کد مطلب: ۱۵۲۲۷۲

گزارش بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان

گزارش بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان

نمایندگان مجلس شورای اسلامی صلاحیت سیدحسن قاضی‌زاده‌ هاشمی وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان را بررسی کردند.

مجلس شورای اسلامی پس از بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی آموزش و پرورش، ارتباطات و فناوری اطلاعات، اطلاعات، امور اقتصادی و دارایی و امور خارجه، صلاحیت سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان را بررسی کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، سیدحسن قاضی‌زاده‌ هاشمی 58 ساله،‌ پزشک متخصص چشم است و وزیر بهداشت، عضویت شورای عالی جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران را در کارنامه کاری خود دارد.

در بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی ابتدا مخالفان و موافقان به بیان سخن می‌پردازند، سپس وزیر پیشنهادی از خود دفاع می‌کند.

اظهار نگرانی نماینده ارومیه از نحوه ادامه طرح تحول سلامت

نماینده مردم ارومیه از نحوه ادامه طرح تحول سلامت اظهار نگرانی کرد و گفت: چگونه قرار است این طرح در آینده تامین مالی شود؟

سیدهادی بهادری در مخالفت با وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان در مجلس شورای اسلامی گفت: درباره نارسایی‌های ادامه طرح تحول سلامت با توجه به سیاست‌های مقام معظم رهبری که وزارت بهداشت را متولی حوزه سلامت می‌دانند، دچار ابهام هستیم.

وی ادامه داد: بیمه‌ها و وضع مناسبی ندارند و حقیقتا در ادامه طرح نگرانیم که چگونه منابعش تامین می‌شود. من در برنامه آقای قاضی‌زاده مطلبی برای تامین مالی ادامه طرح تحول سلامت ندیدم.

بهادری با بیان اینکه در سطح ملی با برخی بی‌عدالتی‌ها روبرو هستیم، یادآور شد: این بی‌عدالتی‌ها در مجموعه نظام پزشکان و بهداشت و درمان دیده می‌شود. تفاوت حقوق پزشکان با کادرهای پزشکی و پرستاران زیاد است و حتی تفاوت حقوق پزشکان در تخصص‌های مختلف هم قابل توجه به حساب می‌آید.

وی خطاب به وزیر پیشنهادی بهداشت گفت: باید توجه به موضوع بهداشت را بیشتر از درمان مد نظر قرار دهید و توجه به پیشگیری باید در دستور کار قرار گیرد. هدایت مریض به بخش‌های هزینه‌بر مثل بستری، آزمایش، عکسبرداری و داروهای متعدد ناشی از این است که هزینه را باید کس دیگری تقبل کند. در این زمینه پیگیری جدی‌تر طرح پزشک خانواده باید مورد توجه قرار گیرد.

عثمانی: اولویت بهداشت و درمان مهمترین مسئله وزارت بهداشت است

نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی اولویت دادن به بهداشت را نسبت به درمان از مسائل اصلی وزارت بهداشت دانست.

محمدقسیم عثمانی در مخالفت با وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: همانطور که از اسم وزارتخانه دیده می‌شود اولویت با بهداشت است و تمرکز بر بهداشت و اولویت دادن به بهداشت نسبت به درمان باید مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: در چهار سال گذشته آقای قاضی‌زاده در بخش درمان توانست شاهکار کند و می توانیم به او نمره عالی بدهیم. تخت‌های بیمارستانی 25 درصد افزایش یافته اما در بخش بهداشت، ما گله داریم چرا که آن میزان برتری درمان را در بهداشت نداشته‌ایم. در برنامه آقای قاضی‌زاده هم نمی‌بینیم که چطور می‌خواهد بخش بهداشت را مثل درمان متحول کند و برای تامین مالی بهداشت چه منابعی در نظر گرفته است. اگر در دوره اول تمرکز بر درمان بود در چهار سال بعد تمرکز باید بر بهداشت باشد.

عثمانی با اشاره به پرداخت‌ها در وزارت بهداشت عنوان کرد: خواسته ما رعایت تعادل در پرداخت حقوق و دستمزد در بدنه وزارت است. درست است که پزشکان نقش اول را در درمان دارند اما درمان فرآیندی است که تنها بخشی از ان را پزشکان انجام می‌دهند و پرستاران پیراپزشکی و پشتیبانی هم در آن نقش کلیدی دارند.

خاتمی: ۹۵ درصد برنامه‌های قاضی‌زاده‌هاشمی منطبق بر اسناد بالادستی است

نائب‌رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت که طبق گزارش معاونت نظارت مجلس، ۹۵ درصد برنامه‌های قاضی‌زاده هاشمی منطبق بر اسناد بالادستی است.

مرتضی خاتمی به عنوان موافق وزیر پیشنهادی بهداشت گفت: وزارت بهداشت وظایف گسترده‌ای از جمله سیاستگذاری ارائه خدمات و خرید خدمت دارد و ما امیداریم آقای قاضی‌زاده هاشمی با رای بالای نمایندگان در راس این وزارتخانه قرار گیرد. ایشان کارنامه روشن چهار ساله وتجربه گران‌سنگ وزارت را دارد.

وی افزود: آقای قاضی‌زاده هاشمی طرح مهمی را به نام طرح تحول سلامت به اجرا در آورده که براساس آن بار به زمین مانده برداشته شده و زیرساخت‌های بهداشت و درمان اصلاح شده است. همچنین یک‌چهارم کل تخت‌های موجود به تخت‌های بیمارستانی اختصاص یافته و ایشان بالغ بر ۳۰۰ سفر کاری به ۶۰۰ شهر و روستا داشته است.

بیگدلی: با رای بالا به قاضی‌زاده هاشمی زمینه اجرای طرح تحول فراهم شود

یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اجرای طرح تحول سلامت در دوره مدیریت قاضی‌زاده هاشمی در وزارت بهداشت گفت که در این دوره کمبود دارو از ۳۵۰ به ۳۰ قلم رسیده است.

احمد بیگدلی در موافقت با وزیر پیشنهادی بهداشت گفت: پیش از دولت یازدهم ۵ الی ۶ میلیون نفر فاقد هرگونه بیمه درمانی بودند، مردم در مورد ۳۵۰ قلم دارو با مشکل مواجه بودند و آنها را با هزینه شخصی تهیه می‌کردند. اما آقای وزیر با روحیه جهادی وارد وزارت بهداشت شد و تحولی در این زمینه ایجاد کرد.

نماینده مردم خدابنده در مجلس اضافه کرد: با تلاش‌های شبانه‌روزی آقای قاضی‌زاده هاشمی وزارت بهداشت در بین ۲۱۰ وزارتخانه کشورهای مختلف نوزدهم شد، کمبود دارو از ۳۵۰ به ۳۰ قلم رسید، ۳۲ پایگاه اورژانس هوایی تاسیس شد، تعداد تخت‌های اورژانس افزایش یافت، زیرمیزی از بین رفت و تنها ۳۰ درصد از بیماران به بیرون از بیمارستان‌ها ارجاع می‌شوند.

علیرضا بیگی: عملکرد برخی از معاونان وزارت بهداشت باعث کاهش بودجه این وزارتخانه شد

یک نماینده اصولگرای مجلس با طرح چند پرسش از وزیر پیشنهادی بهداشت درباره عملکرد معاون غذا و دارویش گفت: سوال ما این است که چه کسانی نمایندگی انحصاری لنزهای داخل چشمی آلکان را دارند؟ چون به نظر می‌رسد برخی از معاونان وزارت بهداشت با نادیده گرفتن منافع عمومی، منافع گروه‌های خاصی را تامین کرده و به همین دلیل دیگر بودجه عظیم سلامت پاسخگوی هزینه طرح تحول سلامت نیست.

احمد علیرضا بیگی به عنوان مخالفت وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان مجلس گفت: علی‌رغم ارادتی که به آقای قاضی‌زاده هاشمی دارد ولی لازم است ایشان در مواردی روشنگری کرده و پاسخ به سوالات بدهند که از جمله آن میزان اجرای برنامه توسعه توسط ایشان در دولت یازدهم است.

وی با انتقاد از اجرایی نشدن نظام ارجاع و بیمه تکمیلی گفت: اگر این موارد قبل از طرح تحول سلامت اجرایی می‌شد شاهد هزینه‌های کمرشکن و بدهی بالغ بر ۱۲ هزار میلیارد تومانی دولت نبودیم.

نماینده تبریز ادامه داد: براساس اصول اولیه در اداره حکومت مسئولان دولتی و حاکمیتی نباید ذی‌نفع باشند چون این موضوع باعث تعارض میان منافع عمومی و منافع شخصی می‌شود، اما متاسفانه خلاف این موضوع در وزارت بهداشت دیده شده است. برخی از معاونان این وزارتخانه از فعالان و ذی‌نفعان اصلی بخش بهداشت هستند که با نادیده گرفتن منافع عمومی، منافع گروه‌های خاصی را تامین می‌کنند و به همین دلیل بودجه عظیم سلامت پاسخگوی هزینه طرح تحول سلامت نیست.

ملکی: قاضی‌زاده هاشمی تحمل مخالف ندارد/ وزارت بهداشت به وزارت رانت‌خواری تبدیل شده است

نماینده مشکین شهر با بیان اینکه وزارت بهداشت به وزارت ویژه‌خواری و رانتخواری تبدیل شده است، گفت: متاسفانه آقای هاشمی سعه صدر و تحمل مخالف را ندارد و در برابر انتقادات واکنش سریع نشان می‌دهد که امیدواریم در مقام کارگزار نظام اسلامی این رفتار را اصلاح کند.

ولی ملکی به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان مجلس گفت: در اینکه آقای هاشمی وزیری علمی و متخصص است، شکی نیست اما لازم است مواردی را مطرح کنم چون زیبنده کارگزار اسلامی نیست.

این نماینده مجلس با تاکید بر لزوم توجه به شایسته‌سالاری در گزینش‌های علمی گفت: متاسفانه وزیر بهداشت نظام ارجاع را علی‌رغم مصوبه قانونی اجرایی نکرده است. نظام ارجاع برای جلوگیری از سرگردانی بیماران به تصویب رسید که وزارت بهداشت با رفتار سلیقه‌ای از اجرای آن سر باز زد و باعث تحمیل هزینه شد.

این نماینده مجلس در پایان با این انتقاد که وزرات بهداشت به وزارت ویژه‌خواری و رانتخواری تبدیل شده است، گفت: موارد ذکر شده تنها گوشه‌ای از مسائل و مشکلات وزارت بهداشت بود که امیدوارم آقای قاضی‌زاده هاشمی در صورت رای اعتماد برای رفع این مشکلات تلاش کند.

تاجگردون: کسی بهتر از قاضی‌زاده هاشمی در شناسایی و رفع مشکلات نبود

نماینده مردم گچساران در مجلس با اشاره به اینکه بر اساس گزارش دیوان محاسبات از تفریغ بودجه سال ۹۴ تقریبا خطا از حیث عملکرد در بهداشت و درمان نداشته‌ایم، گفت: کسی که بتواند مشکلات را شناسایی و برطرف کند بهتر از قاضی‌زاده هاشمی نبود.

غلامرضا تاجگردون در موافقت با وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان اظهار داشت: یک بار دیگر بیایید مراکز درمانی و بیمارستانی را مرور کنید که چه مشکلاتی داشته و اکنون در چه شرایطی است، برنامه‌های آقای هاشمی را مطالعه کنید حتی یک درصد خطا با اسناد بالادستی ندارد ضمن اینکه کاملا منطبق با اسناد بالادستی سیاست‌های ابلاغی برنامه ششم و قانون بودجه است.

وی در ادامه گفت: امروز یکی از همکاران اشاره‌ای به گزارش دیوان محاسبات داشت که حتما آن را بررسی خواهیم کرد، اما بنده افتخار می‌کنم که اعلام کنم در آخرین گزارشی که از دیوان محاسبات در تفریغ بودجه سال ۹۴ در صحن مجلس ارائه شد تقریبا خطا از حیث عملکرد در این حجم سنگین منابع در بهداشت و درمان نداشتیم و خوشبختانه پیش رفتیم و هماهنگی بین اسناد بالادستی از جمله افتخارات آقای هاشمی در بحث بهداشت و درمان و طرح تحول بود.

نماینده مردم گچساران در مجلس گفت: بعضی از مسائل حواشی مانند دارو هم مطرح می‌شود؛ در حالی که سهم ورادات دارو به شدت کاهش یافته و کالاهای پزشکی رتبه بندی شده‌اند و کسی هم از راه نمی‌رسد دارو وارد کند؛ لذا کار سنگینی که دولت و مجلس شروع کرده باید ممارست کنیم تا به نتیجه برسد و امیدواریم که نمایندگان رای قاطع دهند.

صفاری نطنزی: برنامه‌های قاضی‌زاده هاشمی حکایت از تسلط وی بر مسائل حوزه بهداشت است

نماینده مردم نطنز در مجلس تاکید کرد: برنامه‌های ارائه شده توسط وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان کاملا با اسناد بالادستی تطبیق داشته و حکایت از اشراف و تسلط ایشان در حوزه بهداشت دارد.

مرتضی صفاری نطنزی در موافقت با وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان اظهار داشت: بزرگ‌ترین دستاورد و توفیق دولت یازدهم در حوزه سیاست خارجی و بهداشت بوده است. طبیعی است که این دستاوردها ناخودآگاه به وجود نیامده و نتیجه تلاش‌ها و پیگیری‌های وزرای مربوطه بوده است.

وی تصریح کرد: فراموش نمی‌کنیم دغدغه رهبری را که بارها به آن تاکید کرده‌اند که کاهش هزینه‌های درمان توسط مردم انجام شود یقینا تلاش‌های آقای قاضی‌زاده هاشمی بر این اساس شکل گرفت و موفق به کاهش هزینه‌ها توسط مردم شد.

وی ادامه داد: تلاش‌ها و شخصیت علمی و حرفه‌ای قاضی‌زاده هاشمی ستودنی است، اما مروری به برنامه‌های ارائه شده توسط وی حکایت از اشراف و تسلط ایشان بر مسائل و مشکلات حوزه بهداشت و درمان دارد.

نماینده نطنز خاطرنشان کرد: برنامه‌های ارائه شده قاضی‌زاده هاشمی کاملا با اسناد بالادستی مطابقت داشته و اهدافی که مشخص شده در نوع خود کم‌نظیر بوده و قاضی‌زاده هاشمی از افتخارات نظام جمهوری اسلامی ایران است.

پس از اظهارات موافقان و مخالفان، وزیر پیشنهادی بهداشت از برنامه‌هایش دفاع کرد.

هاشمی: اقدامات بخش بهداشت به عنوان یک دستاورد برای کشورهای دیگر قابل مطالعه است

قاضی‌زاده هاشمی گفت: اقدامات صورت گرفته در این دولت در بخش بهداشت و درمان به عنوان دستاورد نظام جمهوری اسلامی ایران برای کشورهای دیگر قابل بهره‌برداری و مطالعه است.

وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دفاع از برنامه های پیشنهادی خود خاطرنشان کرد: در موضوع سلامت به گفتمان قالب و اولویت‌دار دولت و حاکمیت توجه شد تا جایی که علی‌رغم کاستی‌ها می‌توان دولت یازدهم را دولت سلامت‌محور نامید.

وی افزود: ‌آنچه باید عرض کنم این است که ما در طول چهار سال گذشته با حفظ و ارتقای سلامت مردم ایران و امانتی که به ما سپرده شد صادق بودیم و با مطالعه روی قانون برنامه پنجم و با وقت‌گذاری پاکدستی و انجام کار حرفه‌ای و غیرنمایشی و رعایت نظم و انضباط باعث ارتقای شاخص‌های بهداشتی و درمانی کشور شدیم و سلامت هموطنان عزیز را در همه زمینه ها مطالبه کردیم.

قاضی‌زاده هاشمی خاطرنشان کرد: در مدت دولت یازدهم زیرساخت های بهداشتی در قالب ساخت خانه‌های بهداشت و ۲۴ هزار تخت بیمارستانی مورد توجه قرار گرفت و فرصت‌های بی‌نظیری برای استقرار نظام ارجاع فراهم شده. در حیطه آموزش و پرورش نیز با هدف مرجعیت علمی در منطقه و به لطف همکاری اعضای برجسته هیات علمی و با طراحی و اجرای بسته‌های تحول و نوآوری در آموزش پزشکی تحولات چشمگیری عاید ما شد. اجرای برنامه آمایش سرزمینی، تمرکززدایی و ارتقای توانمندی دانشگاه‌ها، بین‌المللی‌سازی آموزش عالی در حوزه پزشکی و افزایش 30 درصدی ظرفیت پذیرش رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی و فوق تخصصی از جمله این توفیقات است.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.