کد مطلب: ۱۴۳۵۵۲

جدیدترین آمار اشتغال؛

۱۶۳ هزار نفر به بیکاران اضافه شد

۱۶۳ هزار نفر به بیکاران اضافه شد

تحلیل وضعیت بازار کار در سه ماه نخست سال جاری، حاکی از افزایش ۱۶۳ هزار و ۵۷۵ نفری جمعیت بیکار دارد؛ در عین حال ۴۱ درصد از کل شاغلان کشور، به طور معمول بیش از ۴۹ ساعت در هفته کار می‌کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز، بررسی سهم شاغلان بالای پانزده سال با ساعات کار معمول ۴۹ ساعت و بیشتر، نشان می‌دهد ۴۰.۹ درصد شاغلان کل کشور به طور معمول بیش از ۴۹ ساعت در هفته کار می‌کنند؛ بنابراین سهم زیادی از شاغلان بیش‌تر از میزان استاندارد در هفته کار می‌کنند.

این در حالی است که سهم این شاغلان با ساعت کار معمول، ۴۹ ساعت و بیشتر در پایان سال گذشته ۳۸.۴ درصد بود که نشان‌دهنده افزایش سهم این تعداد از شاغلان، در بهار ۹۶ نسبت به سال ۹۵ است. این آمار افزایش نیاز افراد به کار را نشان می‌دهد!

تحلیل این شاخص بازار کار نشان می‌دهد، به تفکیک جنسیتی نیز ۴۶.۴ مردان شاغل و ۱۶.۱ درصد زنان شاغل با ساعت کار معمول ۴۹ ساعت و بیشتر در هفته مشغول کار هستند.

اما نگاهی تحلیلی به آمار نیروی کار که اخیرا از سوی مرکز آمار ایران برای بهار امسال ۱۲.۶ درصد اعلام شد، نشان می‌دهد، جمعیت افراد بیکار در سن کار (۱۰ ساله و بیشتر) از ۳ میلیون و ۲۰۳ هزار و ۳۹۸ نفر در پایان سال ۹۵ به ۳ میلیون و ۳۶۶ هزار و ۹۷۳ نفر در بهار ۹۶ افرایش یافت به عبارتی در ۳ ماهه نخست امسال ۱۶۳ هزار و ۵۷۵ نفر به جمعیت بیکار کشور افزوده شدند.

در عین حال در جامعه آماری ۱۵ ساله و بیشتر، ۳ میلیون و ۳۶۳ هزار و ۷۰۵ نفر بیکار هستند که ۸۶۷ هزار و ۱۵۴ نفر در «جمعیت ۱۵ تا ۲۴ سال» و یک میلیون و ۸۸۲ هزار و ۷۵۵ نفر در «جمعیت ۱۵ تا ۲۹ سال» قرار دارند.

اما این نرخ در بین جمعیت جوان ۱۵ تا ۲۴ سال کشور با رشد یک درصدی نسبت به بهار سال گذشته و ۰.۷ درصدی نسبت به زمستان ۹۵ به ۲۸.۸ درصد رسید که سهم بیکاری بانوان در این سن بیش از مردان است.

علاوه بر این بررسی وضعیت بازار کار در بین جمعیت ۱۵ تا ۲۹ سال حاکی از آن است که ۲۶.۴ درصد از جمعیت فعال در این سن بیکار هستند و تعداد بیکاری زنان در این دامنه سنی نسبت به مردان در این سن بیشتر است.

روند تغییرات نرخ بیکاری «جوانان ۱۵ تا ۲۹ ساله» نشان می دهد که این میزان در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته ۱.۵ درصد و نسبت به فصل زمستان ۹۵ نیز ۰.۹ درصد رشد داشته است.

در مقابل افزایش شاخص‌های نرخ بیکاری در کل کشور، اما نرخ مشارکت اقتصادی نیز به عنوان یک شاخص مثبت در اقتصاد از ۳۹.۴ درصد در سال ۹۵ به ۴۰.۶ درصد در بهار امسال رسیده است.

اما خروجی شاخص‌ها و آمارهای مذکور از نیروی کار حاکی از آن است که به جمعیت فعال اقتصادی (نرخ مشارکت) در بهار امسال ۸۸۳ هزار و ۸۷۸ نفر اضافه شد و از ۲۵ میلیون و ۷۹۱ هزار و ۴۵۰ نفر در پایان سال گذشته به ۲۶ میلیون و ۶۷۵ هزار نفر رسید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.