کد مطلب: ۱۲۱۱۲۱

طلای گران می شود

نظرسنجی هفتگی کیتکونیوز نشان داد کارشناسان وال استریت و سرمایه گذاران انتظار دارند روند رشد قیمت طلا در هفته جاری ادامه پیدا کند. طلا روز جمعه تحت تاثیر آمار اشتغال ماهانه آمریکا، از روند صعودی چشمگیری که یک روز قبل داشت، عقب نشینی کرد. هر اونس طلا برای تحویل در فوریه در معاملات روز جمعه

نظرسنجی هفتگی کیتکونیوز نشان داد کارشناسان وال استریت و سرمایه گذاران انتظار دارند روند رشد قیمت طلا در هفته جاری ادامه پیدا کند.

طلا روز جمعه تحت تاثیر آمار اشتغال ماهانه آمریکا، از روند صعودی چشمگیری که یک روز قبل داشت، عقب نشینی کرد. هر اونس طلا برای تحویل در فوریه در معاملات روز جمعه بازار نیویورک ۷.۹۰ دلار یا ۰.۶۷ درصد کاهش یافت و در ۱۱۷۳.۴۰ دلار بسته شد با اینهمه برای کل هفته ۱.۴ درصد افزایش نشان داد که دومین افزایش هفتگی متوالی بود. طلا روز پنج شنبه به ۱۱۸۴.۹۰ دلار صعود کرده بود که بالاترین قیمت در دو ماه گذشته بود.

گزارش اشتغال بخش غیرکشاورزی آمریکا در دسامبر که صبح جمعه از سوی وزارت کار منتشر شد، نشان داد اقتصاد این کشور مشاغل کمتر از حد مطلوبی در ماه گذشته ایجاد کرده است با اینهمه رشد دستمزد، از برنامه بانک مرکزی برای افزایش بیشتر نرخ های بهره در سال جاری حمایت کرد.

نرخهای بهره بالاتر قیمت طلا که را سوددهی ندارد، تحت فشار قرار می دهد و در مقابل، از ارزش دلار پشتیبانی می کند.

چارلز ایوانز، رییس بانک فدرال شیکاگو اظهار کرده است بانک مرکزی در صورت بهبود آمار اقتصادی، نرخهای بهره را در سال جاری سه بار افزایش خواهد داد. جفری لکر، رییس بانک فدرال ریچموند عنوان کرده است ممکن است نرخهای بهره سریعتر از آنچه بازارها پیش بینی می کنند، افزایش پیدا کند.

در نظرسنجی طلای کیتکو برای هفته جاری، ۱۶ تحلیلگر و معامله‌گر شرکت کردند که از میان آنها ۱۲ نفر یا ۷۵ درصد افزایش قیمت طلا را پیش بینی کردند و سه نفر یا ۱۹ درصد نسبت به جهت حرکت طلا نظری نداشتند. در حالیکه تنها یک نفر انتظار داشت قیمت این فلز کاهش پیدا کند.

در این بین، ۱۰۰۷ سرمایه گذار در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز شرکت کردند که از میان آنها، ۵۴۲ نفر یا ۵۴ درصد انتظار داشتند قیمت طلا در هفته جاری افزایش پیدا کند در حالیکه ۳۷۸ نفر یا ۳۸ درصد به افزایش طلا خوش بین بودند و ۸۷ نفر یا ۹ درصد نظری نداشتند.

از اواسط ماه مه گذشته به این سو، کارشناسان وال استریت ۲۱ بار جهت حرکت قیمت طلا را به درستی پیش بینی کردند و ۱۱ بار پیش بینی اشتباه داشتند که درصد بُرد آنها را به ۶۶ درصد می رساند در حالیکه سرمایه گذاران با ۱۸ بار پیش بینی درست در برابر ۱۴ بار پیش بینی اشتباه، ۵۶ درصد پیش بینی درست داشته اند.

به گفته فیلیپ فلاین، تحلیلگر ارشد بازار در شرکت پرایس فیوچرز، طلا روند رشد قیمت اخیرش را حفظ می کند زیرا نگرانیها نسبت به کاهش ارز چین و کنترل سرمایه در این کشور، تقاضا برای طلا در هفته جاری را تقویت می کند. از سوی دیگر آمار رشد دستمزد در آمریکا به افزایش فشارهای تورمی در این کشور اشاره دارد که ممکن است تقاضا برای طلا به عنوان پناهگاهی در برابر تورم را تقویت کند.

کوین گریدی، رییس فونیکس فیوچرز هم معتقد است کاهش بیشتر ارزش دلار که به اوج کوتاه مدت رسیده است، از قیمت طلا پشتیبانی خواهد کرد.

اما بانک ABN Amro نسبت به اینکه طلا تا پایان ژانویه بتواند رشد قیمتش را حفظ کند، بدبین مانده است. جورجت بوئل استراتژیست فلزات ارزشمند در این بانک معتقد است اگرچه طلا در نخستین روزهای معاملات سال جاری به بالای سطح ۱۱۵۰ دلار بازگشت اما با وجود رشد اخیر که تحت تاثیر ضعف دلار و بازده اوراق قرضه آمریکا بوده است، طلا در نیمه اول سال همچنان در کشمکش خواهد ماند. این بانک هلندی انتظار دارد قیمت هر اونس طلا در سال جاری به ۱۱۳۱ دلار نزول کند و کاهش قیمت به پایین ۱۱۰۰ دلار را بعید نمی داند. طبق گزارش این بانک، از نظر یک سرمایه گذار، دلیل چندانی برای نگهداری طلا به عنوان یک سرمایه گذاری وجود ندارد زیرا انتظارات برای افزایش تورم با افزایش بازده اوراق خزانه آمریکا و انتظارات برای افزایش بیشتر نرخهای بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا جبران می شود و تا زمانی که بازده واقعی در آمریکا افزایش پیدا می کند و نگرانی چندانی نسبت به تورم وجود ندارد، قیمت طلا پایین‌تر خواهد رفت.

به گزارش ایسنا، طلا در نوامبر پس از پیروزی دونالد ترامپ در برابر هیلاری کلینتون، ۷.۸ درصد کاهش یافت که بزرگترین کاهش ماهانه از ژوئن سال ۲۰۱۳ بود با اینهمه این فلز ارزشمند ۸.۶ درصد رشد در کل سال ۲۰۱۶ داشت که نخستین رشد سالانه از سال ۲۰۱۲ بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.