کد مطلب: ۱۴۳۲۳۹

رئیس آژانس بین‌المللی انرژی:

توازن بازار نفت در نیمه دوم ۲۰۱۷

توازن بازار نفت در نیمه دوم ۲۰۱۷

رئیس آژانس بین‌المللی انرژی گفت، انتظار می‌رود بازار جهانی نفت در نیمه دوم سال ۲۰۱۷ به توازن مجدد برسد، اما افزایش تولید بیشتر توسط تولیدکنندگان کلیدی نظیر نیجریه و لیبی ممکن است مانع این فرآیند شود.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از رویترز، فیث بیرول، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی گفت، انتظار می‌رود بازار جهانی نفت در نیمه دوم سال 2017 به توازن مجدد برسد، اما افزایش تولید بیشتر توسط تولیدکنندگان کلیدی نظیر نیجریه و لیبی ممکن است مانع این فرآیند شود.

وی افزود، برخی تولیدکنندگان کلیدی از جمله لیبی و نیجریه در ماه‌های اخیر تولید خود را به میزان قابل توجهی افزایش داده‌اند.

وی که در حاشیه نشست انستیتوی انرژی سخن می گفت افزود: «در فضای فعلی ما پیش‌بینی می‌کنیم که بازار در نیمه دوم سال به توازن مجدد برسد. اما اگر تولید برخی تولیدکنندگان کلیدی افزایش یابد، این ممکن است تصویر بازار را تغییر دهد.»

بیرول گفت: «هر کاری که اوپک انجام دهد، اگر قیمت‌ها بالا برود (به هر حال) شاهد واکنشی از جانب تولیدکنندگان نفت شیل خواهیم بود.»

کشورهای عضو اوپک به اضافه 11 تولیدکننده دیگر از جمله روسیه توافق کرده‌اند که طرح کاهش تولید را تا پایان ماه مارس ادامه دهند. بر اساس این طرح تولید نفت این کشورها روزانه حدود 1.8 میلیون بشکه کاهش می‌یابد. اما افزایش تولید نفت آمریکا در طی یک سال گذشته و اضافه شدن تولید دو کشور معاف از طرح کاهش تولید (نیجریه و لیبی) در ماه‌های گذشته موجب شده تا قیمت نفت روندی کاهشی به خود بگیرد. رشد قابل توجه تولید نیجریه و لیبی موجب شده تا به رغم اجرای توافق کاهش تولید، میزان کل تولید نفت اوپک در ماه ژوئن به بالاترین رقم در سال 2017 برسد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.