کد مطلب: ۱۵۱۴۰۶

وزیر پشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات خبر داد

تشکیل اتاق فکر مشترک وزرات ارتباطات و اتاق بازرگانی تهران

تشکیل اتاق فکر مشترک وزرات ارتباطات و اتاق بازرگانی تهران

محمدجواد آذری جهرمی احتمالا جوان‌ترین فردی است که تا به حال بر صندلی‌های قرمز رنگ جایگاه هیات‌رئیسه اتاق بازرگانی تهران تکیه زده است. او امروز به اتاق تهران آمده بود تا از برنامه‌های خود برای تصدی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، از جمله تشکیل اتاق فکر در این وزارتخانه بگوید.

جوان‌ترین وزیر پیشنهادی کابینه دولت دوازدهم که تا دو روز دیگر سرنوشت حضور یا عدم حضور او در دولت دوم حسن روحانی هم مشخص خواهد شد، متولد سال 1359 خورشیدی است و اگر بتواند بر صندلی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هم تکیه بزند، نخستین وزیر در تاریخ جمهوری اسلامی ایران خواهد بود که پس از وقوع انقلاب به دنیا آمده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، آذری جهرمی که دو روز پیش از بررسی صلاحیتش برای تصدی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در جمع بازرگانان تهرانی حاضر شده بود، از تشکیل اتاق فکری متشکل از فعالان صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات در بخش خصوصی خبر داد و قول داد در صورت دریافت رای اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی، حضور در جمع فعالان بخش خصوصی را جدی‌تر بگیرد.

آذری جهرمی در بیست و نهمین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، با اشاره به برخی آمارهای مرکز آمار ایران درباره حوزه‌های ICT و فناوری اطلاعات گفت:«درصد مشاغل موجود در زمینه ICT در کشورهای در حال توسعه، به نسبت کل مشاغل موجود در این کشورها، حدود 1.87 درصد است و این در حالی است که در ایران، این نسبت تا سال 1394 تنها 0.2 درصد بود. علاوه بر این، مجموع مشاغل موجود در حوزه فناوری اطلاعات در ایران، تا سال 1392 تنها 50 هزار شغل بود اما در سال 1395 و بر اثر سرمایه‌گذاری صورت گرفته در حوزه ICT در دولت یازدهم، حدود 100 هزار شغل جدید در این زمینه ایجاد شد.»

تاخیر 12 ساله ایرانی‌ها در دسترسی به اینترنت

آذری جهرمی به مقاومت‌های در مورد توسعه این صنایع در کشور اشاره کرد وگفت:«ما در بخش دسترسی به اینترنت 3G و 4G، یک تاخیر 12 ساله را در کشورمان شاهد بوده‌ایم و دلیل این موضوع هم عدم اطمینان برخی نسبت به فناوری‌های نو است. ما در این زمینه حتی با برخی مخالفت‌های فقهی هم رو به رو بودیم، اما واقعا چه امر به معروفی بزرگ‌تر از ایجاد شغل در کشور وجود دارد و چه منکری بزرگ‌تر از جلوگیری از ایجاد اشتغال به واسطه استفاده از فناوری‌های ارتباطات؟»

آقای آذری جهرمی

وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد:«وزیر بنا نیست برنامه‌ریز باشد و برنامه‌ها را اسناد بالادستی مشخص کرده‌اند. دولت در واقع باید واسطه‌ای برای اجرای این برنامه‌ها باشد. به عنوان مثال، دولت در دوران مبارزات انتخاباتی آقای رییس‌جمهور تعهد کرده که سالانه 900 هزار شغل ایجاد کند و 100 هزار شغل از مجموع مشاغل ایجاد شده در حوزه ICT باشد. نکته جالب این است که تاکنون مشاغل بسیاری در این بخش ایجاد شده‌اند. من با مدیر‌عامل گروه کافه بازار صحبت کردم و ایشان به من گفتند که 22 هزار گروه در کافه بازار مشغول تولید نرم‌افزار هستند و در سال گذشته، از این طریق حدود 100 میلیارد تومان ثروت ایجاد شده است.»

سرعت اینترنت 10 برابر می‌شود

وی افزود:«ما تعهد کرده‌ایم که در چهار سال آینده، متوسط سرعت اینترنت خانگی در کشور به 20 مگابیت در ثانیه برسد و این در حالی است که امروز، 30 درصد از خطوط ما در سرعت بالاتر از 2 مگابیت در ثانیه، کار نمی‌کنند. علاوه بر این، در حالی که ایجاد یک بستر ساده برای اشتراک آسان ویدئو در اینترنت، بین 2 تا 3 هزار میلیارد تومان ارزش افزوده ایجاد خواهد کرد، ما نمی‌توانیم از این میزان ثروت بگذریم.»

آذری جهرمی در مورد اقتصاد فناوری اطلاعات هم گفت:«در حال حاضر، در میان بزرگ‌ترین شرکت‌های فعال در این حوزه، توزیع درآمدها با میزان فعالیت شرکت‌ها تناسبی نداشته است. به عنوان مثال، همراه اول در سال گذشته حدود 11 هزار میلیارد تومان درآمد داشت، ایرانسل حدود 7 هزار میلیارد تومان، مخابرات حدود 5 هزار میلیارد تومان و رایتل حدود هزار میلیارد تومان.»

آذری جهرمی به هدف خود در طول دوران وزارتش هم اشاره کرد و گفت:«هر یک از وزرای ارتباطات در ایران میراثی از خود به جا گذشته و من هم می‌خواهم اگر فرصت در اختیارم قرار گرفت، چهار سال دیگر، ایران دست کم 5 استارتاپِ تک‌شاخ داشته باشد.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.