کد مطلب: ۱۴۵۵۳۵

آغاز مذاکرات مجدد درباره نفتا

آغاز مذاکرات مجدد درباره نفتا

آمریکا اقدام‌های اولیه خود را برای مذاکرات مجدد در مورد توافق تجارت آزاد نفتا و با هدف کاهش کسری تراز تجاری این کشور با کانادا و مکزیک آغاز کرد.

آمریکا اقدام‌های اولیه خود را برای مذاکرات مجدد در مورد توافق تجارت آزاد نفتا و با هدف کاهش کسری تراز تجاری این کشور با کانادا و مکزیک آغاز کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از رویترز، رابرت لایتیزر نماینده تجاری آمریکا روز دوشنبه سندی را برای قانونگذاران ارسال کرد.

در این سند آمده است، آمریکا در نظر دارد عدم تعادل در معاملات تجاری را از طریق بهبود دسترسی کالاهای آمریکایی به کانادا و مکزیک کاهش دهد.

از دیگر موارد اشاره‌شده در این سند، وضع قوانین و شرایط خاصی برای جلوگیری از دستکاری نرخ ارز توسط شرکای تجاری است.

از آنجایی که کانادا و مکزیک هیچ‌گاه متهم به دستکاری نرخ ارز نبوده‌اند، به نظر می‌رسد این تصمیم بیشتر در ارتباط با معاملات تجاری آینده باشد.

در بخش دیگری از این سند 17 صفحه‌ای آمده است که هیچ کشوری نباید نرخ ارز خود را دستکاری کند تا مزیت رقابتی ناعادلانه به دست آورد. این شکایتی است که آمریکا همیشه در مورد چین داشته است.

پیش از انتشار این سند، دونالد ترامپ معاملات و شیوه‌های تجاری ناعادلانه را بار دیگر محکوم کرد و گفت: آمریکا در نظر دارد در طول شش ماه آینده، اقدامات قانونی و نظارتی بیشتری را برای محافظت از تولیدکنندگان آمریکایی انجام دهد.

به گفته آگاهان، مقامات آمریکایی، کانادایی و مکزیکی امروز در واشنگتن در مورد این موضوع مذاکره می‌کنند.

وزیر اقتصاد مکزیک هم در بیانیه‌ای اعلام کرد: مکزیک قصد دارد برای روند یک مذاکره سازنده تلاش کند تا سرمایه‌گذاری و توافق‌های تجاری و همین‌طور همکاری و یکپارچگی اقتصادی و رقابت در میان این کشورها تقویت شود.

ترامپ پیش‌تر تهدید کرده بود که تعرفه‌های تنبیهی علیه کشورهایی که با آنها کسری تراز تجاری دارد، اعمال می‌کند.

یک مقام دولتی در مکزیک اعلام کرد: اولویت‌های ذکرشده توسط آمریکا در این سند آنقدرها هم که انتظار می‌رفت، سخت‌گیرانه نیست.

از سوی دیگر، کارشناسان اقتصادی بارها گفته‌اند، موضوع کاهش کسری تراز تجاری آمریکا از طریق قراردادهای تجاری حل نخواهد شد. و این کشور باید پس‌انداز خود را افزایش دهد.

گفتنی است، کسری تراز تجاری آمریکا با مکزیک در سال گذشته نزدیک به 63 میلیارد دلار بود. و از زمان اجرای قرارداد نفتا به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. سال گذشته این کشور با کانادا کسری تجاری نداشت.

این در حالی است که تیم ترامپ معتقد است، کسری تجاری این کشور با مکزیک عواقب بسیار بدی برای تولیدکنندگان آمریکایی داشته است.

از سوی دیگر، اتاق بازرگانی آمریکا می‌گوید، 14 میلیون شغل در آمریکا به اجرای این توافق بستگی دارد.

توافق نفتا (NAFTA) موسوم به پیمان تجارت آزاد آمریکای شمالی یک توافق سه‌جانبه میان ایالات متحده آمریکا، کانادا و مکزیک است و هدف از آن حذف تدریجی موانع مبادلات تجاری بین این سه کشور است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.