کد مطلب: ۱۴۹۸۰۷

چگونگی بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در مجلس

چگونگی بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در مجلس

دولت دوازدهم پس از تنفیذ رای ملت توسط رهبر انقلاب و برگزاری مراسم تحلیف حسن روحانی در مجلس شورای اسلامی رسما آغاز به کار کرد.

حسن روحانی در اولین اقدام خود به عنوان رئیس‌جمهور دوازدهم باید گزینه‌های پیشنهادی خود را برای ۱۸ وزارت‌خانه دولت تقدیم مجلس کند تا صلاحیت وزرای پیشنهادی در مجلس بررسی و به رای گذاشته شود و نهایتا ترکیب کابینه دوازدهم تعیین شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، روال بررسی صلاحیت و رای اعتماد به وزرای پیشنهادی در مجلس بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس در زیر آمده است:

فرصت دو هفته‌ای روحانی برای معرفی وزرای پیشنهادی

طبق ماده ۲۰۴ آیین‌نامه داخلی مجلس، رئیس‌جمهور ظرف دو هفته پس از انجام مراسم تحلیف کتبا اسامی هیات وزیران را به همراه شرح حال هر یک از وزیران و برنامه دولت تسلیم مجلس می‏‌کند و رئیس مجلس مکلف است در اولین فرصت در جلسه علنی وصول معرفی‏‌نامه وزیران را اعلام و پس از قرائت دستور تکثیر آن را صادر کند.

مهلت یک هفته‌ای مجلس برای برگزاری جلسات رای اعتماد

همچنین بر اساس ماده ۲۰۵، یک هفته پس از معرفی دولت، برای بحث و بررسی خط مشی و اصول کلی برنامه دولت و اخذ رای اعتماد برای هیات وزیران جلسات مجلس به‏ طور متوالی تشکیل می‏‌شود. طبق این ماده با پیشنهاد رئیس و تصویب مجلس، جلسات به صورت صبح و بعدازظهر برگزار خواهد شد.

در ماده ۲۰۶ آیین‌نامه هم آمده که قبل از تشکیل اولین جلسه بررسی برنامه‌های دولت و اخذ رای اعتماد هیات وزیران، نمایندگان مخالف و موافق برنامه، خط مشی و اصول کلی و ترکیب هیات وزیران و نیز نمایندگان مخالف و موافق هر یک از وزیران به تفکیک برنامه و هر وزیر در برگه‏‌های جداگانه یا دستگاه الکترونیک ثبت نام می‌کنند.

همچنین هر یک از نمایندگان حق دارند تمام یا قسمتی از وقت خود را در اختیار نماینده دیگر قرار دهند. در شروع بحث در مورد هیات وزیران، رئیس‌جمهور برنامه دولت را تشریح و ضمن معرفی وزیران از ترکیب هیات وزیران دفاع خواهد کرد. پس از آن مجلس، بررسی برنامه دولت و ترکیب هیات وزیران را با اظهارات پنج نفر از نمایندگان مخالف و پنج نفر از نمایندگان موافق با حفظ ترتیب یک نفر مخالف و یک نفر موافق و هر کدام برای مدت ۱۵ دقیقه انجام خواهد داد.

رئیس‌جمهور یا کسانی که او تعیین خواهد کرد به سوالات و اظهارات مخالفان پاسخ می‌دهند. مجموع مدت نطق اولیه رئیس‌جمهور و دفاعیات اخیر دو و نیم ساعت خواهد بود. در پی اظهارات و دفاعیات رئیس‌جمهور، مجلس شور در مورد برنامه‏‌ها و صلاحیت هر یک از وزیران را به صورت جداگانه آغاز خواهد کرد. در مورد هر وزیر دو نفر از نمایندگان مخالف و دو نفر از نمایندگان موافق با حفظ ترتیب یک نفر مخالف و موافق هرکدام برای مدت پانزده دقیقه فرصت خواهند داشت. پس از آن وزیر و در صورت صلاحدید رئیس جمهور به مدت ۳۰ دقیقه برای دفاع از برنامه و صلاحیت وزیر مطروحه وقت خواهند داشت.

بررسی صلاحیت گزینه‌های پیشنهادی بر اساس ترتیب الفبای وزارت‌خانه‌ها

بحث و بررسی برای تک‌تک وزیران به ترتیب حروف الفبای وزارتخانه به همین شیوه انجام می‏‌گیرد، رئیس‌جمهور می‌تواند با استفاده از وقت وزیران در پایان و به ‏طور یکجا از آنان دفاع نماید. پس از آن رای‏‌گیری به عمل می‏‌آید و شمارش و اعلام نتیجه آرا پس از رای‏‌گیری برای همه وزرا صورت خواهد گرفت. سؤالات کتبی نمایندگان در طول مدتی که برنامه دولت مطرح است از طریق رئیس مجلس به رئیس‌جمهور یا وزیر مربوط داده خواهد شد.

اگر مجلس به برخی وزرای پیشنهادی رای ندهد…

بر این اساس چنانچه مجلس به یک یا چند وزیر رای اعتماد نداد و یا وزارتخانه‌ای به هر دلیل وزیر نداشته باشد، رئیس‌جمهور موظف است با رعایت اصل یکصد و سی و پنجم (۱۳۵) قانون اساسی حداکثر قبل از سه ماه فرد یا افراد دیگری را برای اخذ رای به مجلس معرفی کند.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.