کد مطلب: ۱۴۳۶۲۰

رئیس گروه بانکداری اسلامی پژوهشکده پولی و بانکی در گفت‌و‌گو با تجارت نیوز واکاوی کرد:

چرایی عدم حمایت بانک مرکزی از موسسات مالی و اعتباری

چرایی عدم حمایت بانک مرکزی از موسسات مالی و اعتباری

کامران ندری اعتقاد دارد: سپرده‌گذاران و موسسات مالی و اعتباری به هشدارهای مقامات مسئول و ناظر توجه نمی‌کنند و علی‌رغم هشدارها فعالیت می‌کنند به همین جهت هر دو باید تاوان این عدم توجه را بپردازند.

هر روزه در مورد سپرده‌گذاری در موسسات مالی‌واعتباری به مردم هشدار داده می‌شود. از سوی دیگر بر حجم اخبار عدم توانایی موسسات مالی‌واعتباری به بازپرداخت سپرده‌های مشتریان افزوده می‌شود. به این معنا که مردم همچنان این ریسک را می‌پذیرند که به قیمت گرفتن سود بالاتر همه سرمایه خود را به خطر بیندازند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، به چه دلیل مردم دریافت سود بالاتر را به قیمت ریسک از دست دادن پولشان می‌پذیرند؟ رئیس گروه بانکداری اسلامی پژوهشکده پولی‌ و بانکی معتقد است: برای حل این معضل باید بیشتر با مردم صحبت کنیم و در رابطه با ماهیت فعالیت اقتصادی ریسکی بیشتر توضیح دهیم.

کامران ندری در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز گفت: به دلایلی تا به حال ضعف موسسات مالی و اعتباری از طریق بانک مرکزی و دسترسی به منابع آن جبران شده و این مساله مشکلاتی را به دنبال داشته است.

اول اینکه این موسسات مجوزدار و فاقد مجوز خیالشان راحت است که اگر با مشکل مواجه شوند منابع بانک مرکزی وجود دارد و می‌توانند از آن استفاده کرده و مشکل را حل کنند.

استاد دانشگاه امام صادق خاطر نشان کرد: این مساله سبب شده تا موسسات دقت لازم را در نحوه استفاده از منابع مردم به کار نبرده و سرمایه‌گذاری‌های نادرستی انجام دهند.

این کارشناس اقتصادی افزود: مورد دوم این است که مردم فکر می‌کنند این موسسات با مشکل مواجه نمی‌شوند و اگر با مشکل برخورد کردند بانک مرکزی وظیفه دارد منابع آنها را تضمین کند و این اطمینان ناصحیح به وجود آمده و سبب شده با وجود هشدارهای بانک مرکزی این اعتماد به موسسات مالی و اعتباری تقویت شود.

وی یادآوری کرد: به دلیل سابقه تاریخی که در ذهن مردم پیش آمده تصور می‌شود بانک مرکزی از منابع آنها پاسداری می‌کند. به همین جهت مردم نمی‌پذیرند که پرداخت سود بالا به معنای ریسک بیشتر است.

ندری خاطر‌نشان کرد: واقعیت این است که این وضعیت قابل استمرار نیست چرا که برای کل اقتصاد مشکل ایجاد می کند.

وی گفت: در مقطع کنونی بانک مرکزی به این جمع بندی رسید که فاقد مجوزها را مورد حمایت قرار ندهد. به همین جهت در حال حاضر شاهد اعلام ورشکستگی موسسات مالی و اعتباری فاقد مجوز هستیم.

رئیس گروه بانکداری اسلامی پژوهشکده پولی و بانکی تصریح کرد: سپرده‌گذاران و موسسات مالی و اعتباری به هشدارهای مقامات مسئول و ناظر توجه نمی‌کنند و علی رغم هشدارها فعالیت می‌کنند به همین جهت هر دو باید تاوان این عدم توجه را بپردازند.

به گفته وی: در همه کشورهای دنیا و حتی کشورهای پیشرفته موسسات مجوزدار هم ورشکسته می‌شوند چرا که داشتن مجوز به معنای فعالیت صحیح نیست و امکان دارد مشکل مالی برای هر کدام آنها ایجاد شود.

به اعتقاد این کارشناس پولی و مالی اگر موسسات مالی‌واعتباری درست فعالیت می‌کردند باید به اعطای تسهیلات محدود می‌شدند و از این طریق درآمد زایی می‌کردند. اما موسسات و بانکها در ایران فعالیت حرفه‌ای ندارند و منابع خود را به سمت و سویی برده‌اند که هم برای خود و هم برای اقتصاد کشور مشکل ایجاد کرده اند.

ندری گفت: موسسات مالی‌واعتباری به دلیل عدم اعتبار سنجی در پرداخت تسهیلات با وامهای معوق شده طرف هستند. از سوی دیگر بانکها و موسسات دارایی‌های عمده خود را به سمت زمین، مسکن و مستغلات برده‌اند جایی که منابع در آن قفل شده و حالا این موسسات با دارایی های منجمد طرف هستند، به همین جهت نمی‌توانند از پس تعهدات خود برآیند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.