کد مطلب: ۱۴۹۸۵۳

احتمال افزایش قیمت نفت با تعطیلی شرکت نفت ونزوئلا

احتمال افزایش قیمت نفت با تعطیلی شرکت نفت ونزوئلا

نزدیک به سه سال است که قیمت نفت از ۷۰ دلار به ازای هر بشکه فراتر نرفته است، اما این روند ممکن است به زودی تغییر کند.

نزدیک به سه سال است که قیمت نفت از ۷۰ دلار به ازای هر بشکه فراتر نرفته است، اما این روند ممکن است به‌ زودی تغییر کند.

به گزارش تجارت‌نیوز، هلمیا کرافت از آربی‌سی کپیتال ماکتز می‌گوید که احتمال زیادی وجود دارد که شرکت دولتی نفت ونزوئلا تعطیل شود و این مسئله می‌تواند باعث جهش بزرگی در قیمت نفت خام شود.

کرافت که رییس استراتژی جهانی تجارت شرکت است، می‌گوید: من فکر می‌کنم این بزرگترین رویداد ژئوپولیتیکی است که در بازار نفت شاهد آن خواهیم بود. سوال این است که ونزوئلا با چه سرعتی افول خواهد کرد.

طبق گفته کرافت این رویداد می‌تواند به عنوان کاتالیزوری برای بالا بردن قیمت‌ها تا ۷۰-۸۰ دلار برای هر بشکه تا پاییز شود.

سالهاست که قیمت نفت خام از بشکه‌ای ۷۰ دلار بالاتر نرفته است. از پایان سال ۲۰۱۴ تاکنون این اتفاق نیفتاده است. روز جمعه نفت با ۲ درصد کاهش به ۴۹.۱۶ دلار برای هر بشکه رسید.

او ادامه داد: مسئله این است که در این لحظه ونزوئلا ظرفیت این را ندارد که تولید خود را بیشتر کند. تولید ونزوئلا تنها جهت نزولی به خود گرفته است.

در هفته گذشته با بالا گرفتن آشفتگی سیاسی که تداوم آن باعث به وجود آمدن هرج‌ومرج شده است و همزمان با ته کشیدن نقدینگی ونزوئلا، دولت ترامپ تحریم‌هایی را بر علیه این کشور، که یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت است، وضع کرد.

کرافت اضافه کرد: شرکت نفت دولتی ونزوئلا در بازه زمانی اکتبر-نوامبر، ۳.۵ میلیارد دلار بدهی دارد و احتمالا نخواهد توانست آن را پرداخت کند. در حال حاضر ونزوئلا کمتر از ۱۰ میلیارد دلار در صندوق ذخیره خود پول دارد و ۵ میلیارد دلار از بدهی‌های دولت هم امسال باید پرداخت شود. ما واقعا فکر می‌کنیم تعطیلی شرکت نفت ونزوئلا سرنوشت شوم این کشور خواهد بود. در واقع احتمال وقوع این رویداد ظرف یک سال آینده ۷۰ درصد تخمین زده شده است.

این درحالی است که شرکت‌های بزرگ پالایشگاهی آمریکا بزرگترین واردکننگان نفت خام سنگین ونزوئلا به حساب می‌آیند و اگر تحریم‌های اعمالی ترامپ اجرا شود، این شرکت‌ها هم متحمل ضرر سنگینی خواهند شد.

از سوی دیگر هم نشانه‌هایی از این دیده می‌شود که صنعت نفت شیل آمریکا درحال آسیب زدن به خود است.

طبق گزارش بلومبرگ انگلیسی، برخی از حفاران چاه‌های خود را خیلی به هم نزدیک کرده‌اند که این می‌تواند باعث افت فشار شده و موجب ایجاد آسیبی دائمی در ظرفیت بالقوه چاه‌ها شود. به عبارت دیگر حفاران نفت شیل از طریق حفاری بیش از حد، تیشه به ریشه خود می‌زنند. تولید چاه‌های فعال موجود هرماه ۳۵۰ هزار بشکه در روز کاهش می یابد. تنها راه این‌ که تولید نفت کلی آمریکا افزایش یابد، حفاری در عمقی بیشتر و بیشتر است اما حفاری خیلی نزدیک به هم امکان این عمل راکمتر می‌کند.

منبع: مهر

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.