کد مطلب: ۱۴۹۹۹۷

کارنامه واردات خودرو در سال ۹۵

کارنامه واردات خودرو در سال 95

برند هیوندای بیشترین سهم بازار وارداتی کشور را به خود اختصاص داده است، همچنین خودروی هیوندا سانتافه پرفروش‌ترین خودروی وارداتی سال 95 لقب گرفت.

در شرایطی که لغو تحریم‌های بین‌المللی امید به حضور برندهای جدید و شرکت‌های مادر در بازار وارداتی‌ها را قوت بخشیده، اما بسیاری از متصدیان و فعالان این بازار با توجه به تغییر ضوابط ورود خودرو از سوی وزارت صنعت و معدن و تجارت، به تغییر چهره واردات خودرو در سال جاری امید چندانی ندارند.

به گزارش خبرنگار تجارت‌نیوز ، آمار ارقام اعلام شده توسط گمرک حاکی از افت بی‌سابقه 50 درصدی واردات خودرو در سال 94 نسبت به سال پیش از آن دارد. این کاهش واردات ناشی از چند عامل است که یکی از مهم‌ترین آن‌ها کاهش تقاضا در بازار وارداتی است.

اما در کنار این موضوع احتمال ورود شرکت‌های مادر و همچنین سخت‌گیری‌های سازمان ملی استاندارد در رعایت استانداردهای تدوین شده، از دیگر عوامل کاهش واردات خودرو است.

از سوی دیگر، مشتریان با لغو تحریم‌ها در انتظار خرید مستقیم از نمایندگی‌های رسمی شرکت‌های مادر هستند، درحالی‌که برخی از این شرکت‌ها علاقه‌ای به فعالیت مستقیم در ایران ندارند و ترجیح می‌دهند طبق شرایط فعلی با ایران همکاری کنند. همچنین با لغو تحریم‌ها نمی‌توان انتظار کاهش قیمت خودروهای وارداتی‌ را داشت و قیمت‌ها طبق روال نمایندگی‌ها و همراه با نوسانات نرخ ارز تعیین خواهد شد.

افزایش سخت‌گیری‌های سازمان ملی استاندارد یکی دیگر از عواملی است که در سال گذشته بر میزان واردات خودرو اثرگذار بوده است. این در حالی است که سازمان ملی استاندارد، تعداد استانداردهای 51 گانه را در سال 94 به 82 مورد در سال 95 افزایش داده است که این موضوع به معنای سخت‌تر شدن استانداردهای ورود خودروهای وارداتی به کشور است، با این وجود واردات خودرو در سال 95 نسبت به سال پیش از آن رشد داشته و ارزش خودروهای وارداتی در سال 95 نسبت به سال 94 بیش از 529 میلیون و 623 هزار دلار افزایش داشته است.

در زیر نگاهی اجمالی به بازار جذاب واردات خودرو در سال 95داریم:car infographic

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.