کد مطلب: ۶۶۱۸۴

سکوی فاز ۱۸ پارس جنوبی در خلیج فارس نصب شد

سکوی فاز 18 پارس جنوبی در خلیج فارس نصب شد

سکوی ۱۸ B بیست و دومین سکویی است که در پارس جنوبی در شرایطی کاملا ایمن نصب شده است.فرخ علیخانی در حاشیه نصب سکوی ١٨B با بیان اینکه امسال 6 سکو در پارس جنوبی نصب می شود، گفت: سکوی 18 B بیست و دومین سکویی است که در پارس جنوبی در شرایطی کاملا ایمن نصب

ef656842f35ddf5174d96bf8e114de8b_XL.jpg سکوی ۱۸ B بیست و دومین سکویی است که در پارس جنوبی در شرایطی کاملا ایمن نصب شده است.فرخ علیخانی در حاشیه نصب سکوی ١٨B با بیان اینکه امسال 6 سکو در پارس جنوبی نصب می شود، گفت: سکوی 18 B بیست و دومین سکویی است که در پارس جنوبی در شرایطی کاملا ایمن نصب شده است.
وی از انجام موفقیت آمیز عملیات نصب پل ارتباطی و فلر مربوط به سکوی 18B خبر داد و گفت: با توجه به اینکه عملیات پیش راه اندازی و راه اندازی و بهره برداری از این سکو حدودا 4 ماه زمان می برد، پیش بینی می شود که تولید از آن تا آذرماه تحقق یابد.
به گفته علیخانی با نصب و راه اندازی 6 سکو تا پایان امسال، تولید گاز از میدان مشترک پارس جنوبی به 530 تا 540 میلیون متر مکعب در روز می رسد.
اتمام طرح توسعه پارس جنوبی در سال 97
وی ادامه داد: با نصب شش سکو تا پایان امسال، تعداد سکوهای نصب شده به 25 عدد می رسد که از مجموع 40 سکوی تعریف شده برای پارس جنوبی، 15 سکو باقی می ماند که ظرف یکی دو سال آینده به اتمام می رسد و همه طرح های توسعه ای در پارس جنوبی تکمیل می شود.
علیخانی با اشاره به فرایند توسعه ای میدان مشترک پارس جنوبی، گفت: فازهای این طرح از دو منظر شرایط مخزنی و قرارگیری موقعیت جغرافیایی قابل بررسی است.
وی اضافه کرد: همچنین فازهای پارس جنوبی در سه بخش قابل تقسیم بندی است یکی فازهایی که در ناحیه مرزی تری نسبت به سایر فازها قرار گرفته اند، همچون فازهای 12 ، 15و16، 17 و 18، دوم فازهایی که در ناحیه میانی قرار گرفته اند همچون فازهای 6،7،8 و 20 و21 و سوم فازهایی که در داخلی ترین ناحیه قرار گرفته اند که شامل فازهای 13،14، 22،23 و 24 می شود.
علیخانی اعلام کرد: اولویت توسعه فازهای پارس جنوبی و همچنین تامین سرمایه و کالا با تمرکز بر ناحیه مرزی است و همچنین طرح هایی که به تکمیل زنجیره تولید کمک کند؛ پس از آن توسعه ناحیه دوم و سوم مورد توجه است.
وی یادآور شد: در سال 1390، از مجموع 10 فاز، تولید حدود 250 میلیون مترمکعب بود که میزان تولید در طی سال های اخیر با توجه ویژه ای که به پارس جنوبی شده است از 250 میلیون متر مکعب در روز به 430 میلیون متر مکعب رسیده است و این افزایش تولید در حالی انجام شده که کشور شرایط سخت تحریم بین المللی را تجربه می کرده است.
انجام طرح های توسعه پارس جنوبی با محوریت ایمنی
علیخانی با بیان اینکه شرکت نفت و گاز پارس توسعه صحیح و سریع طرح های توسعه ای را هدف اصلی خود قرار داده است، گفت: این شرکت در این مسیر، پیمانکاران را همکار و همراه خود می داند و فعالیت های خود را با محوریت ایمنی انجام می دهد.
وی ادامه داد: در شرایطی که سرعت توسعه دوبرابر شده، مسائل جانبی ایمنی در اولویت امور قرار گرفته زیرا یک اشتباه هر چند کوچک در ایمنی، به معنای از درست رفتن همه افتخارات توسعه است،به همین منظور اگر یک درصد کار ایمن نباشد، از انجام آن صرف نظر می کنیم.
این مقام مسئول بیان کرد: اتفاقی که در فاز 13 رخ داد (برخورد شناور سنگاپوری با جکت سکوی فاز 13 که تنها منجر به آسیب شناور و جکت شد و به مخزن آسیبی نرسید، نشان از ایمنی بالای فعالیت های ما دارد و اگر غیر این بود می توانست به فاجعه ای تبدیل شود.
وی ادامه داد: در سال 93 که همچون امسال 6 سکو را نصب کردیم، در مراحل نصب سکو باید برای هر مرحله نصب یعنی، هوک آپ، پیش راه اندازی و راه اندازی روزانه 1800 نفر نیرو جابه جا می کردیم که این کار بدون هیچ حادثه ای رخ داد.
وی با بیان اینکه در ساخت سکو سنگ بنایی وجود دارد، گفت: در ایران ما به این مایل استون (سنگ بناها) رسیده ایم و هم اکنون در بحث طراحی، ساخت و راه اندازی بالاترین استانداردها را رعایت می کنیم.
به گفته وی، در دنیا استانداردهای دریایی جز بالاترین استانداردها به شمار می رود که هم اکنون نفت و گاز پارس همه آنها را رعایت می کند. همچنین در دریا توجه به بحث لوجستیک از اهمیت بالایی برخوردار است که همگی مورد توجه است و رعایت می شود.
رکورد راه اندازی سکو در کمترین زمان شکسته شد
وی با بیان اینکه نفت و گاز پارس رکورد راه اندازی سکو را شکسته است، اظهار کرد: پیش تر شرکت های مطرح دنیا سکوها را در بازه زمانی بین 7 تا 12 ماه راه اندازی می کردند در حالی که ما هم اکنون آن را به 4 الی 5 ماه کاهش داده ایم.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی شرکت ملی نفتوی تصریح کرد: با بالاتر رفتن تجربه اجرای پروژه ها، استانداردها هم ارتقا یافته است به طوری که این امر ضمن تاثیر مثبت بر افزایش توان و استعداد، در کاهش هزینه و زمان نیز اثر داشته است.
به گزارش NIOC، طرح توسعه میدان مشترک گازی پارس جنوبی در 24 فاز تعریف شده است و در نهایت با راه اندازی همه این فازها 820 میلیون متر مکعب معادل 29 میلیارد فوت مکعب گاز در روز از میدان مشترک به خط لوله سراسری تزریق می شود که از این میزان هم اکنون 430 میلیون متر مکعب گاز برداشت و به شبکه سراسری تزریق می شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.