کد مطلب: ۱۱۹۹۱۹

ترکیه همچنان در اولویت سفر اتباع ایرانی قرار دارد

ترکیه همچنان در اولویت سفر اتباع ایرانی قرار دارد

سال “سرخ ترکیه” با ترور سفیر روسیه در آنکارا، حمله تروریستی به قیصریه و انفجار در نزدیکی ورزشگاه «بشیکتاش» به پایان رسید. با وجود همه این ناامنی‌ها که کشته و مجروح شدن تعدادی ایرانی را نیز در پی داشت، کماکان سفر اتباع ایرانی به این کشور ادامه دارد، هرچند جو امنیتی ترکیه از همان ابتدا

سال "سرخ ترکیه" با ترور سفیر روسیه در آنکارا، حمله تروریستی به قیصریه و انفجار در نزدیکی ورزشگاه «بشیکتاش» به پایان رسید. با وجود همه این ناامنی‌ها که کشته و مجروح شدن تعدادی ایرانی را نیز در پی داشت، کماکان سفر اتباع ایرانی به این کشور ادامه دارد، هرچند جو امنیتی ترکیه از همان ابتدا به مسافران هشدار می‌دهد که وارد چه شرایطی شده‌اند.

اگرچه شمار پروازهای ایران و ترکیه در چندماه اخیر کاهش یافته اما همچنان صف پروازهای مسافران ایرانی در فرودگاهِ نه‌چندان شلوغِ آتاتورک جزو طولانی‌ترین‌ها است. البته پروازهای چند کشور آسیای میانه هم به دلیل این‌که ترکیه یکی از مقرون‌ به صرفه‌ترین کشورهای همسایه برای خرید کالا و تجارتِ خُرد محسوب می‌شود، صف‌های نسبتا طویلی دارند.

نخستین صحنه‌ای که بعد از طی مراحل چک پاسپورت و تحویل وسایل، در بدو ورود به ترکیه می‌توان با آن مواجه شد، محلی است که تروریست انتحاری فرودگاه آتاتورک در تیرماه امسال، خود را منفجر کرد. این محل نشانه‌گذاری ویژه‌ای ندارد، اما معمولا راهنماهای تور، آن را به مسافرانِ تازه‌وارد نشان می‌دهند. در بیرون فرودگاه هم در مقابل در خروجی، یادبود قربانیان حمله به فرودگاه آتاتورک قرار داده شده و اسامی قربانیان روی سنگی مشکی‌رنگ درج شده است.

در شهر هم وضعیت امنیتی حاکم است، هرچند به ظاهر آرام به نظر می‌رسد، اما می‌توان فضای امنیتی را حس کرد، به طوری که در طول شبانه‌روز تردد ماشین‌های زره‌پوش و گاردهای مشکی‌پوش بدون توقف ادامه دارد و صدای آمبولانس در طول شب قطع نمی‌شود.

میدان "تکسیم" و خیابان استقلال هم به عنوان یکی از اصلی‌ترین مقاصد گردشگری از این قاعده مستثنی نیستند و دورتادور برخی ساختمان‌ها که از لحاظ امنیتی حساس‌تر هستند نیز با گارد امنیتی مسلح محاصره شده است.

ورودی بیشتر ایستگاه‌های مترو هم با حضور پلیس، ظاهر امنیتی پیدا کرده است. برای ورود به بیشتر ایستگاه‌های قطار زیرزمینی استانبول، ماموران امنیتی علاوه‌بر کلیه وسایل و عبور آن‌ها از دستگاه چک، محموله‌های مشکوک از جمله کوله پشتی و کیف‌های بزرگ را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار می‌دهند.

با وجود همه این ظواهرِ امنیتی، ‌ میدان تکسیم و خیابان استقلال کماکان شلوغ است، بخصوص در ساعات انتهایی شب، اما این شب‌های استانبول تفاوت عمده‌ای با سایر شب‌ها دارد؛ در میدان تکسیم گردشگران بین‌المللی کمتری دیده می‌شوند و جمعیتی که خیابان استقلال را طی می‌کنند بیشتر جوانان و خانواده‌های ترکیه‌ای هستند.

گردشگران اروپایی کمی در این منطقه حضور دارند و چشم‌بادامی‌ها حتی کمتر هم دیده می‌شوند، اما در این میان سهم گردشگران ایرانی قابل توجه است، بخصوص در مراکز خرید و با توجه به تخفیف کریسمس که شرایط خرید اجناس ترک و سایر برندهای مطرح را تسهیل کرده‌ است.

با این حال جایی که بیشترین ضربه را از حوادث اخیر ترکیه و تحرکات گاه و بی‌گاه گروه‌های تروریستی دیده، بازار سنتی شهر استانبول است که پیش از این گردش مالی مناسبی داشته، اما حالا بیشتر گردشگران از ورود به بازار پرهیز می ‌کنند؛ در واقع یکی از مهم‌ترین مکان‌هایی که گردشگران پیش از سفر از حضور در آن بر حذر داشته می‌شوند بازار است.

به گزارش ایسنا،هرچند پلیس و دستگاه‌های چک و خنثی در ورودی‌های بازار نیز قرار داده شده و امنیت نسبی حاکم است، اما تقریبا فقط مغازه‌داران ترک در بازار حضور دارند، از شلوغی بازار خبری نیست و بازار به طور مشخص، پویایی و تحرک اقتصادی خود را از دست داده است.

با وجود این جو امنیتی و تهدیدهای بالفعل و بالقوه، ترکیه همچنان در اولویت سفر اتباع ایرانی قرار دارد، هرچند خیلی‌ها آن را به حساب سفرهای تجاری و کاری می‌گذارند که شاید علت آن را باید در ارزان بودن، سهولت دسترسی، ‌نیاز نداشتن به ویزا و وثیقه‌های سنگین بانکی جست‌وجو کرد که سفر به ترکیه را با وجود همه مخاطراتش به جان می‌خرند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.