کد مطلب: ۱۴۸۸۵۱

افتتاح رسمی خط لوله انتقال گاز دامغان-کیاسر-ساری-نکا

افتتاح رسمی خط لوله انتقال گاز دامغان-کیاسر-ساری-نکا

خط انتقال گاز دامغان-کیاسر-ساری-نکا با هدف پایداری و تامین گاز مناطق شمالی کشور به طول ۱۷۰ کیلومتر و به قطر ۴۲ اینچ توسط بیژن زنگنه وزیر نفت افتتاح شد.

این خط در حوالی دامغان از خط انتقال گاز ۴۸ اینچ پارچین-سنگ‌بست در جنوب رشته‌کوه البرز منشعب شده و بعد از عبور از مناطق مختلف کوهستانی و جنگلی و شهرهای کیاسر و ساری در منطقه پنبه‌شوله در شمال شهر ساری به خط انتقال گاز ۳۰ اینچ قدیم شمال و شمال شرق کشور متصل شده و پس از آن به طول ۲۰ کیلومتر به موازات خط مذکور تا نکا ادامه پیدا می‌کند.

به گزارش تجارت‌نیوز، این خط انتقال گاز دارای ۱۲ ایستگاه شیر بین‌راهی، هشت ایستگاه انشعاب، سه ایستگاه حفاظت کاتدیک، یک ایستگاه ارسال توپک، یک ایستگاه دریافت توپک و یک ایستگاه CGS است. حجم عملیات خاکی در مسیرسازی این پروژه بیش از ۶ میلیون مترمکعب بوده و در احداث این خط انتقال گاز حدود ۱۴ هزار و ۵۰۰ شاخه لوله ۴۲ اینچ به وزن ۸۴ هزار تن استفاده شده است. ارزش کل این پروژه بیش از ۸۲۰ میلیارد تومان بوده و به طور کامل توسط پیمانکاران و مشاوران داخلی به انجام رسیده است.

بر اساس این گزارش با بهره‌برداری از این خط گاز استان مازندران علاوه بر مسیرهای قبلی به طور مستقیم از شبکه سراسری خط لوله و از گاز تولیدی عسلویه تامین شده و پایداری و تقویت شبکه گاز تامین استان‌های شمالی کشور را به دنبال خواهد داشت. علاوه بر این می‌تواند به عنوان زیرساختی برای توسعه تجارت گاز با ترکمنستان در جهت افزایش واردات ترانزیت و مبادله گاز مورد استفاده قرار بگیرد.

افتتاح این خط لوله باعث افزایش ۴۰ میلیون مترمکعب گاز در شبکه انتقال گاز استان مازندران می‌شود.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.