کد مطلب: ۱۴۵۱۵۰

حال آب وخیم شده است!

حال آب وخیم شده است!

مشاور وزیر نیرو گفت: 83 درصد مصارف شرب روستاها به آب زیرزمینی وابسته است.

محمدتقی توکلی اظهار کرد: بحران و کمبود آب در کشور و کاهش منابع آب تجدیدشونده و ذخایر زیرزمینی، تخلیه روستاها، گسترش بیابان‎ها و فرونشست زمین، پایین رفتن سطح آب‎های زیرزمینی، خشک شدن دریاچه‎ها، تالاب‎ها، برخی از رودخانه‎ها و تشدید ریزگردها از اهم چالش‏‌های حوزه آب است.

وی افزود: تنش آبی و تهدید آب شرب مناطق پرجمعیت کشور از جمله تهران، خراسان، همدان، کرمان، فارس، یزد، سیستان و بلوچستان، گلستان و زنجان و از دیگر چالش‏‌های حوزه آب است.

به گزارش تجارت‌نیوز، مشاور وزیر نیرو، افزایش دما و تبخیر و تغییرات آب و هوایی کشور، ناپایداری مصارف آب به دلیل مصرف بیش از ظرفیت منابع آب کشور را از دیگر چالش‎ها عنوان کرد.

توکلی تصریح کرد: کاهش حجم آب زیرزمینی کشور و بحرانی شدن حدود 78 درصد دشت‎ها معادل 88 درصد مساحت کشور در اثر اضافه برداشت سالیانه اهم چالش‏‌های حوزه آب است در حالی‎که 83 درصد مصارف شرب روستاها، 57 درصد شرب شهرها، 59 درصد مصارف کشاورزی و 63 درصد مصارف خدمات و صنایع آب زیرزمینی وابسته است.

این کارشناس آب اضافه کرد: در حالی‎که ظرفیت تولید منابع آب با کاهش قابل توجهی مواجه است، دستگاه‎های متولی در حال ساخت سد هستند و ضمن اینکه بسیاری از طرح‎های سدسازی سال‎های زیادی است که نیمه‌تمام هستند.

مشاور وزیر نیرو بیان کرد: روند رو به تزاید ناآرامی‎ها و تنازعات اجتماعی بر سر آب در مناطق کشور و بروز خسارات اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی و امنیتی از دیگر چالش‎های این حوزه است.

توکلی خاطرنشان کرد: کشور در حال حاضر نیازمند اقدامات حاکمیتی برای جلوگیری از وخیم‎تر شدن وضعیت آب است و باید در جهت احیا و بهبود منابع و مصارف تلاش شود.

وی افزود: در دولت یازدهم علی‎رغم تصمیمات خوب شورای عالی آب، به دلیل عدم همسویی مدیران ستاد، عدم نظارت، پیگیری و عدم همراهی دستگاه‌های فرابخشی آب، نتایج مطلوبی به‎دست نیامد که این مهم باید مورد توجه قرار گیرد.

مشاور وزیر نیرو اظهار کرد: واگذاری طرح‎های نیمه‌تمام و تعیین تکلیف طرح‎های تامین و عرضه آب با توجه به کاهش منابع، مشارکت جدی با بخش خصوصی و واگذاری برخی از خدمات خود به آن بخش، اعمال حاکمیت جدی، برنامه‎ریزی جهت ساماندهی مصارف، جلوگیری از برداشت‎های غیرمجاز و حفاظت کمی و کیفی از منابع موجود از دیگر راهکارهاست.

وی، تلاش در جهت بهره‎وری و کارآمدی مصارف آب مانند تحویل حجمی آب، توسعه آبیاری نوین، جایگزینی پساب با چاه‎های کشاورزی، تحویل آب براساس الگوی کشت مصوب، خرید چاه‌های کم بازده، اقتصاد آب را از دیگر راهکارها برشمرد.

مشاور وزیر نیرو گفت: تحول در مدیریت و ساختار وزرات نیرو، با نگاه مدیریت تقاضا، آموزش، دیپلماسی و تفکری جامع‎نگر باید به عنوان راهکارهای دیگر مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

توکلی عنوان کرد: با توجه به شرایط فعلی منابع آب و افزایش مصرف در بخش‌های مختلف، توجه مسئولین به موارد یادشده و توسعه پایدار در بخش آب و محیط زیست یک ضرورت است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.