کد مطلب: ۱۲۰۳۶۳

عید استانبول عزا شد/گروگانگیری خونین در ترکیه

عید استانبول عزا شد/گروگانگیری خونین در ترکیه

وقوع یک درگیری مسلحانه و گروگان گیری در باشگاه شبانه‌ای در استانبول در شب سال نوی میلادی تاکنون 39 کشته و 69 زخمی بر جای گذاشته است. به گزارش  خبرگزاری رسمی ترکیه (آناتولی)، شامگاه شنبه حمله مسلحانه‌ای به باشگاه شبانه‌ای در منطقه اورتاکوی شهر استانبول انجام شد. به‌دنبال این حادثه فرماندار استانبول گفت: «2 مهاجم

وقوع یک درگیری مسلحانه و گروگان گیری در باشگاه شبانه‌ای در استانبول در شب سال نوی میلادی تاکنون 39 کشته و 69 زخمی بر جای گذاشته است.
به گزارش خبرگزاری رسمی ترکیه (آناتولی)، شامگاه شنبه حمله مسلحانه‌ای به باشگاه شبانه‌ای در منطقه اورتاکوی شهر استانبول انجام شد.
به‌دنبال این حادثه فرماندار استانبول گفت: «2 مهاجم که لباس بابانوئل بر تن داشتند پس از ورود به باشگاه شبانه‌ای در استانبول اقدام به تیراندازی به سوی مردم کردند.»
افراد مهاجم درحالی که وارد این باشگاه شبانه در محله اورتاکوی در استانبول می‌شدند یک افسر پلیس و یک غیرنظامی را به ضرب گلوله کشتند و پس از آن در داخل ساختمان اقدام به تیراندازی کردند.
منابع دیگر خبر داده‌اند مهاجمان به باشگاه شبانه استانبول سه نفر بوده‌اند که یکی از آن‌ها کشته شده است و دو نفر دیگر فرار کرده‌اند.
طبق اعلام وزارت کشور ترکیه، 39 نفر در استانبول کشته شدند که 16 نفرشان از اتباع خارجی بوده‌اند.
ناظران محلی گفته‌اند، برخی از حاضران در باشگاه شبانه برای فرار از کشته شدن در این حادثه، خود را به تنگه بسفور پرتاب کردند.
پلیس ترکیه اعلام کرده که ممکن است برخی از این افراد در این محل غرق شده باشند.
فیلم این حمله از طریق این لینک قابل مشاهده است.
ترکیه در 1 سال اخیر هدف حملات متعدد مرگ‌بار و تروریستی قرار گرفته است.
در سال 2016 در این حملات، دست‌کم 527 نفر کشته و 2140 نفر زخمی شدند. جزئیات این حملات را می‌توانید از این لینک مشاهده کنید

تماس تلفنی اردوغان با نخست‌وزیر ترکیه و شهردار استانبول
منابعی در دفتر ریاست‌جمهوری ترکیه اعلام کردند رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه بامداد امروز یکشنبه برای آگاهی نسبت به جزئیات این حادثه، با مسئولان ذی‌ربط تلفنی تماس گرفت تا اطلاعاتی درباره تعداد قربانیان حادثه دریافت کند.
اردوغان در تماس با بینالی ییلدریم، نخست‌وزیر ترکیه و واصب شاهین، شهردار استانبول به بررسی حادثه گروگان‌گیری در استانبول پرداخت. وی در این تماس‌های تلفنی تاکید کرد که حوادث را به‌طور دقیق پیگیری و گزارش آن را فورا ارائه کنند.
ایران حملات استانبول را محکوم کرد
بهرام قاسمی ضمن ابراز همدردی با دولت و ملت عراق و ترکیه و بازماندگان این حوادث غم‌انگیز تصریح کرد: «مماشات جهت‌دار، استفاده ابزاری از خشونت‌ورزی و تروریسم و اعمال استانداردهای دوگانه در مقابل آن باعث شد تا این بلای خانمانسوز جهانی که همه مرزهای جغرافیایی، سیاسی، اخلاقی و مذهبی را در نوردیده، همچنان به حیات ننگین خود ادامه دهد.»
هشدار به رسانه‌ها
سازمان رادیو و تلویزیون ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «بینالی ییلدریم، نخست‌وزیر ترکیه به رسانه‌های خبری درباره انتشار اخبار حمله تروریستی به باشگاه شبانه‌ای در استانبول هشدار داد و اعلام کرد اخبار را تنها از منابع رسمی دنبال کنند.»
از سوی دیگر خبرنگار آناتولی گزارش کرد در حدود 700 نفر، در زمان حادثه در باشگاه شبانه حضور داشتند.
واشنگتن حادثه تروریستی استانبول را محکوم کرد
وب‌سایت شبکه العالم گزارش کرد: «کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای حمله وحشتناک به باشگاه شبانه‌ای در استانبول را که به کشته شدن 39 نفر و زخمی شدن 40 نفر دیگر منجر شد، محکوم کرد.»
تد پرایس، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفت: «آمریکا به‌شدت این حمله تروریستی را در استانبول محکوم می‌کند.»
وی افزود: «چنین فجایعی که مردم بی‌گناه را در جشن سال نو هدف قرار می‌دهد، بیانگر خوی خشونت‌طلبی مهاجمان است.»

دستور اوباما برای کمک به ترکیه
باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا به‌دنبال حمله در باشگاه شبانه‌ای در استانبول، خواستار افزایش حمایت‌ها از دولت ترکیه شد.
اوباما بامداد امروز یکشنبه به دولت تحت امرش دستور داد تا هرگونه کمک‌های ضروری را در صورت نیاز به مقام‌های ترک ارائه کنند.
اریک شولتز، سخنگوی کاخ سفید گفت: «اوباما که به همراه خانواده‌اش در تعطیلات سال نوی میلادی به‌سر می‌برد، با ابراز تاسف نسبت به وقوع چنین حادثه‌ای، دستور حمایت از دولت ترکیه را به مقام‌های مسئول ابلاغ کرده است.»
در همین حال، رئیس باشگاه شبانه‌ای که این حمله در آن انجام شده است، گفت دستگاه امنیتی آمریکا حدود 1 هفته تا 10 روز پیش نسبت به وقوع چنین حمله‌ای هشدار داده بود و نیروهای امنیتی پلیس در این مدت، باشگاه را زیر نظر داشتند.
هیچ اطلاعی از وجود ایرانی‌ها در میان تلفات گروگان‌گیری استانبول وجود ندارد
منابع مطلع در وزارت امور خارجه اعلام کرده‌اند که هنوز هیچ اطلاعی درباره وجود شهروندان ایرانی در میان قربانیان و زخمی‌های شب گذشته در استانبول در دست نیست، با وجود این موضوع در دست بررسی است.
در همین حال، وزارت امورخارجه قطر و پاکستان و همچنین ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو با انتشار پیام‌هایی حمله مسلحانه به باشگاه شبانه در استانبول را محکوم کردند.
علاوه بر این، کنسولگری امارات در ترکیه با انتشار بیانیه‌ای، از اتباع خود در ترکیه خواست تا از مراکز تجمع و درگیری خودداری کنند.

روایت شاهد عینی از ماجرای شب گذشته
روزنامه حریت چاپ ترکیه به‌نقل از برخی شاهدان عینی حمله مسلحانه به باشگاه شبانه استانبول نوشت که افراد مهاجم به زبان عربی صحبت می‌کردند.
شینم اویانیک، یکی از حاضران در باشگاه شبانه گفت: «همه چیز خوب بود اما ناگهان اوضاع به هم ریخت. همسرم به من گفت نترسم و پشتش مخفی شوم. ما شروع به دویدن کردیم. ما دائما محل خود را تغییر می‌دادیم.»
وی با تاکید بر اینکه افراد مهاجم دست‌کم 2 نفر بودند، افزود: «در نهایت توانستیم از محل خارج شویم… خیلی وحشتناک بود. وقتی خارج شدیم دیدیم خیابان را خون فراگرفته است.»
طبق گزارش رویترز، سیوا بویداس، یکی از بازیکنان فوتبال ترکیه در کاربری توییتر خود نوشت: «من تیراندازی در محل حادثه مشاهده نکردم، ولی صدای به رگبار بسته شدن مردم را در حالی که فرار می‌کردند، شنیدم. پلیس فورا وارد ماجرا شد.»
همچنین برخی از رسانه‌ها تابعبت شماری از کشته شدگان و مجروحان این حادثه را اعلام کرده‌اند. خبر این رسانه‌ها را می‌توانید از این لینک ببینید.
از لحظاتی پیش نیز نشست اضطراری کمیته امنیتی ترکیه با هدف بررسی ابعاد حادثه حمله مسلحانه به باشگاه شبانه استانبول برگزار شد.
ریاست این جلسه را بینالی ییلدریم، نخست‌وزیر ترکیه برعهده دارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.