کد مطلب: ۱۴۲۹۶۲

توتال گوی سبقت را از رقبایش ربود

توتال گوی سبقت را از رقبایش ربود

تحلیل‌گران معتقدند، اگرچه عقد قرارداد میان ایران و توتال منفعت‌های فراوانی برای این شرکت دارد، اما به دلیل بحران دیپلماتیک منطقه‌ای و سیاست‌های ترامپ ریسک فعالیت در این کشور بالاست.

قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی که اولین سرمایه‌گذاری بین‌المللی در زمینه انرژی پس از برداشته شدن تحریم‌ها در ایران محسوب می‌شود، روز گذشته میان شرکت توتال و ایران امضا شد.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از بلومبرگ، این شرکت فرانسوی با امضای اولین قرارداد در ایران می‌تواند از فواید بسیاری در این کشور بهره‌‌مند شود. این در حالی است که بسیاری شرکت‌های خارجی دیگر برای سرمایه‌گذاری در ایران تردید دارند.

مدیرعامل شرکت توتال پس از امضای قرارداد 20 ساله روز دوشنبه در تهران گفت: این توافق یک تعهد بلندمدت در قبال ایران است. من بار دیگر برای ادامه همکاری‌ها به ایران باز خواهم گشت و این تنها یک قرارداد از چندین قراردادی است که میان ایران و شرکت توتال امضا شده است.

ایران که سومین تولیدکننده بزرگ اوپک است و ذخایر گازی فراوانی دارد، یک کشور اغواکننده برای سرمایه‌گذاری خارجی است. ایران همچنین در تلاش است تا با برداشته شدن تحریم‌های بین‌المللی، تولیدات نفتی و گازی خود را توسعه و افزایش دهد.

عقد قرارداد میان ایران و توتال اگرچه برای این شرکت -به عنوان اولین سرمایه‌گذار خارجی- منفعت دارد. اما به دلیل بحران دیپلماتیک منطقه‌ای و همین‌طور دشمنی سرسخت دونالد ترامپ با ایران، توتال را با ریسک‌های سیاسی فراوانی هم مواجه می‌کند.

به رغم افزایش تولید نفت شیل در آمریکا، که بازار جهانی را دچار تحولات بسیاری کرده است، توتال به دنبال سرمایه‌گذاری در بازار رقابتی ایران است.

این شرکت که پیش از اعمال تحریم‌ها در ایران سرمایه‌گذاری کرده بود، در سال 2009 ناچار شد فعالیت خود را متوقف کند.

تحلیل‌گران بر این باورند، شرکت‌های بسیاری از جمله داچ‌شل و اِنی در حال حاضر تمایل دارند در پروژه‌های جدید ایران سرمایه‌گذاری کنند. اما در مقایسه با رقبای خود، شرکت توتال سرعت عمل بهتری داشته است.

در ماه دسامبر شرکت داچ‌شل پیش‌نویس یک قرارداد را با ایران امضا کرد. ماه گذشته نیز شرکت اِنی موافقت کرد مطالعه توسعه برای میادین کیش و دارخوین را انجام دهد. اما شرکت BP انگلیس همچنان تمایلی برای ورود به کشوری که آمریکا محدودیت‌هایی برای اعمال می‌کند، ندارد. شرکت‌های آمریکایی هم هنوز اجازه سرمایه‌گذاری در ایران ندارند.

برای شرکت توتال سرمایه‌گذاری 1 میلیاردی خطرات مالی نسبتا کمی دارد. اما با توجه به سیاست‌های ترامپ، ریسک‌های سیاسی این قرارداد قابل پیش‌بینی نیست.

این در حالی است که عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر ماه گذشته با حمایت ترامپ روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کردند و یکی از خواسته‌های آنها کاهش روابط قطر با کشور ایران است.

از سوی دیگر نیروهای نظامی آمریکا در سوریه در برابر نیروهای ایرانی قرار گرفته‌اند. مجلس سنای آمریکا هم تحریم‌های جدیدی علیه ایران تصویب کرده است.
یک تحلیل‌گر بازار نفت گفته است: ایران در تلاش است در بخش نفت و گاز سرمایه‌گذارهای بیشتری جذب کند. با توجه به نفت و گاز فراوان در این کشور، تاکنون اکتشافات اندکی صورت گرفته است. از یک‌سو ریسک فعالیت در ایران بالاست و از سوی دیگر منافع فراوانی برای سرمایه‌گذاران دارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.