کد مطلب: ۲۹۴۰۲۱

گفتگوی تجارت‌نیوز با دو فعال بازار خودرو:

قیمت واقعی پراید ۲۴ میلیون تومان است/گرانی ناگهانی پراید از کجا آب می‌خورد؟

قیمت واقعی پراید 24 میلیون تومان است/گرانی ناگهانی پراید از کجا آب می‌خورد؟

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو می‌گوید که امروز قیمت واقعی پراید 24 میلیون تومان است و کسانی که بخواهند بیشتر از این قیمت خودرو خریداری کنند، با یک قیمت حبابی خرید انجام داده‌اند.

به‌گزارش تجارت‌نیوز، افزایش قیمت خودروهای داخلی هم دست کمی از میزان افزایش قیمت خودروهای وارداتی ندارد. طی دو روز اخیر قیمت پراید با رشد 30 درصدی رو به رو بود و در بازار آزاد این خودروی داخلی بین 40 تا 45 میلیون تومان ارزش‌گذاری شد.

حال این پرسش مطرح می‌شود که با وجود اینکه خودروسازان داخلی معتقدند محصولی همچون پراید که به طور صفر تا 100 درصد قطعات آن داخلی‌سازی است چرا باید نسبت به افزایش نرخ ارز واکنش نشان دهد و به طور چشمگیری در بازار آزاد افزایش قیمت داشته باشد؟

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو به تجارت‌نیوز می‌گوید: نبود نظارت از سوی شورای رقابت سبب گرانی خودرو شده است، به طوری که اختلاف قیمت میان کارخانه و بازار به ۱۴ میلیون تومان می‌رسد. باید دستگاه‌های نظارتی برای جلوگیری از این روند ورود و بازار خودروهای داخلی را مدیریت کنند.

سعید موتمنی می‌افزاید: بارها این پرسش را مطرح کردیم که چرا قیمت خودروی تک ستاره و بی‌کیفیتی همچون پراید باید بین 40 تا 45 میلیون تومان برسد. امروز قیمت واقعی پراید 24 میلیون تومان است و کسانی که بخواهند بیشتر از این قیمت خودرو خریداری کنند، با یک قیمت حبابی خرید انجام داده‌اند.

او در پاسخ به این پرسش که مقصر اصلی گرانی قیمت خودروی داخلی چه دستگاه‌هایی است؟ اظهار می‌کند: مقصر اصلی گرانی‌های اخیر خودروسازان داخلی هستند؛ چرا که طی این مدت درهای کارخانه ها را بسته اند و خودرویی به بازار عرضه نمی‌کنند. مشخصا زمانی که در کالایی انحصار ایجاد شود و کارخانه جوابگوی میزان تقاضا نباشد شاهد افزایش چندبرابری قیمت‌ها خواهیم بود.

موتمنی در پاسخ به پرسش دیگری درباره اینکه وضعیت بی‌ثبات بازار خودروهای داخلی تا چه زمانی ادامه دارد؟ پاسخ می‌دهد: دولت و مجلس بسیج شده‌اند تا نظارتی برای قیمت‌ها داشته باشند.به نظر می‌رسد هفته آتی خبرهای مهمی را در حوزه خودروهای داخلی داشته باشیم. بنابراین اینکه گفته می‌شود قیمت خودروی پراید در آبان ماه به 80 میلیون تومان برسد، موضوعی فرضی و خیالی است و چنین موضوعاتی مطرح نیست.

علت گرانی پراید

همچنین یک کارشناس خودرو درباره علت گرانی‌های خودروهای داخلی به تجارت نیوز می‌گوید: افزایش قیمت خودروهای پر تیراژی مثل پراید ناشی از عدم تکمیل خودروهاست. به‌گفته برخی منابع آگاه طی این روزها 70 هزار خودرو نیمه تمام در کف کارخانه‌ها قرار دارد. دلیل انباشت این تعداد خودروهای نیمه تمام به عدم اختصاص ارز باز می‌گردد. چنانچه قطعات خودروها تامین شود، بی‌شک قیمت خودروی پراید به 30 میلیون تومان کاهش خواهد یافت.

فربد زاوه در پاسخ به این پرسش که آیا افزایش قیمت خودروهای داخلی تحت تاثیر قیمت خودروهای وارداتی است یا خیر، پاسخ می‌دهد: افزایش اخیر قیمت خودروهای داخلی ارتباطی به افزایش قیمت خودروهای وارداتی ندارد. این روزها خودروسازان با کمبود مواد اولیه همچون فولاد رو به رو هستند. فولادی‌ها قطعات مورد نیاز خودروسازان را تامین نمی‌کنند و از این رو بعد از افزایش نرخ ارز تمام این چالش‌ها دست به دست هم داده تا قیمت‌ها به‌طور چشمگیری افزایش یابد.

این کارشناس بازارخودرو معتقد است: ما از دهه 80 تاکنون خودرو مونتاژ می‌کنیم و خبری از تولید خودروی داخلی نیست. اینکه گفته می‌شود پراید به‌طور 100 درصد داخلی‌سازی است تصور اشتباهی است، چرا که ما قطعات این خودروها را از کشورهای مختلفی همچون چین تهیه و تامین می‌کنیم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • مهدی

    قیمت پراید باید اندازه ی یه حلب روغن نباتی باشه تا انصاف رعایت بشه.متاسفم برای صنعت خودروی کشورم که عرضهی تولید یک ماشین بومی هم ندارن.فقط کپی برداری[..]

  • امیر

    حرف از پراید […] نزنید فقط خودتونو خسته میکنید حرف ما مردم برای دولت هیچ ارزشی نداره

  • ناشناس

    مقصر اصلی مردم هستند که هرجی را اعلام میکنند واسه گرفتنش صف می بندند

  • ناشناس

    به نظرم ما ملت نفرین شده هستیم .

  • نادر

    1- ارزانترین خودرو در آمریکا سواری نیسان ورسا با قیمت 12,855 دلار است.با دلار14000تومان حدودا”می شود:180 میلیون تومان.2- ارزان ترین خودروی ارائه شده در ایران یعنی پراید در صورت تبدیل ارز قیمتی در حدود 2900 دلار پیدا می کند.دوستان دلیل خرید مشخص شد.

  • دلسوخته

    پراید واقعا مفت هم گرونه مردم مجبور نباشن سوار نمیشن واقعا کسی تو این مملکت نمیتونه دستشو بکنه تو چشم این مونتاژ کارای […] خودرو ایا کسی نیست بداد مردم برسه انقد سخته کنترل کردن وسایل اره دیگه منم باشم صد میلیون حقوق بگیرم بدرک پراید بشه 50میلیون پوشک بشه 100 هزار تومن کی به کیه بدرک مردم نمیتونن نخرن دیگه سوار نشن دیگه والا واقعا مردم به نون شبشون محتاج هستن

  • محمد

    قیمت واقعی پراید ۰ هزار تومان .هرکی بیشتر بخره […]ترین ادم زمین

  • ناشناس

    24میلیون قیمت واقعیشه خاک تو سرتون پراید مفتشم گرونه

  • یکی بود

    100میلیونه قیمت واقعیش خدایا بدادمون برس

  • حمید

    قیمت واقعی پراید ۳میلیونه نه چهل میلیونه