کد مطلب: ۶۷۹۴۸

ایران در یک قدمی صادرات بنزین قرار دارد

ایران در یک قدمی صادرات بنزین قرار دارد

شمارش معکوس بهره‌برداری از پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس به عنوان بزرگترین پالایشگاه در دست ساخت میعانات گازی خاورمیانه، ایران را بزودی از واردات بنزین بی نیاز می کند.بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری مبنی بر خودکفایی جمهوری اسلامی ایران از واردات فرآورده‌های نفتی، شمارش معکوس به منظور بهره‌برداری از فاز نخست پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج

25ce0c1eef371923cdefe72bb6d9fc12_XL.jpg شمارش معکوس بهره‌برداری از پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس به عنوان بزرگترین پالایشگاه در دست ساخت میعانات گازی خاورمیانه، ایران را بزودی از واردات بنزین بی نیاز می کند.بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری مبنی بر خودکفایی جمهوری اسلامی ایران از واردات فرآورده‌های نفتی، شمارش معکوس به منظور بهره‌برداری از فاز نخست پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس در دولت یازدهم آغاز شده است.
پالایشگاه ٣٦٠ هزار بشکه‌ای ستاره خلیج فارس به عنوان بزرگترین پالایشگاه در دست ساخت میعانات گازی منطقه خلیج فارس و حتی خاورمیانه، ظرفیت تولید روزانه ٣٦ میلیون لیتر بنزین و ١٤ میلیون لیتر گازوئیل با استاندارد یورو ٤ اتحادیه اروپا برخوردار بوده و در کنار این ٢ فرآورده استراتژیک نفتی محصولات دیگری همچون روزانه ٢ هزار تن گاز مایع، سه میلیون لیتر سوخت هواپیما و ١٣٠ تن گوگرد تولید و عرضه خواهد شد.
در شرایط فعلی پیشرفت فیزیکی پروژه ساخت پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس به ٨٦ درصد رسیده و پیشرفت ساخت و راه‌اندازی فاز نخست این طرح عظیم پالایشگاهی ایران و خاورمیانه از مرز ٩٠ درصد عبور کرده است.
بر اساس برنامه زمان‌بندی واحد تقطیر این پالایشگاه میعانات گازی امسال و دیگر واحدهای فرآیندی پالایشگاه ستاره خلیج فارس سال آینده در مدار بهره‌برداری قرار می‌گیرند که در مرحله نخست امکان تولید و عرضه روزانه ١٢ میلیون لیتر بنزین با استاندارد یورو ٤ فراهم خواهد شد.
خیز ایران برای خودکفایی در تامین بنزین مورد نیاز داخل
با بهره‌برداری از فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس در عمل ظرفیت تولید بنزین کشور با استاندارد یورو ٤ حدود ١٢ میلیون لیتر در روز افزایش می‌یابد و با راه‌اندازی فاز نخست این طرح عظیم پالایشگاهی ایران از واردات بنزین خودکفا خواهد شد.
از سوی دیگر در کنار انجام مراحل ساخت و بهره‌برداری از فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس هم‌اکنون آخرین مراحل راه‌اندازی طرح جدید توسعه و بهینه‌سازی پالایشگاه نفت بندرعباس و طرح جامع بهبود فرآیند و بهینه‌سازی ظرفیت در پالایشگاه نفت لاوان هم در دست اجرا بوده که با بهره‌برداری از این دو طرح روزانه حدود ٤ میلیون لیتر به تولید بنزین کشور اضافه خواهد شد، در نتیجه حدود ١٥ میلیون لیتر بنزین تولیدی پالایشگاه‌های فوق دارای استاندارد یورو ٤ خواهد بود.
به عبارت دیگر در کنار طرح پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس، با راه‌اندازی طرحهای جدید بنزین سازی به جای تولید بنزین معمولی با اکتان ٨٧، بنزین یورو ٤ با اکتان ٩١ در کشور عرضه و توزیع خواهد شد که اجرای این طرح‌ها دستاوردهای متعدد زیست‌محیطی به ویژه در کلانشهرهای کشور به همراه دارد.
هم‌اکنون در کنار شتاب در تکمیل و راه‌اندازی فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس، ساخت خط لوله بندرعباس به انبار نفت رفسنجان، اسکله و مخازن ذخیره‌سازی پالایشگاه با ظرفیت ١١ میلیون بشکه هم در دستور کار قرار گرفته تا شرایط به منظور انتقال بنزین تولیدی این پالایشگاه به کلانشهرهای کشور همچون شیراز، اصفهان و تهران هم فراهم شود.
فرآورده های ستاره خلیج فارس از طریق خط لوله بندرعباس- سیرجان- رفسنجان برای تامین سوخت به مرکز و شمال کشور منتقل می‌شود.هدف از احداث این خط لوله به طول ٤٦٨ کیلومتر با ظرفیت انتقال روزانه ٣٠٠ هزار بشکه نفت گاز یا ٣٣٠ هزار بشکه نفت سفید و یا ٣٦٠ هزار بشکه بنزین انتقال بخشی از فرآورده‌های تولید شده در پالایشگاه ستاره خلیج فارس با خط لوله از بندرعباس به سیرجان و رفسنجان و تامین سوخت مورد نیاز مرکز و شمال کشور است.
ز مرداد ماه سال ١٣٩٢ و با روی کارآمدن دولت تدبیر و امید اقدامهای زیر بنایی همچون تغییر ترکیب سهامداران شرکت برای اخذ تسهیلات بانکی (شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی از ٤٨درصد به ١٧,٩ درصد، صندوقهای بازنشستگی صنعت نفت از ١١.٨درصد ٣٣.١ درصد و شرکت نفت و گاز تامین از ٣٨.٧ درصد به ٤٩ درصد)، بکار گیری شرکتهای معتبر جهت نظارت بر کیفیت و راه اندازی، بازنگری، تغییر و تقویت مدیریت و ساختار سازمانی کارفرما و پیمانکار و تغییر رویکرد انجام کارها با هدف راه اندازی واحدها از جمله اقدامهای صورت گرفته در دوران دولت یازدهم است.
به گزارش خبرنگار شانا، بر اساس برآوردهای انجام شده برای ساخت این واحد پالایشی به حدود ٣,٨ میلیارد یورو منابع مالی نیاز است که تاکنون بالغ بر سه میلیارد و ٣٨ میلیون یورو هزینه شده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.