کد مطلب: ۱۴۱۴۶۲

حاکمیت جزایر مصر به عربستان واگذار شد

حاکمیت جزایر مصر به عربستان واگذار شد

عبدالفتاح سیسی رئیس‌جمهور مصر روز شنبه اعلام کرد، با واگذاری حاکمیت جزایر مصر به عربستان سعودی موافقت کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از رویترز، عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهور مصر روز شنبه اعلام کرد، با واگذاری حاکمیت جزایر مصر به عربستان سعودی موافقت کرده است.

این توافق در حال حاضر حساسیت‌های بسیاری را برانگیخته است. از یک‌سو عربستان سعودی متحد کلیدی سیسی محسوب می‌شود. و از سوی دیگر، اعتراضات خیابانی بسیاری سال گذشته علیه این قرارداد اتفاق افتاد که در نهایت موجب شد، نهایی نشود.

گفتنی است، توافق اولیه برای واگذاری این دو جزیره به عربستان سعودی در سفر سال گذشته از ملک سلمان پادشاه عربستان به مصر انجام شد و هفته گذشته از پارلمان مصر رای مثبت گرفت.

روز گذشته پارلمان مصر طی بیانیه‌ای اعلام کرد، رئیس‌جمهور سیسی حاکمیت دو جزیره تیران و صنافیر را به عربستان سعودی سپرده است.

پیش‌تر، دیوان عالی مصر توافق واگذاری دو جزیره به عربستان را باطل اعلام کرده بود، و یک دادگاه دیگر آن را تایید کرد. با این همه هنوز دادگاه قانون اساسی مصر درباره سرنوشت این دو جزیره تصمیمی نگرفته است.

دولت‌های مصر و عربستان سعودی مدعی شده‌اند، این جزایر از پیش متعلق به عربستان سعودی بوده است که به طور موقت تحت حاکمیت مصر در آمده بود.

انتشار این بیانیه دقیقا با پایان یافتن ماه رمضان و شروع عید فطر در مصر هم‌زمان شده است.

مخالفان دولت سی‌سی او را متهم به فروختن این جزایر در قبال دریافت کمک مالی از عربستان سعودی کرده‌اند.

پس از سرنگونی محمد مرسی، رئیس‌جمهور سابق مصر، عربستان سعودی همواره حامی سیسی بوده است و حل اختلافات قانونی در معاهده دریای سرخ منجر به بروز تنش میان این دو کشور شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.