تا مشكلاتی كه امریكا ایجاد كرد همگی باعث شدند اولویت سیاست‌های خارجی ایران بیشتر بر مسائل سیاسی باشد تا اقتصادی و به همین دلایل هم هست كه ما رشد اقتصادی و توسعه خوب در صنعت نفت و گاز نداشتیم. مسائل اقتصادی همیشه در درجه دوم اهمیت قرار داشته‌اند. زیرا اقتصاد در شرایط عادی‌تر رشد می‌كند و ما امروز فكر می‌كنیم در این شرایط قرار داریم.

- با وجود خصومت‌هایی كه امریكا علیه ایران به كار می‌برد، با وجود كارشكنی‌ها، برجام بسیار استوار و محكم است و به عنوان یك قرارداد چندجانبه مورد حمایت همه دنیا است، ایالات متحده را مجبور كرده تا تعهدات اصلی خود را ایفا كند. همان‌طور كه هر بار با وجود حرف‌هایی كه می‌زنند مجبور می‌شوند آن‌ها را تائید كنند.

- این همه شعار علیه برجام می‌دهند و خصومت خود را نشان می‌دهند، اما نمی‌توانند كاری از پیش ببرند و مجبور شدند به تعهد پایبند باشند. برجام به هر حال مورد تائید شورای امنیت سازمان ملل قرار گرفته و به این راحتی نمی‌توانند زیر پای این ماجرا را بكشند بنابراین از نقاط استحكام برجام همین است كه امریكا هم فهمیده نمی‌تواند تعهداتش را كنار بگذارد چون آنگاه باید در مقابل كل جامعه جهانی قرار بگیرد.

- به نظر من این رویه ادامه خواهد داشت و امریكا همچنان علیه ایران تضییعاتی انجام می‌دهد اما نمی‌تواند برجام را رها كند.

منبع: خبرآنلاین

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.