کد مطلب: ۱۴۳۹۸۱

تکروی ترامپ آمریکا را منزوی کرد

تکروی ترامپ آمریکا را منزوی کرد

رویکرد ترامپ به امور خارجی از جمله مسئله تغییرات آب‎‌وهوایی و تجارت بین‌الملل، چنان تاثیری بر انسجام جهانی دارد که بسیاری اجلاس دو روز گذشته را، که زمانی تحت کنترل واشنگتن بوده است، اجلاس G19 خواندند.

رویکرد ترامپ به امور خارجی از جمله مسئله تغییرات آب‎‌وهوایی و تجارت بین‌الملل، چنان تاثیری بر انسجام جهانی دارد که بسیاری اجلاس دو روز گذشته را، که زمانی تحت کنترل واشنگتن بوده است، اجلاس G19 خواندند. رهبران دیگر کشورهای عضو، ترامپ را نیرویی مخرب در صحنه جهانی قلمداد می‌کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از سی‌ان‌ان، این رهبران در انتظار برگزاری اجلاس گروه 20 با هیلاری کلینتون بودند تا دیدگاه‌های مشترک را خود درباره تمدن غربی و دنبال کردن رویکردهای مشترک و چندجانبه برای نجات جهان و جهانی شدن توسعه دهند.

اما در حال حاضر این کشورها ناچارند با رئیس‌جمهوری دست‎‌وپنجه نرم کنند که تعریف ملی‌گرایانه و خاص خود را از جامعه غربی دارد. او با اعتدال‌گراها مخالف است، سیاست‌های چندجانبه بین‌المللی دارد و از تقسیمات به‌وجود‌آمده در اتحادیه اروپا خوشحال است.

عقب‌نشینی ایالات متحده آمریکا باعث شده، دیگر کشورها به خصوص آلمان، پرچم رهبری این گروه را به دست بگیرند که با توجه به نقش چنددهه‌ای آمریکا به عنوان برجسته‌ترین بازیکن در دیپلماسیِ جهانی، غافلگیرکننده است.

در پایان جلسه روز شنبه در هامبورگ، ترامپ از حضور در نشست خبری که سنتی همواره برقرار است، امتناع کرد و کنفرانس خبری را به آنگلا مرکل، پوتین و مکرون سپرد.

البته مسائل بسیار دیگری علاوه بر عدم حضور دونالد ترامپ در این نشست خبری، گویای تغییر نقش آمریکا در جهان در شش ماه گذشته بوده است.

ترامپ توانست در صحنه بین‌المللی به راحتی ظاهر شود. او از پس گردهمایی‌ها، نشست‌های دونفره و جلسات طولانی‌مدت اجلاس سران به خوبی برآمد.

با وجود اینکه بسیاری کشورها، آمریکا را به خاطر تصمیمش برای خروج از توافقنامه پاریس سرزنش کردند، اما ترامپ موفق شد با ثبت آنچه به قول او «تجارت عادلانه» است و باید ارتقا یابد، در بیانیه نهایی امتیازهایی به نفع خود کسب کند.

طبق توافق نهایی، قرار شد با حمایت از تولیدات داخلی مقابله شود و در عین حال با تاکید ترامپ، نقش ابزارهای قانونی تجارت هم به رسمیت شناخته شود.

این‌طور به نظر می‌رسد که این هیات علی‌رغم تفاوت‌های کاملا متفاوت در نوع نگاه و رویکرد ترامپ، تمایل دارد آمریکا همچنان عضو G20 باقی بماند.

واقعیت این است که وعده‌های دونالد ترامپ برای لغو بسیاری از توافقنامه‌های تجاری و همین‌طور قرارداد پاریس که به تعبیر او ضربه بزرگی به اقتصاد آمریکا زده‌اند، کمک بزرگی به پیروزی او در انتخابات آمریکا کرد.

مرکل بارها در سخنانش با اشاره به نقش مهم باراک اوباما در مذاکرات توافقنامه پاریس، سیاست‌های دونالد ترامپ را محکوم کرد.

او همچنین تاکید کرد، دیگر کشورها این قرارداد را اجرا می‌کنند و توافقنامه پاریس برایشان برگشت‌ناپذیر است.

نخستین دیدار با پوتین

البته هنوز بسیاری معتقدند، دیدار با پوتین، که بیش از دو ساعت طول کشید، مهم‌ترین نکته سفر ترامپ به آلمان بوده است. اگرچه بر اساس اظهارات ترامپ، مسئله مداخله روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، یکی از موضوعات مورد بحث بوده است، اما نظرات و سخنان بسیار متناقضی از سوی هر دو رئیس‌جمهور در این مورد شنیده شد.

پوتین همچنان معتقد است که هیچ اشتباهی از سوی روسیه رخ نداده و این اتهامات را رد کرده است.

او در مصاحبه روز شنبه‌اش در جمع خبرنگاران گفت: ترامپ سوال‌های بسیاری در مورد این موضوع از من پرسید و من هم پاسخ‌های متعددی داشتم. این‌طور به نظر می‌رسد که ترامپ پاسخ‌های مرا پذیرفته و با من موافق است. اما بهتر است از خود او بپرسید نظرش در این مورد چیست.

از سوی دیگر یک مقام رسمی واشنگتن به سی‌ان‌ان گفته است: ترامپ در دیدار روز جمعه خود با پوتین، ادعاهای او در مورد عدم دخالت در انتخابات آمریکا را نپذیرفته است.

تعبیر بسیاری از منتقدان از دیدار ترامپ و پوتین این است که با کوتاه آمدن ترامپ، روسیه هیچ بهایی بابت تاثیرش در پیروز نشدن هیلاری کلینتون در انتخابات آمریکا نخواهد پرداخت.

ایالات متحده آمریکا و به دنبال آن اتحادیه اروپا ماه گذشته به دلیل مداخله نظامی روسیه در اوکراین، تحریم‌های گسترده‌ای را علیه این کشور وضع کردند.

با وجود روابط گرم پوتین و ترامپ در نخستین دیدار، رهبران کشورهای اروپایی امیدوارند که ملاقات ترامپ و پوتین، موضع آمریکا در مورد مسئله اوکراین را تغییر نداده باشد.

از سوی دیگر توافق برای آتش‌بس در سوریه، روابط آمریکا و روسیه را بهتر کرده است. منتقدان اما، نگران افزایش قدرت روسیه در منطقه هستند.

ترامپ و ارزش‌های غربی

تضادهای بسیاری در دیدگاه‌های ترامپ و سران دیگر کشورهای اروپایی در مورد تعریف غرب، واژه‌های لیبرالیسم، دموکراسی و جهانی شدن وجود دارد.

از سوی دیگر سخنرانی روز پنج‌شنبه ترامپ در لهستان، یکی از مهم‌ترین لحظات ریاست‌جمهوری اوست که دیدگاه کاملا متفاوت وی را نسبت به دیگر روسای‌جمهور آمریکا نشان می‌دهد.

او گفت: سوال اساسی اینجاست که آیا غرب می‌تواند نجات پیدا کند؟ آیا ما به اندازه کافی شهروند داریم تا از مرزهایمان محافظت کنیم.

منتقدان معتقدند، رویکرد رئیس‌جمهوری که در تلاش است از مهاجرت ساکنان شش کشور مسلمان به آمریکا جلوگیری و پذیرش پناهنده‌ها را متوقف کند و عملا از رهبران دیگر کشورهای اروپایی به خاطر سیاست‌هایشان انتقاد می‌کند، می‌تواند ارزش‌های غربی را تهدید کند.

به نظر می‌رسد او این اظهارات را در واکنش به آنگلا مرکل که در سال‌های اخیر میزبان مهاجرهای بسیاری بوده است، بیان کرد. ترامپ همچنین در ستاد انتخاباتی‌اش گفته بود: آیا ما توان و شجاعت این را داریم که تمدن خود را در مقابل کسانی که قصد نابود کردن آن را دارند، حفظ کنیم؟

اگرچه صحبت‌های ترامپ در لهستان و برای دولت جمهوری‌خواه و تندروی او خوشایند بود اما رهبران دیگر کشورها را به دلیل تهدید ارزش‌های غربی به فکر فرو برد.

امتیاز ترامپ به انگلستان

دونالد ترامپ در شش ماه اخیر بارها اظهاراتی را در مورد سخت‌تر کردن روابط تجاری با آلمان بیان کرده است که ناامیدی‌های بسیاری را برای آنگلا مرکل با توجه به انتخابات سال آینده در این کشور، موجب شده است.

اگرچه ترامپ در اجلاس گروه 20 سال جاری منزوی شد، اما توانست امتیازاتی را برای نخست‌وزیر شکست‌خورده انگلستان قائل شود.

ترامپ گفت در انتظار انعقاد یک توافق تجاری با انگلستان است که موجب تقویت این کشور بعد از خروجش از اتحادیه اروپا شود.

اما سوال این است: آیا او در ازای دادن این پیشنهاد، انتظار امتیازی از سوی انگلستان را دارد؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.