کد مطلب: ۱۵۲۳۲۳

گزارش بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی

گزارش بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی صلاحیت علی ربیعی وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی را بررسی کردند.

مجلس شورای اسلامی پس از بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی آموزش و پرورش، ارتباطات و فناوری اطلاعات، اطلاعات، امور اقتصادی و دارایی، امور خارجه و بهداشت و درمان، صلاحیت علی ربیعی وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی را بررسی کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، علی ربیعی ۶۲ ساله، دکترای مدیریت دارد و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایران، مشاور رئیس‌جمهور در امور اجتماعی، معاونت حقوقی و پارلمانی وزیر اطلاعات، مسئول اجرایی و کمیته تبلیغات دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی را در کارنامه خود دارد.

در بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی ابتدا مخالفان و موافقان به بیان سخن می‌پردازند، سپس وزیر پیشنهادی از خود دفاع می‌کند.

رجبی: صندوق‌های بازنشستگی نباید در هم ادغام شوند

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی گفت: عدم ادغام صندوق‌های بازنشستگی برای کارگران حیاتی است و نمی‌تواند در هم ادغام شود.

فرج‌الله رجبی در مخالفت با وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با تشریح چالش‌های وزارت تعاون گفت: برخی از چالش‌های این وزارتخانه، فراوزارتخانه‌ای است و باید با کمک هیات دولت حل شود. بیکاری مسئله اصلی کشور است. بیکاری را نمی‌شود فقط از وزارت تعاون خواست چون پارامترهای غیرقابل کنترل آن از وزارتخانه تعاون فراتر است. نمی‌دانم چرا شما خودتان را برنامه‌ریز برای این مسئله می‌دانید.

وی ادامه داد: بخش تعاون برای جلوگیری از هر گونه زیاده‌خوابی و انباشت و تکاثر سرمایه‌ها باید در اقتصاد کشور تاثیرگذار باشد. ۲۶ سال است با مسائل تعاونی‌ها آشنا هستم. بنده در حوزه ساختمان یکی دو تعاونی سراغ دارم که جان سالم به در بردند. مشکلات این بخش باید از طریق اعمال حاکمیت حل شود. اعمال حاکمیت در چیست؟ تعاونی‌های نابسامان و ناتوان خودشان به بخش اقتصاد آویزان شده‌اند. این تعاونی‌ها یا باید ادغام شوند یا باید تعطیل شوند یا باید توانمندی‌های‌شان اضافه شود.

رجبی صندوق‌های بازنشستگی را از معضلات کشور دانست و افزود: چرا دولت دعوای بین وزارتخانه‌های بهداشت و تعاون در زمینه تداخل منافع و مسئولیت‌ها را رها کرد و به مجلس واگذار کرد. عدم ادغام صندوق‌های بازنشستگی برای کارگران حیاتی است و نمی‌تواند در هم ادغام شود.

رجبی از ربیعی پرسید که چه برنامه‌ای برای گرفتن مطالبات سازمان تامین اجتماعی از دولت دارید، گفت: قانون بازنشستگی پیش از موعد باید اصلاح شود. بازنشستگان با حقوق پایین‌تر حق جوانان را در بازار کار اشغال می‌کنند. ۵۰۰ هزار مهندس در کشور حضور دارند که سالی ۲۰ درصد اعضای آنان اضافه می‌شود، چه برنامه‌ای برای بیمه کردن آنان دارید؟

حسنی: ربیعی برای برقراری امنیت اجتماعی شب‌ها در وزارتخانه می‌خوابد

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آرامش در عین رکود گسترده برقرار است، گفت که دیگر خبری از اعتصابات کارگری نیست.

محمدصادق حسنی در موافقت با وزیر پیشنهادی کار گفت: دولت قبل از هدفمندی فرار کرد اما وزارت رفاه دولت تدبیر و امید یارانه چهار میلیون نفر را حذف کرد، البته ما انتظار داشتیم تعداد یارانه بیشتری را حذف کنند ولی آیا باید به آن نمره قبولی داد یا خیر؟ حداقل دستمزد کارگران بیش از تورم یا کمتر از آن افزایش یافته است. آیا به این نمره قبولی می‌دهید یا مردودی؟

وی با بیان اینکه اشتغال پایدار در ارتباط نزدیک با رشد اقتصادی تصریح کرد: در دوره‌های نهم و دهم منابع درآمدی بالای کشور به جای سرمایه‌گذاری به هزینه‌های جاری اختصاص یافت. در آن دوره ۸۰ درصد درآمد دولت صرف هزینه‌های جاری شد و از سویی تاثیر اشتغالی سرمایه‌گذاری قدری زمان‌بر است. در سال ۸۴ جمعیت شاغل کشور ۲۰ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر بود که در سال ۹۱ به ۲۰ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر کاهش یافت و امسال به ۲۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر رسیده است.

حسنی گفت: آقای ربیعی برای چهار سال آینده برنامه کاملی ارائه کرده و در این برنامه اشتغال فراگیر و مشارکت همه دستگاه‌ها را پیش‌بینی کرده است.

موسوی: ربیعی در دوران مسئولیتش ۳۰ دستورالعمل مبارزه با فساد داشته است

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ارتقای شفافیت را از دستاوردهای دوران مسئولیت ربیعی در دوران وزارت رفاه دانست و گفت که وی ۳۰ دستورالعمل و بخشنامه مبارزه با فساد داشته است.

سیدفرید موسوی در موافقت با وزیر پیشنهادی کار اظهار داشت: همگان می‌دانند که پیش از دولت یازدهم چه وضعیت اسفباری حاکم بود، امروز ارتقای شفافیت که از مهم‌ترین اقدامات برای مبارزه با فساد است مورد توجه قرار گرفته و در راستای ایجاد شفافیت اطلاعات به روز قابل دستیابی است.

وی با بیان اینکه ربیعی در دوره مسئولیت خود ۳۰ دستورالعمل و بخشنامه مبارزه با فساد صادر کرده است گفت: ایشان ممنوعیت دو شغله بودن را پیگیری کرد، کمیته صیانت از سرمایه‌ها در شستا برای جلوگیری از هرگونه فساد، فعال کرد و در چهار سال آینده طرح‌های حسابرسی و حسابرسان داخلی در کلیه شرکت‌ها اجرا شد و وزارت تعاون و مدیرانش بیش از هر کس مدعی برگرداندن اموال تاراج شده هستند.

موسوی اظهار داشت: اگر مجددا به تیم آقای ربیعی اعتماد کنیم حسب برنامه‌های صورت گرفته دستاوردهای حاصله برای ملت ملموس‌تر خواهد بود.

خجسته: صندوق‌های بازنشستگی شرایط بدی دارند

یک نماینده اصولگرای مجلس با تاکید بر اینکه دولت و مجلس باید برنامه اثرگذار برای بازنشستگان داشته باشند، گفت که در حال حاضر صندوق‌های بازنشستگی شرایط بسیار بدی دارند و بازنشستگان بعد از بازنشستگی با مشکلات بسیار زیادی روبرو می‌شود.

امیر خجسته به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت:‌ سوال ما این است که برنامه شما برای اقشار آسیب‌پذیر و بازنشستگان چیست؟ بازنشستگانی که بعد از فراغت از کار با فشارهای اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند و دغدغه معیشت دارند. آن‌ها به جای تفریح تنها در مشکلات غرق می‌شوند.

وی با طرح این پرسش که برنامه ربیعی برای کارگران چیست؟ گفت: اکنون صندوق‌های بازنشستگی شرایط بسیار بدی دارند به طوری که یکی از هشت ابرچالش ما در آینده وضعیت این صندوق‌هاست، شما قرار است برای بهبود و کارآمدی این صندوق‌ها چه کاری انجام دهید.

این نماینده مجلس با طرح این پرسش که وزیر کار برای استمرار طرح تحول سلامت چه برنامه‌ای دارد؟ افزود:‌ 11 میلیون نفر تحت پوشش نظام تحول سلامت هستند که انتظار می رود این وزارتخانه نیز حمایت لازم را انجام دهد.

خجسته با انتقاد از حضور غیرقانونی اتباع خارجی و استفاده از آن‌ها در کارخانه‌ها و واحدهای صنفی گفت:‌ این اقدام در حالی رخ می‌دهد که کشور به نیروی جوان برای کار نیاز دارد، چه توجیهی برای استفاده از اتباع خارجی و عدم استفاده از جوانان دارید؟

محمودی شاه‌نشین: مسئولیت‌پذیری «ربیعی» بر کسی پوشیده نیست

نماینده مردم شهریار در مجلس با اشاره به عملکرد موفق وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت:‌ ثبات در مدیریت تامین اجتماعی از اقدامات موفق ربیعی در وزارت تعاون و کار بوده است.

محمد محمودی شاه‌نشین در موافقت وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت:‌ وزارت کار یکی از مهم‌ترین وزارتخانه‌های دولت است و مسائل مربوط به بازنشستگان، مقابله با آسیب‌های اجتماعی، مهارت جویندگان کار و … همه در حوزه مسئولیت این وزارتخانه قرار می‌گیرد.

این نماینده مجلس افزود:‌ بی‌شک مسئولیت‌پذیری ربیعی و دلسوزی و حضور او در سنگرهای انقلاب بر کسی پوشیده نیست.

وی ادامه داد: اقدام ربیعی در بودجه ۹۶ در مورد سه برابری مستمری مددجویان و اختصاص ۴ هزار میلیارد تومان به این بخش جای تقدیر دارد. همچنین صدور شناسنامه اقتصادی و الکترونیکی بسیار مسئله مهمی است.

محمودی شاه‌نشین گفت: شاید آقای ربیعی راضی نیستند که این را بگویم اما باید عرض کنم که در طول این ۴ سال، ‌۵۰۰ میلیون تومان حقوقی که حق جلسات و مزایا بوده را به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز کردند.

جعفرزاده: ربیعی در صورت رای اعتماد نظام جامع تامین اجتماعی را اجرا کند

یک عضو فراکسیون مستقلین ولایی مجلس با بیان اینکه ربیعی کارنامه موفق و قابل قبولی دارد گفت:‌ انتظار داریم که آقای ربیعی در صورت رای اعتماد نظام جامع تامین اجتماعی را در کشور اجرا کند.

غلامعلی جعفرزاده در موافقت با وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت:‌ حقوق کارگران مقابله با آسیب‌های اجتماعی و حمایت از نیازمندان از جمله وظایف وزارت تعاون و کار است. موضوعاتی هم که نمایندگان در مورد شستا مطرح کردند خود وزیر گفته تمایلی به کار اقتصادی ندارد لذا باید تکلیف شستا را مشخص کنند.

وی افزود: جامع نگری در برنامه و داشتن رویکرد اجتماعی و هدف قرار دادن گروه‌های محروم جزء برنامه‌های ربیعی است بنابراین وی کارنامه موفقی داشته؛ ممکن است در چنین وزارتخانه‌ای چهار مورد اشکال هم وجود داشته باشد، هر دقیقه که نمی‌توانیم وزیر را تغییر دهیم.

جعفرزاده گفت:‌ بزرگترین مشکل کشور که رهبری به آن تاکید کرده‌اند نظام جامع تامین اجتماعی است و امیدواریم آقای ربیعی وقتی از مجلس رای آورد، نظام جامع تامین اجتماعی را در کشور اجرایی کند که شنیده‌ام بسترها را هم فراهم کرده است.

پس از اظهارات موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی از برنامه‌های خود دفاع کرد.

ربیعی: وزارت تعاون لبه تماس نظام سیاسی و دولت با مردم است

علی ربیعی اظهار کرد: وزارت تعاون لبه تماس نظام سیاسی و دولت با مردم است و من فکر می‌کنم رابطه دولت، ملت و بهبود آن انگاره مردم از دولت بیش از همه وزارتخانه‌ها به وزارت کار برمی‌گردد.

وزیر پیشنهادی کار، تعاون و رفاه اجتماعی در دفاع از برنامه‌های خود اظهار داشت: بحران فقر، بحران آسیب‌های اجتماعی، بحران صندوق‌های بازنشستگی و بحران بیکاری به وزارت کار باز می‌گردد. موضوعات مهمی که همه ساختار حاکمیت کشور با آن مواجه هستیم. به نوعی کانون توجه همه نظام به این وزارتخانه بازمی‌گردد.

وی در ادامه ضمن قبول پذیرش مسئولیت حل فقر درآمدی، فقر عاطفی، فقر حرکتی، فقر قضایی، فقر شناخت و فقر سلامت گفت: اشتغال یعنی مقابله با فقر درآمد، تقویت با صندوق‌ها یعنی مقابله با فقر درآمد، بیمه درمان یعنی مقابله با فقر سلامت، توانمندسازی معتادان یعنی مقابله با فقر سلامت، مقابله با بازماندگی از تحصیل یعنی مقابله با فقر شناخت، حمایت از معلول یعنی مقابله با فقر حرکتی، حمایت از کودک بی‌سرپرست و زن قربانی خشونت یعنی مقابله با فقر عاطفی و اینها مواردی است که به امید خدا در راس سیاست‌ها قرار دارد و امحای فقر آرمان انقلاب ما بوده است و من فکر می‌کنم امحای فقر آغاز انسانی‌تر شدن جامعه و امن‌تر شدن جامعه است.

وی افزود: ما در این مدت اشکال فقر را شناسایی کردیم و چهار سال متوالی مزد بر تورم پیشی گرفت و این یک استراتژی و سیاست بود و سیاستی که دولت اتخاذ کرد 67 درصد بین مزد و تورم فاصله افتاد و بازنشستگان قدرت خریدشان بالا رفت و کارگران قدرت خریدشان افزایش یافت و استراتژی پیشی گرفتن مزد بر تورم با گفتمان‌سازی در پیش روی قرار دارد و در گذشته نیز دنبال شده و با کمک وزارت بهداشت 11 میلیون حاشیه‌نشین شهری بیمه شدند و امروز دفترچه بیمه شده دفترچه هویت. همچنین در این مدت حقوق بازنشستگان افزایش داده شد و بسیار دیگری از سیاست‌های حمایتی به کار گرفته شد و با همکاری همه وزارتخانه‌ها در جهت توسعه و تعالی حرکت کردیم.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.