کد مطلب: ۱۵۲۱۱۷

گزارش بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی اطلاعات

گزارش بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی اطلاعات

نمایندگان مجلس شورای اسلامی صلاحیت سیدمحمود علوی وزیر پیشنهادی اطلاعات را بررسی کردند.

مجلس شورای اسلامی پس از بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی آموزش و پرورش و ارتباطات و فناوری اطلاعات، صلاحیت سیدمحمود علوی وزیر پیشنهادی اطلاعات را بررسی کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، حجت‌الاسلام سیدمحمود علوی 63 ساله و دارای دکترای فقه و مبانی‌حقوق‌ اسلامی، نمایندگی مجلس خبرگان رهبری، نمایندگی ادوار اول، دوم، چهارم و پنجم مجلس شورای اسلامی و ریاست سازمان عقیدتی‌ سیاسی‌ ارتش را در سوابق کاری خود دارد.

در بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی ابتدا مخالفان و موافقان به بیان سخن می‌پردازند، سپس وزیر پیشنهادی از خود دفاع می‌کند.

عثمانی: شأن بسیاری از نیروهای وزارت اطلاعات، وزیر شدن است

نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: وزارت اطلاعات سرشار از نیروهای متعهد و توانمند است که شأن بسیاری از آنها وزارت است.

محمدقسیم عثمانی در مخالفت با وزیر پیشنهادی اطلاعات طی سخنانی اظهار داشت: از اقدامات این وزارتخانه در ارتباط با گروهک‌های تروریستی، اشراف وزارتخانه در داخل و خارج، تبادل اطلاعات با سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای موفق، مبارزه با فساد اقتصادی و ریشه‌یابی آنها تشکر می‌کنم.

وی با بیان این که امنیت با وزارت اطلاعات است، گفت: اما وزارت اطلاعات سرشار از نیروهای متعهد و توانمندی است که شأن بسیاری از آن ها تصدی وزارت است و این ظرفیت در داخل وزارتخانه وجود دارد.

نماینده مردم بوکان در مجلس اظهار داشت: انتظار این بود که وزیر خود یکی از معاونان این وزارتخانه را برای عهده‌داری مسئولیت در وزارت اطلاعات معرفی می‌کرد.

دلخوش: امروز مسئولان و مردم در فضای مجازی در مظان اتهام هستند

نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس گفت: ما نگران این نیستیم که فضای مجازی در اختیار همه قرار گیرد اما امروز هم مسئولان و مردم در مظان اتهام در این فضا هستند.

سیدکاظم دلخوش در مخالفت با وزیر پیشنهادی اطلاعات طی سخنانی با بیان اینکه آقای علوی در ایجاد امنیت برای کشور همواره تلاش کرده‌اند، گفت: نقدهایی هم به عملکرد وی وارد است و این نقدها برای این است که به هر حال کشور ما به سمت توسعه می‌رود و باید بتوانیم در این حوزه گام‌های موثری برداریم.

نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس با مورد خطاب قرار دادن وزیر پیشنهادی اطلاعات گفت: آقای علوی ما نگران این نیستیم که فضای مجازی در اختیار همه ملت قرار بگیرد بلکه امیدواریم همه بتوانند از آن به درستی استفاده کنند.

دلخوش در ادامه با اشاره به برنامه‌های وزیر پیشنهادی اطلاعات به ویژه در خصوص صیانت اطلاعاتی از مردم گفت: احساس می‌کنیم که این صیانت انجام نمی‌شود. امروز این مفسده دامن همه را گرفته است. ما حرفمان این است که چرا باید به مسئولانی که خدمت‌گزار هستند، توهین شود و هیچ احضاری هم صورت نگیرد.

دلخوش تصریح کرد: متاسفانه مدیرانی که وارد عرصه‌های مدیریتی می‌شوند، مدام تحت مراقبت قرار می‌گیرند و باید تذکر به آنها داده شود.

اکبریان: در دوران وزارت علوی ۱۲۰ گروه تروریستی شناسایی شدند/احساس ناامنی پایین آمده است

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس دستگیری ۲۰۰ نفر از قاچاقچیان کالا و ارز، کشف بیش از ۳۰۰ تن مواد مخدر صنعتی و سنتی و شناسایی بیش از ۱۲۰ گروه تروریستی را از جمله اقدامات مثبت علوی در دوران وزارت اطلاعات دولت یازدهم عنوان کرد و گفت که عملکرد علوی در چهار سال گذشته باعث افزایش شاخص‌های امنیتی و کاهش احساس ناامنی در کشور شده است.

عزیز اکبریان به عنوان موافق وزیر پیشنهادی اطلاعات، وزارت اطلاعات را یکی از ارکان‌های مهم امنیتی کشور دانست و گفت: برتری اطلاعاتی وزارت اطلاعات در مقابله با جریان‌های جاسوسی، نفوذ امنیتی خوبی را به وجود آورده است.

اکبریان در ادامه کشف بیش از ۱۲۰ گروه تروریستی با قصد انفجار در کشور را از دیگر اقدامات علوی دانست و گفت که امروز وزارت اطلاعات با همکاری سپاه و نیروی قدس چتر اطلاعاتی را به وجود آورده که هر گروه تروریستی که قصد ایجاد مزاحمت در کشور را داشته باشد قبل از ورود به کشور شناسایی و متلاشی می‌شود، چون این اعتقاد وجود دارد که دشمن باید خارج از مرزها شناسایی شده و به داخل خانه نیاید.

قاضی‌پور: دستگیری هزاران نفر از عناصر ضد انقلاب از اقدامات مثبت علوی است

نماینده ارومیه بازگرداندن آرامش به فضای امنیتی کشور را از جمله اقدامات مثبت علوی در دوران وزارت اطلاعات دولت یازدهم عنوان کرد و گفت: اقدامات وزارت اطلاعات در ۴ سال گذشته باعث شناسایی عناصر ضد انقلاب شده است.

نادر قاضی‌پور به عنوان موافق وزیر پیشنهادی اطلاعات گفت: علوی با رفتار عاقلانه در چارچوب نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، دولت و شورای عالی امنیت ملی حرکت کرده و آرامش را به فضای امنیتی کشور برگردانده است.

این عضو مجمع نمایندگان استان آذربایجان غربی گفت: وزارت اطلاعات در طول ۴ سال گذشته تعداد زیادی از سرکردگان گروه های ضد انقلاب را شناسایی کرده، همچنین ۱۲۰ گروه تروریستی در غرب، شرق و جنوب کشور و هزاران نفر از عناصر ضد انقلاب دستگیر شده‌اند.

قاضی پور استرداد ۴ مرزبان و بازگرداندن پیکر شهید دانایی‌فر از پاکستان را از دیگر اقدامات علوی در ۴ سال گذشته دانست و گفت: با اقدامات وزارت اطلاعات چندین تن مواد منفجره کشف شده است.

مطهری: وزیر اطلاعات اجازه دخالت سایر نهادها در حیطه کار وزارت اطلاعات را ندهد

نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت انتخاب فردی با صراحت و صلابت در راس وزارت اطلاعات تاکید کرد که وزیر اطلاعات باید از اختیارات و حقوق این وزارتخانه صیانت کند و اجازه دخالت سایر نهادها در حیطه کار وزارت اطلاعات را ندهد.

علی مطهری به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی اطلاعات گفت: مخالفت من با وزیر پیشنهادی اطلاعات جناب آقای علوی، بیشتر ناشی از یک نقص ساختاری در حوزه اطلاعات کشور است. یعنی ما یک نقص ساختاری در حوزه اطلاعات داریم که باعث کاهش قدرت نظارت مجلس و تضییع حقوق ملتِ مصرح در فصل سوم قانون اساسی شده است. این مخالفت در واقع دفاع از حقوق مجلس و مردم است.

مطهری یادآور شد: از ابتدای انقلاب، وظایف امنیتی و اطلاعاتی سپاه پاسداران مشخص بوده و علاوه بر حفاظت اطلاعات خود شامل مخالفان مسلح مثل منافقین، گروه فرقان، پژاک و کومله و امروز داعش بوده و رصدهای اطلاعاتی سپاه قدس در خارج از کشور نیز وظیفه ذاتی آن شمرده شده است. این رویه، درست و پذیرفته شده بوده است.

نماینده مردم تهران در مجلس در ادامه خاطرنشان کرد: مشکل امروز مجلس با وزارت اطلاعات این است که به خاطر وضعیت موجود، وزیر اطلاعات نمی‌تواند به بسیاری از سوالات ما نمایندگان پاسخ بدهد. به عنوان مثال وقتی از وزیر اطلاعات درباره بازداشت مدیران کانال‌های تلگرامی در آستانه سال ۹۶ سوال کردیم، ایشان گفت این کار توسط نهاد دیگری انجام شده و خود من هم معترض هستم. همین‌طور زمانی که از بازداشت برخی دانشجویان و خبرنگاران یا افرادی که به اتهام جاسوسی بازداشت شده‌اند سوال می‌کنیم، وزیر جوابی ندارد و می‌گوید از حیطه اختیار من خارج است. در نتیجه مجلس نمی‌تواند به وظیفه نظارتی خود در اجرای فصل سوم قانون اساسی درباره حقوق ملت عمل کند.

بروجردی: امروز ایران یک‌تنه حریف همه قدرت‌های بزرگ دنیاست

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزیر پیشنهادی اطلاعات ویژگی‌های لازم برای تصدی چنین مسئولیتی را دارد، گفت: صیانت اطلاعاتی در ارگان‌های حساس نظام از طریق حراست‌ها انجام می‌شود و این ماموریت مهمی است که وزارت اطلاعات با موفقیت انجام داده است.

علاءالدین بروجردی در موافقت با وزیر پیشنهادی اطلاعات گفت: بدون تردید وزارت اطلاعات یکی از مهم‌ترین ارگان‌های تاثیرگذار در عرصه‌ی امنیت ملی است.

وی با اشاره به ویژگی‌های شخصی علوی به عنوان وزیر پیشنهادی اطلاعات اظهار کرد: آقای علوی از ویژگی‌های لازم برای چنین مسئولیت مهمی برخوردار است. تدین و ولایتمداری، تعامل و سعه صدر و در کنار آن قاطعیت، حساسیت، سرعت و تصمیم‌گیری به هنگام در ایشان کاملا مشهود است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس همچنین بیان کرد: بدنه وزارت اطلاعات مجموعه‌ای که این مسئولیت خطر را به عهده دارند و عمل می‌کنند از مدیران ارشد تا نیروهای اطلاعاتی وظیفه خود را به خوبی انجام می‌دهند. افرادی ولایتمدار و متدین و کارا هستند و از نزدیک که در شورای امنیت کشور حضور دارم و چند تن از معاونان وزیر اطلاعات را هم در آنجا دیده‌ام، می‌دانم که اشراف و حساسیت آنها نسبت به امور مهم بسیار بالاست.

قربانی: وزارت اطلاعات به دور از سیاست زدگی و جریانی اداره شد

نماینده مردم آستارا در مجلس گفت:‌ آقای علوی وزارت اطلاعات را به دور از سیاست‌زدگی و جریانی اداره کرد که از توانمندی‌های وی است.

محمدحسین قربانی در موافقت با وزیر پیشنهادی اطلاعات گفت: خوشحال هستیم که یک بار دیگر آقای علوی مورد اعتماد رئیس جمهور واقع شد و آمادگی خود را برای پذیرش این مسئولیت سنگین اعلام کرد.

وی خاطرنشان کرد: وزارت اطلاعات از وزارت‌خانه‌های کلیدی و مادر یک کشور است و نیازمند مدیری توانمند و مسلط به امور است.

نماینده مردم آستارا در مجلس همچنین بیان کرد: آقای علوی در طول چهار سال توانمندی خود را به اثبات رساندند و وزارت اطلاعات را از سیاست‌زدگی و جریانی خارج کردند که از توانمندی‌های وی بوده است.

پس از پایان اظهارات موافقان و مخالفان علوی؛ وزیر پیشنهادی اطلاعات پشت تریبون قرار گرفت و از برنامه هایش دفاع کرد.

وزیر پیشنهادی اطلاعات: از رهبری به دلیل موافقت با ادامه سربازی اینجانب تشکر می‌کنم

وزیر پیشنهادی اطلاعات، با گرامی‌داشت یاد شهدای وزارت اطلاعات، گفت: از مقام معظم رهبری به دلیل موافقت با ادامه سربازی اینجانب تشکر می‌کنم.

حجت‌الاسلام سیدمحمود علوی در دفاع از برنامه‌هایش تصریح کرد: مقام معظم رهبری فرمودند وزارت اطلاعات در بخش‌هایی کار خود را خوب و در بخش‌هایی بسیار خوب انجام داده است، اما رهبری گفتند که در همه بخش‌ها کارها باید «عالی» انجام شود.

وی با اشاره به سخنان انتقادی علی مطهری، گفت: از نکات ایشان تشکر می‌کنم. وزارت اطلاعات وزارتی قانونمدار است و در برابر اختیارات قانونی هر دستگاهی قانونمدار هستیم و از اختیارات خودمان نیز صیانت می‌کنیم. ایشان به گونه‌ای فرمودند که گویا کسی به اختیارات قانونی ما تعدی کرده است در حالی که چنین چیزی نیست. اختیاراتی که به نهادها واگذار می‌شود یا مرجع ولایت دارد یا مرجع مجلس دارد. به اختیاراتی که از سوی رهبری واگذار می‌شود تمکین کرده و احترام می‌گذاریم و برای کاهش اختیارات‌مان از این مسیر کوچک‌ترین واکنشی نشان نمی‌دهیم. اگر رهبری تمام اختیارات ما را به نهاد دیگری واگذار کند، دست ادب به سینه می‌زنیم.

وزیر پیشنهادی اطلاعات ادامه داد: در برابر اختیاراتی هم که مجلس به نهادهای دیگر واگذار می‌کند، دست ادب به سینه می‌زنیم.

علوی تصریح کرد: تعامل و همفکری با دستگاه‌های اطلاعاتی از جمله اطلاعات سپاه در وضعیت خوبی است. رهبری از این تعامل خوب با اطلاعات سپاه ابراز خوشحالی کرده‌اند. ما هم خوشحالیم که با این هم‌دلی رهبر عزیزمان را خوشحال کرده‌ایم.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.