کد مطلب: ۱۵۱۲۷۸

رونمایی از ارقام جدید برنج مقاوم به خشکسالی توسط سازمان انرژی اتمی

رونمایی از ارقام جدید برنج مقاوم به خشکسالی توسط سازمان انرژی اتمی

دو رقم جدید برنج مقاوم به کم‌آبی و خشکسالی موسوم به «طاهر» و «قدس» که دارای منشاء طارم و هاشمی هستند، در روزهای یکشنبه و دوشنبه ۲۳-۲۲ مرداد ماه جاری در شهرهای آستانه، لنگرود و طالش رونمایی می‌شوند.

این پروژه‌ها با تلاش ۹ ساله مرکز کشاورزی هسته‌ای کرج وابسته به پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای سازمان انرژی اتمی ایران و همکاری مرکز تحقیقات برنج کشور از سال ۸۷ آغاز شده و همه مراحل آزمایشی و ارزیابی‌های لازم مولکولی، بیو شیمیایی و غیره را با موفقیت طی کرده است.ارقام مذکور از لحاظ کمی و کیفی نسبت به منشا خود از مزیت‌های خوبی برخوردارند. از جمله طاهر با منشاء طارم دو هفته زودتر می‌رسد و قد آن حدود ۳۰ سانتی‌متر از طارم محلی کوتاه‌تر است.

به گزارش تجارت‌نیوز، قدس نیز با منشا هاشمی صفات منحصربه‌فرد خود را دارد و مقاوم به خشکسالی و تنش‌های زیستی است. این ارقام بیش از ۴۰ درصد افزایش محصول نسبت به ارقام معمولی دارند، خوش‌پخت هستند و خوب قد می‌کشند.

برای انجام این کار ۶ شالی‌کار نخبه وزارت جهاد کشاورزی انتخاب شدند و در شرق و غرب استان گیلان این ارقام در ۶ مزرعه کشت شده‌اند که از سه مزرعه شامل دو مزرعه رقم طاهر در آستانه و لنگرود و یک مزرعه رقم قدس در طالش رونمایی می‌شود.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.