کد مطلب: ۱۳۳۱۸۱

معرفی ایزوایکو به هیوندای برای انتقال فناوری ساخت کشتی‌های مگاسایز

معرفی ایزوایکو به هیوندای برای انتقال فناوری ساخت کشتی‌های مگاسایز

مدیر عامل کشتیرانی از معرفی شرکت ایزوایکو به هیوندای کره جنوبی برای انتقال فناوری ساخت کشتی‌های مگاسایز خبر داد و با اشاره به ایجاد شرکت مشترک کشتیرانی، ایدرو و نفتکش برای در اختیار گرفتن ایزوایکو، گفت: قرارداد تامین فاینانس ۲ میلیارد دلاری امضا شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، محمد سعیدی در نشست خبری در پاسخ به پرسشی در خصوص آخرین وضعیت انتقال فناوری ساخت کشتی‌های مگاسایز به داخل اظهار کرد: یکی از برنامه‌های کشتیرانی با هدف نوسازی ناوگان و افزایش قدرت رقابت‌پذیری احیای قراردادهای تعلیق شده در دوران تحریم بود.

وی ادامه داد: پیش از دوران سخت تحریم کشتیرانی، قرارداد ساخت 17 فروند کشتی در سال 2008 میلادی با شرکت کره‌ای هیوندای امضا شد و 158 میلیون دلار به عنوان پیش‌پرداخت به طرف کره‌ای پرداخت شد.

وی با یادآوری اینکه قرارداد مذکور با تامین مالی ایران امضا شد، گفت: به دلیل تحریم‌ها این قرارداد در سال 2010 میلادی تعلیق شد و طرف کره‌ای ادعا کرد کشتیرانی نه تنها نسبت به پیش‌پرداخت طلبی ندارد، بلکه باید 178 میلیون دلار به عنوان خسارت پرداخت شود.

مدیرعامل کشتیرانی با بیان اینکه پرداخت این خسارت بسیار سخت بود، افزود: بعد از یکسال و سه مذاکره سرانجام قرارداد تعلیق شده به یک قرارداد با تامین مالی 80 درصد از طرف کره‌ای‌ها و 20 درصد توسط ایران تبدیل شد.

سعیدی با بیان این که مبلغ کل قرارداد 670 میلیون یورو برای 10 فروند کشتی است، یادآور شد: 4 فروند از این کشتی‌ها ظرفیت 14500 TEU دارند و 6 فروند دیگر شناورهای MRT برای حمل محصولات شیمیایی و پتروشیمی است.

وی با یادآوری این که اولین فروند از این شناورها فروردین سال آینده تحویل کشتیرانی می‌شود، افزود: پس از تحویل اولین شناور، هر ماه یک فروند و در مجموع طی 10 ماه 10 فروند تحویل کشتیرانی می‌شود.

وی امضای قرارداد با شرایط مورد نظر ایران در راستای توانمندسازی یاردهای کشتی‌سازی داخلی را یکی از مزیت‌های احیای قرارداد تعلیق شده با هیوندای اعلام کرد و گفت: در قرارداد مذکور بر سه موضوع انتقال فناوری از مرحله طراحی مفهومی تا راه‌اندازی کشتی، امکان‌سنجی تولید تجهیزات داخلی و الزام هیوندای برای آموزش 30 نفر از پرسنل کشتیرانی و شیب یاردها تاکید شده است.

مدیر عامل کشتیرانی از معرفی شرکت ایزوایکو به شرکت سازنده جهت انتقال فناوری خبر داد و با اشاره به امضای قرارداد 2 میلیارد دلاری تامین فاینانس خارجی اظهار کرد: کشتی ایران-کاشان با ظرفیت 2200 TEU پس از 14 سال طی هفته جاری به کشتیرانی جمهوری ایران تحویل می‌شود.

سعیدی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این که آیا بنادر ایران زیرساخت پهلوگیری کشتی‌های مگاسازی را دارند، اظهار کرد: خوشبختانه در فاز یک و 2 بندر شهید رجایی این امکان فراهم است.

سعیدی همچنین از ایجاد شرکت مشترک ایدرو، کشتیرانی و شرکت ملی نفتکش خبر داد و گفت: بر این اساس شرکت ایزوایکو در اختیار این شرکت مشترک برای تعمیر و ساخت شناور با ظرفیت های پایین قرار می گیرد.

وی بیان کرد: ایران ظرفیت ارزشمندی در حوزه صنایع دریایی دارد و باید از این پتانسیل‌ها به نحو شایسته‌ای استفاده شود. یکی از موانع استفاده از ظرفیت‌ها محدود بودن منابع مالی است و منابع مالی باید صرف اولویت‌های اصلی دولت و ضرورت‌های اصلی ملت شود.

مدیرعامل کشتیرانی بیان کرد: شیب یاردهای ایرانی علاوه بر پیشنهاد ساخت باید پیشنهادات تامین مالی را مانند سازندگان خارجی به بهره‌برداران حوزه حمل و نقل دریایی ارائه دهند.

سعیدی همچنین با اشاره به این که کشتیرانی در حال حاضر 152 فروند شناور با ظرفیت 120 هزار TEU و ظرفیت 5 میلیون تن DWT (وزن بار خالص کشتی) در اختیار دارد، گفت: نیمی از این ظرفیت در دوران تحریم زمینگیر شده و به دلیل محدودیت‌ها امکان رفت و آمد با آنها با استفاده از پرچم ایران نبود.

وی با یادآوری این که به دلیل تحریم مجبور بودیم پرچم ایران را پنهان کنیم که این تحقیرآمیز بود، افزود: هم اکنون 90 درصد از کشتی‌ها با پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران به همه بنادر دنیا تردد کرده و 10 درصد باقیمانده فقط برای رقابت با پرچم سایر کشورها تردد می‌کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.