کد مطلب: ۱۳۳۶۷۷

حادثه معدن آزادشهر؛ بهانه تازه برای زیر سوال بردن دولت یازدهم

حادثه معدن آزادشهر؛ بهانه تازه برای زیر سوال بردن دولت یازدهم

رعایت نکردن اصول ایمنی در استفاده از استارتر لوکوموتیو عامل وقوع حادثه معدن زمستان یورت آزادشهر بود اما برخی چهره‌ها و رسانه‌های منتقد در ادامه روند زیرسوال بردن عملکرد دولت، با دستاویز قرار دادن این حادثه تلخ، سعی در ناتوان جلوه دادن دولت یازدهم برای بهره‌برداری‌های سیاسی خود دارند.

حادثه ناگوار معدن زمستان یورت آزادشهر با همه تلخی‌های خود، بهانه‌ای برای زیر سوال بردن عملکرد دولت یازدهم توسط چهره‌ها و رسانه‌های منتقد دولت فراهم کرد.

در همین زمینه رسانه‌هایی که در این روزهای منتهی به انتخابات، با هدف بهره‌برداری سیاسی با بی‌انصافی، چشم و گوش خود را به روی دستاوردهای دولت یازدهم بسته و با انتشار اخباز کذب تعطیلی کارخانه‌ها سعی در ناکارآمد نشان دادن دولت دارند، این بار با دستاویز قرار دادن حادثه ناگوار معدن یورت آزادشهر، سعی می‌کنند دولت یازدهم را ناتوان در انجام وظایف خود نشان دهند.

در تازه‌ترین موضع‌گیری‌ها از این دست، خبرگزاری منتسب به ارگانی دولتی با بازنشر خبر یک سایت خبری روی خروجی خود، سعی بر دامن زدن به این جو رسانه‌ای دارد.

در این خبر عضو کمیته ویژه مجلس شورای اسلامی علت وقوع حادثه ریزش معدن زمستان یورت را کوتاهی و عمل نکردن وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و همچنین کار، رفاه و تامین اجتماعی به وظایف نظارتی خود ذکر کرده است.

هرچند معدن یورت آزادشهر استان گلستان به طور کامل خصوصی است و موسسه مهر اقتصاد ایرانیان و 2 شرکت خصوصی دیگر مدیریت آن را به عهده دارند اما وزیر صنعت، معدن و تجارت در دقایق اولیه وقوع حادثه به همراه وزیر کار، رفاه و تامین اجتماعی در کوتاه‌ترین فاصله زمانی، بنا به دستور رئیس جمهور و معاون اول وی به محل حادثه رفتند.

23 درصد سهام معدن زمستان یورت با واسطه متعلق به صندوق مهر اقتصاد ایرانیان و 10 درصد متعلق به شرکت‌های تکادو و احیا سپاهان است و بقیه سهام آن نیز میان سایر سهامداران که از بازنشستگان معادن زغال منطقه به شمار می‌روند، تقسیم شده است.

همچنین سه نفر از سوی صندوق مهر اقتصاد ایرانیان، یک نفر به نمایندگی از شرکت تکادو و یک نفر توسط شرکت احیا سپاهان به عنوان اعضا هیات مدیره تعیین شده‌اند و در عمل مدیریت این معدن بر عهده صندوق مهر اقتصاد ایرانیان، تکادو و احیا سپاهان است.

در همان ساعت‌های ابتدایی وقوع این حادثه تلخ و دردناک، کمیته حقیقت‌یاب برای بررسی علت اصلی حادثه تشکیل شد و کمیته دیگری نیز موسوم به کمیته رسیدگی به مسائل انسانی برای رسیدگی به مسایل درمانی، بیمه‌ای و معیشتی بازماندگان و خانواده‌های معدنکاران به صورت اضطراری تشکیل جلسه داد.

صدور احکام دریافت مستمری برای خانواده‌های بازماندگان، اعطای بیمه بیکاری به کارگران معدن تا زمان بازگشایی معدن، پرداخت هزینه تدفین جان‌باختگان این حادثه و در نهایت توافق با شرکت بیمه آسیا برای پرداخت بیمه مسوولیت که با نامه تشکرآمیز خانواده جان‌باختگان و کارگران از رییس جمهوری همراه شد، از مهمترین مواردی بود که در دستور کار کمیته رسیدگی قرار گرفت که با بررسی‌های انجام شده با بیشترین درصد محقق شد.

از سوی دیگر برای امدادرسانی بهتر به مصدومان و محبوسان، کارشناسان خبره معدن از استان‌های سمنان، مازندران، خراسان جنوبی و کرمان به محل اعزام شدند که مجموعه اقدام‌های صورت گرفته در ساعت‌های ابتدایی حادثه، احساس مسوولیت، تعهد و دلسوزی مجموعه دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت را نسبت به این حادثه دردناک به خوبی نشان می‌دهد؛ حادثه‌ای که بر اساس گزارش کارشناسان به دلیل رعایت نکردن مسائل ایمنی مندرج در دستورالعمل‌های معادن زغال‌سنگ رخ داده بود.

نکته جالب اینکه هر چند رعایت نکردن اصول ایمنی در استفاده از استارتر لوکوموتیو، عامل حادثه معدن زمستان یورت و جان باختن کارگران شریف آن بود اما رسانه‌های منتقد پس از گذشت چندین روز از این حادثه دردناک، هنوز سعی در مقصر جلوه دادن مجموعه دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت دارند.

ناگفته نماند معدن زمستانه یورت در بازرسی‌هایی که آذر ماه پارسال انجام شده بود و بر اساس ارزیابی‌های میزان ریسک، در فهرست معادن کم‌ریسک کشور با 68 درصد ریسک ایمنی قرار داشت.

از سوی دیگر بر اساس دستورالعمل‌های معادن زغال‌سنگ استفاده از استارتر برقی لوکوموتیو در داخل تونل، به دلیل احتمال وجود گاز و گرد زغال ممنوع است اما در این حادثه برای روشن کردن لوکوموتیو داخل تونل، به جای استفاده از استارتر هوای فشرده از استارتر برقی استفاده شد که همان نیز به انفجار انجامید.

اما جالب‌تر آنکه برخی از این رسانه‌ها با درج اخباری غیر کارشناسانه درباره استشمام بوی گاز از یک روز قبل، ادعایی عوامانه را مطرح می‌کنند. این در حالی است که گاز متان به هیچ وجه بو ندارد و اگر گاز خانگی توسط بو قابل تشخیص است به دلیل مواد افزودنی است که برای حفظ ایمنی به آن می‌زنند.

همچنین معدن زمستان یورت آزادشهر علاوه بر گازسنج‌های قبلی که به آن مجهز بود، در آن مقطع زمانی گازسنج‌های دیجیتال را نیز تحویل گرفته بود.

بخش صنعت، معدن و تجارت فارغ از همه مسائل سیاسی به عنوان یک حوزه تخصصی، برای پیشبرد اهداف تولید و اشتغال در کشور و رسیدن به شاخص‌های سند چشم‌انداز 20 ساله، به نگاه غیر سیاسی رسانه‌ها و حمایت همه جانبه آنها نیازمند است.

رسانه‌های کشور همانند رسانه‌ها در دیگر کشورهای جهان، به عنوان وجدان بیدار جامعه باید برای تقویت بخش‌های فنی و تخصصی فارغ از نگاه‌های خاص و صرف سیاسی برای توسعه و پیشرفت کشور بکوشند و چتری بر سر این حوزه باشند.

با وارد شدن رسانه‌ها به فضاهای نامناسب سیاسی، نه فقط بخش تخصصی صنعت، معدن و تجارت اهرم حمایتی خود را از دست می‌دهد، بلکه با ایجاد یک فضای پرتنش، ادامه خدمت‌رسانی در این حوزه را با مشکل روبرو می‌کند‌.

وزارت صنعت، معدن و تجارت از همه رسانه‌ها می‌خواهد با رعایت اصول حرفه‌ای، صداقت، اخلاق رسانه‌ای و انصاف را سرلوحه کار خود قرار دهند تا اهرمی برای پیشبرد اهداف توسعه‌ای نظام جمهوری اسلامی و خدمت‌رسانی به مردم باشند‌.

منبع: وزارت صنعت، معدن و تجارت

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.