کد مطلب: ۱۴۷۳۰۰

ارزش معاملات بورس انرژی ۸۳ درصد افزایش یافت

ارزش معاملات بورس انرژی 83 درصد افزایش یافت

مدیرعامل بورس انرژی می‌گوید: ارزش معاملات بورس انرژی در تیر ماه به حدود 2 هزار و 560 میلیارد ریال رسید که رشد 83 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد.

سیدعلی حسینی بیان داشت: در جریان معاملات تیر ماه سال 1396 بیش از 198 هزار تن انواع فرآورده‌های هیدروکربوری به ارزش نزدیک به 2 هزار و 560 میلیارد ریال در تابلوی نفت، گاز و سایر حامل‌های انرژی بازار فیزیکی معامله شد.

وی ادامه داد: از معاملات صورت‌گرفته در این مدت، سهم تالار داخلی یک هزار و 727 میلیارد ریال و تالار بین‌الملل 793 میلیارد ریال بوده، در حالی که در تیر ماه 1395 ارزش معاملات بازار فیزیکی معادل یک هزار و 395 میلیارد ریال بوده است.

این مقام مسئول با اشاره به رشد 83 درصدی ارزش معاملات در تیر ماه 1396 در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته، اظهار داشت: حجم معاملات نیز از 131 هزار و 679 تن در تیر سال 1395 به 198 هزار و 145 تن در تیر سال 1396 افزایش یافته است که این افزایش در حجم معاملات رشدی معادل 50 درصدی دارد.

حسینی خاطرنشان کرد: افزایش ارزش معاملات در تیر ماه سال 1396 در حالی صورت گرفته که عرضه برخی فرآورده‌های صادراتی همچون کالای گازوئیل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در تالار بین‌الملل در این ماه متوقف شده است.

وی گفت: توقف صادرات این محصول از مبادی مختلف، تالار صادراتی بازار فیزیکی را با کاهش 23 درصدی مواجه کرده، اما در این مدت تالار داخلی بازار فیزیکی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با رشد 150 درصدی در حجم معاملات روبرو بوده است.

مدیرعامل بورس انرژی درباره بیشترین کالای مورد استقبال خریداران گفت: کالای نفتای سنگین با ارزش معاملاتی بیش از 925 میلیارد ریال بیشترین سهم از معاملات تیر ماه بازار فیزیکی را به خود اختصاص داده است و کالاهای حلال 402 و میعانات گازی به ترتیب با 657 میلیارد ریال و 373 میلیارد ریال در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

در بورس انرژی ایران انواع حامل‌های انرژی از جمله برق، گازوئیل و نفت کوره با هدف عرضه در بازارهای داخلی و بین‌المللی به فروش می‌رسد.

بازار فیزیکی بورس انرژی ایران، بهار امسال را با ثبت رکورد هفت هزار و 71 میلیارد ریال به پایان رسانید.

مدیرعامل بورس انرژی پیش از این گفته بود: 150 شرکت خارجی در بورس انرژی ایران کد معاملاتی دارند که برخی جزو پنج شرکت برتر بین‌المللی در حوزه صنعت نفت به شمار می‌روند.

وی همچنین از افزایش دو برابری شمار صدور کدهای معاملاتی خارجی پس از اجرای برجام خبر داده و افزوده بود: وزیر نفت با عرضه نفت خام صادراتی از طریق تالار صادراتی بورس انرژی موافقت کرده که سازوکار این عرضه در حال آماده‌سازی است.

به گفته وی، فرآورده‌های بورس انرژی به 13 کشور ارسال می‌شود.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.