کد مطلب: ۱۴۲۴۶۹

تولید اوپک به بالاترین میزان در ۲۰۱۷ رسید

تولید اوپک به بالاترین میزان در 2017 رسید

به دنبال افزایش تولید نفت در کشورهای لیبی و نیجریه که از اجرای توافق کاهش تولید معاف هستند، تولید نفت اوپک در ماه ژوئن 280 هزار بشکه در روز افزایش یافته، که بالاترین میزان تولید در سال 2017 است.

به دنبال افزایش تولید نفت در کشورهای لیبی و نیجریه که از اجرای توافق کاهش تولید معاف هستند، تولید نفت اوپک در ماه ژوئن 280 هزار بشکه در روز افزایش یافته، که بالاترین میزان تولید در سال 2017 است.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از رویترز، تبعیت بالای دو کشور عربستان سعودی و کویت از این توافق باعث شده است، میزان پایبندی اوپک به طور کل در ماه ژوئن به 92 درصد برسد. این در حالی است که میزان پایبندی در ماه می، 95 درصد بوده است.

از سوی دیگر افزایش حجم تولید کشورهای نیجریه و لیبی که به دلیل وجود جنگ داخلی از این توافق معاف بودند، موجب شده است عرضه 13 عضو اوپک از میزان هدف‌گذاری‌شده تجاوز کند.

یک تحلیل‌گر بازار نفت معتقد است، افزایش تولید در این دو کشور می‌تواند تلاش اوپک برای تعادل بازار را به تاخیر بیندازد.

با بهبود شرایط دکل‌ها و چاه‌های نفتی و به دنبال آن افزایش تولید در این دو کشورِ معاف از توافق، ممکن است آنها هم ناچار به اجرای آن بشوند.

گفتنی است، اعضای اوپک و برخی کشورهای غیراوپکی از جمله روسیه از ژانویه گذشته تصمیم گرفتند تولید روزانه خود را 1.8 میلیون بشکه در روز کاهش دهند.

در پیش گرفتن این سیاست از سوی اوپک موجب شده است قیمت نفت افزایش یابد. این کشورها تصمیم گرفتند برای به دست گرفتن کنترل بازار نفت، این توافق را تا مارس 2018 تمدید کنند.

یک تحقیق انجام‌شده از سوی رویترز نشان می‌دهد، دلیل افزایش تولید اوپک در ماه ژوئن، افزایش تولید نیجریه و پس از آن لیبی است.

انتظار می‌رود، تولید نفت در کشور نیجریه در هفته‌های آینده افزایش یابد. گفته شده، قرار است تولید این کشور در ماه آگوست به روزانه 2 میلیون بشکه در روز برسد که این بالاترین میزان در 17 ماه گذشته محسوب می‌شود.

در کشور لیبی نیز به رغم وجود تنش‌های داخلی، میزان تولید نفت از یک میلیون بشکه در روز تجاوز کرده که بیشترین حجم تولید در 4 سال گذشته است. اگرچه این میزان از تولید هنوز کمتر از 1.6 میلیون بشکه در روز در سال 2011 و پیش از وقوع جنگ داخلی در این کشور است.

بر اساس این تحقیق، تولید عربستان سعودی نیز در ماه ژوئن 400 هزار بشکه در روز افزایش یافته است. اما میزان پایبندی این کشور به قرارداد کاهشِ تولید، همچنان بیش از 100 درصد است.

به جز افزایش صادرات در کشور آنگولا، هیچ تغییر مهم دیگری در دیگر کشورهای مجری این توافق رخ نداده است.

بر اساس هدف مشخص‌شده در ژانویه گذشته، قرار است مجموع تولید روزانه اعضای اوپک و روسیه 32.5 میلیون بشکه در روز باشد. اما افزایش تولید نفت در نیجریه و لیبی موجب شده تولید اوپک از این میزان تجاوز کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.