کد مطلب: ۱۲۷۹۱۷

رشد پنجاه درصدی صادرات ذخایر معدنی کشور بعد از برجام

رشد پنجاه درصدی صادرات ذخایر معدنی کشور بعد از برجام

نبود شناخت داخلی از جایگاه معدن در اقتصاد جهانی باعث ابهامات زیادی در الگوی توسعه صنعت معدن کشور شده و موانع قانونی و حقوقی فراوانی را ایجاد کرده که تنها نتیجه آن به حاشیه راندن معادن در رقابت با دیگر رقبای خارجی شده است. محمدرضا بهرامن رئیس خانه معدن ایران درباره آینده معادن ایران در

نبود شناخت داخلی از جایگاه معدن در اقتصاد جهانی باعث ابهامات زیادی در الگوی توسعه صنعت معدن کشور شده و موانع قانونی و حقوقی فراوانی را ایجاد کرده که تنها نتیجه آن به حاشیه راندن معادن در رقابت با دیگر رقبای خارجی شده است.
محمدرضا بهرامن رئیس خانه معدن ایران درباره آینده معادن ایران در سال جاری گفت:‌ پس از برجام، ورود به بازار خارجی برای عرضه برخی تولیدات بخش معدن، خصوصا فلزات با رشد اقتصادی قابل توجهی روبه رو شد.
وی ادامه داد:‌ در مقایسه آمار تولید 6 ماهه دوم سال 95 نسبت به سال گذشته آن،‌ سنگ مس 31میلیون و 709هزار و 228تن و با رشد 23.78 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل و سنگ‌آهن با 27 میلیون و 127 هزار و 84 تن با رشد 48.8 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل و زغال‌سنگ با یک‌میلیون و 290هزار تن و 2.8درصد رشد نسبت به مدت سال قبل همراه شد.
عضو اتاق بازرگانی تهران افزود: مقدار صادرات در بخش معدن طی 6 ماهه سال 95، 123هزار و 251هزار تن بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 54.7 درصد رشد داشته و از نظر ارزشی نیز این حجم صادرات دارای ارزش 582.1 میلیون دلار بوده که با رشد 50 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل همراه بوده اما در باره وضعیت معدن و صنایع معدنی در همین مدت باید گفت که وضعیت بخش معدن در مقایسه با دیگر صنایع نسبتاً مناسب و رو به رشد است.
وی درباره نیازهای این صنعت نیز اضافه کرد: درک جایگاه اقتصاد معدن از سوی سیاست گذار،‌ میتواند مسیر توسعه،‌ رشد پایدار،‌ اشتغالزایی،‌ صادرات و جلوگیری از خام فروشی را در بر داشته باشد بنابراین اولویت پیشرفت این بخش در گرو تکمیل زیرساخت هایی نظیر راه،‌ حمل و نقل،‌ حمایت بانکی و … است.
بهرامن با انتقاد از وضعیت فعلی معادن کشور خاطر نشان کرد: نبود شناخت داخلی از جایگاه معدن در اقتصاد جهانی باعث ابهامات زیادی در الگوی توسعه صنعت معدن کشور شده و موانع قانونی و حقوقی فراوانی را ایجاد کرده که تنها نتیجه آن به حاشیه راندن معادن در رقابت با دیگر رقبای خارجی است.
به گزارش آنا،عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران بیان کرد: ارزش معادن ایران خارج از تصور است اما اکنون ارزش ذخایر معدنی حدود 700 میلیارد دلار برآورد شده اما پس از اکتشافاتی که در بخش های طلا،‌ زغال سنگ،‌ آلومینیوم و حتی فولاد شده است،‌ احتمالا این رقم به میزان 2 برابر یعنی 1400 میلیارد دلار می‌رسد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.