کد مطلب: ۱۲۶۰۷۶

استانداردسازی محصولات دانش بنیان در کشور

استانداردسازی محصولات دانش بنیان در کشور

در یکصد و نهمین اجلاسیه شورای عالی استاندارد صدور گواهی محصول و گواهی انطباق برای محصولات دانش بنیان و پروانه کاربرد نشان محصولات دانش بنیان و نحوه اعطای آن تصویب شد. به گزارش  سازمان استاندارد،جهانبخش سنجابی، معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد ایران با اعلام این مطلب گفت : محصولات دانش بنیان مبتنی بر نوآوری

در یکصد و نهمین اجلاسیه شورای عالی استاندارد صدور گواهی محصول و گواهی انطباق برای محصولات دانش بنیان و پروانه کاربرد نشان محصولات دانش بنیان و نحوه اعطای آن تصویب شد.

به گزارش سازمان استاندارد،جهانبخش سنجابی، معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد ایران با اعلام این مطلب گفت : محصولات دانش بنیان مبتنی بر نوآوری یا مهندسی معکوس خلق می ­شوند و تاکنون هیچ مرجعی سطح کیفی این محصولات را مورد ارزیابی قرار نداده است.
معاون ارزیابی کیفیت با بیان اینکه یکی از برنامه­ های کلان سازمان ملی استاندارد ایران فرآیند استانداردسازی و صدور گواهی کیفیت محصول و گواهی انطباق براساس استانداردهای ملی، بین‌ المللی، منطقه ­ای و حتی کارخانه ای محصولات دانش بنیان است، افزود : این اقدامات در راستای مفاد بند ۲ و ۸ سیاست­ های کلی اقتصاد مقاومتی و تاکید مقام معظم رهبری و رییس دولت تدبیر و امید درخصوص محصولات دانش ­بنیان صورت گرفته است.
وی از ایجاد و تجهیز مراکز آزمون صدور گواهینامه محصولات دانش بنیان تا پایان سال ۱۳۹۶ خبر داد و اظهار داشت: هم اکنون ۴۰۰ آزمایشگاه تاییدصلاحیت شده براساس استانداردهای سری ۱۷۰۰۰ آماده ارایه خدمات هستند اما در زمینه محصولات دانش ­بنیان نیازمند آزمایشگاه مرجع هستیم که لازم است با مشارکت سازمان ملی استاندارد ایران و معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری ایجاد شود.
سنجابی، گفت: مصوبه اخیر شورا، زمینه سیاستگذاری، تدوین اصول اساسی و ضوابط کلی استانداردهای این محصولات را در سطوح کارخانه ای، ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی را فرآهم وشناخته شدن بهتر شرکت‌های دانش‌بنیان را میسر می­کند.
سنجابی یادآور شد: با تصویب نظام ملی صدور گواهی انطباق و بررسی ویژگی‌ها و استانداردهای کاربردی برای شرکت‌های دانش‌بنیان بر اساس استانداردهای ثبت شده برای این محصولات، آزمایشگاههای عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری نیز پس از تایید صلاحیت استاندارد، مجوز فعالیت را دریافت و در این حوزه خدمات خود را ارایه می کنند.
سنجابی صدور گواهی برای محصولات دانش بنیان را اقدامی مناسب برای حضور بهتر این شرکتها در بازارهای داخلی و بین‌المللی برشمرد و گفت: این مهم به درخواست شرکت­های دانش بنیان و با پیگیری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شکل گرفت و به دلیل اهمیت موضوع در جلسه اخیر شورای عالی استاندارد بررسی شد.
معاون ارزیابی کیفیت، هدف از اجرای این طرح را خلا موجود در حوزه تجاری سازی، صحه­ گذاری عملکرد و کارایی، انتقال دانش تجربیات در زمینه استانداردسازی محصولات دانش­ بنیان به خزانه استانداردسازی کشور اعلام کرد.
وی با بیان اینکه استانداردسازی محصولات دانش بنیان با بهره­ گیری از تجربیات کشورهای توسعه یافته بومی شده است، تاکید کرد: استانداردسازی محصولات دانش بنیان به صادرات کمک می­کند.
بر اساس این گزارش، سازمان ملی استاندارد ایران و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، توافق نامه صدور گواهی انطباق و محصول برای محصولات دانش بنیان را در بهمن ماه امسال به امضا رساندند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.