کد مطلب: ۱۳۴۴۴۲

حذف هزینه تعمیر خطوط ریلی با «اسلب تراک»

حذف هزینه تعمیر خطوط ریلی با «اسلب تراک»

عضو هیئت مدیره شرکت مجری «اسلب تراک» گفت: برای اجرای پروژه‌ای ریلی اسلب تراک (زیرسازی پیش‌ساخته) در مقایسه با «تراورس» و «بالاست» هزینه تعمیر و نگهداری ندارد و قطار می‌تواند با سرعت بالای ۲۰۰ کیلومتر در خطوط اجرا شده به شیوه اسلب تراک سیر کند.

به گزارش تجارت‌نیوز، سیدحسن موسوی‌نژاد در حاشیه پنجمین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل ریلی و صنایع وابسته با یادآوری رونمایی از روش نوین ساخت خطوط ریلی و مترو در کشور، اظهار کرد: اسلب تراک زیرسازی پیش‌ساخته برای اجرای پروژه‌های ریلی است که بلافاصله قطار می‌تواند از روی آن عبور کند، این در حالی است که در روش کنونی ساخت راه‌آهن (بالاست) حداقل یک ماه پس از ساخت خطوط می‌توان از آنها استفاده کرد.

وی از سرعت و دقت بالا به عنوان مزیت‌های اسلب تراک نام برد و با بیان اینکه هزینه اجرایی این روش در مقایسه با روش کنونی 15 تا 20 درصد بیشتر است، افزود: مزیت بسیار ارزشمند اسلب تراک، هزینه تعمیر و نگهداری آن است و تقریبا نیازی به تعمیر ندارد، اما خطوط ریلی اجرا شده با روش «تراورس» و «بالاست» هر 2 تا 5 سال نیازمند تعمیرات اساسی است.

وی با اشاره به اینکه امتداد خط 4 مترو تهران، ادامه خط 3، خط یک مترو شیراز، خط یک مترو اهواز، زیرگذر راه‌آهن در منطقه 17 و… با روش اسلب تراک اجرا شده است، تصریح کرد: اسلب تراک روش جدیدی در ایران است که البته مدت‌هاست در اروپا از آن استفاده می‌شود و روزانه می‌توان با این شیوه، 700 تا 1000 متر خطوط ریلی را ساخت یا بازسازی کرد.

عضو هیئت مدیره تدبیر عمران جم یادآور شد: در حال مذاکره با راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران هستیم، البته به دلیل نو بودن این روش، فراگیر شدن آن در اجرای پروژه‌های ریلی زمانبر است.

موسوی‌نژاد ادامه داد: به راه‌آهن پیشنهاد داده‌ایم در داخل تونل‌ها که تعمیر و نگهداری آنها بسیار سخت و هزینه‌بر است از اسلب تراک استفاده شود.

وی بیان کرد: در خطوط ریلی ساخته شده با روش اسلب تراک قطار می‌تواند با سرعت‌های بالای 200 کیلومتر در ساعت سیر کند.

وی با اشاره به برنده شدن در مناقصه تعمیر و نگهداری راه آهن اصفهان-شیراز گفت: نیازی به حمایت‌های دولتی نداریم و در توسعه کشور وظیفه داریم به دولت کمک کنیم. فقط از دولت می‌خواهیم پول ما را به موقع پرداخت کند.

اردیبهشت سال گذشته از اسلب تراک به عنوان فناوری روز اروپا در احداث خطوط راه‌آهن در کشور رونمایی شد. به نظر می‌رسد با توجه به مزیت‌های غیرقابل انکار در مقایسه با شیوه قدیمی «بالاست»، کارفرماها در آینده‌ای نزدیک چاره‌ای جز استفاده از اسلب تراک برای اجرای پروژه‌های ریلی نداشته باشند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.