کد مطلب: ۱۴۸۱۷۹

حرکت به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر

صنعت گاز جهانی در دهه آینده به کدام سو می‌رود؟

صنعت گاز جهانی در دهه آینده به کدام سو می‌رود؟

تولیدکنندگان عمده صنعت گاز در جهان در سال‌های آتی به سمت کاهش تولید سوخت‌های فسیلی و جایگزینی آنها با انرژی‌های تجدیدپذیر خواهند رفت.

موسسه وود مکنزی در گزارش اخیر خود اعلام کرده، غول‌های نفتی در دهه آینده سهم گاز طبیعی در سبد انرژی‌های تولیدی خود را افزایش خواهند داد. هرچند در سایه تمایل سهامداران به کاهش انتشار کربن، نیم نگاهی نیز به انرژی‌های تجدیدپذیر خواهند داشت.

به گزارش تجارت‌نیوز، اکثر شرکت‌های بزرگ نفتی با انتخاب راهبرد رشد تهاجمی، خواهان بهره‌گیری از مزایای پیشرو بودن در این عرصه و افزایش ارزش سهام خود هستند. در همین حال، بسیاری معتقدند شرکت‌های بزرگ نفتی با تاخیر وارد این حوزه شده‌اند و با از دست رفتن بهترین فرصت‌های بازار، هزینه‌های ورود آنان افزایش چشمگیری یافته است.

اکثر شرکت‌های بزرگ اروپایی فعال در حوزه انرژی با هدف کاهش انتشار کربن و توسعه تولید و مصرف گاز طبیعی به‌عنوان پاک‌ترین سوخت فسیلی، سرمایه‌گذاری هنگفتی در توسعه این سوخت در دست اجرا دارند. در گزارش موسسه وود مکنزی این پرسش مطرح شده که آیا منابع تجدیدپذیر می‌توانند به کسب و کار اصلی غول‌های نفتی تبدیل شوند؟

پژوهشگران با نگاهی همه جانبه به انرژی‌های بادی و خو‌رشیدی، دورنمای گذار به منابع تجدیدپذیر در سال ۲۰۳۵ میلادی را مورد بررسی قرار داده‌اند. تام الاکوت، معاون پژوهشی موسسه مکنزی می‌گوید: در دنیای امروز نمی‌توان فرصت‌های رشد در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر را نادیده گرفت.

در یک دهه گذشته، شرکت‌های قاره سبز با پیش افتادن از رقبای آمریکایی، بیش از نیمی از تولید خود را به گاز طبیعی اختصاص داده‌اند. در یک دهه گذشته، سهم گاز در پروژه‌های شرکت فرانسوی توتال با بیشترین رشد روبه‌رو بوده است. سهم گاز طبیعی در تولید این شرکت در سال 2005 میلادی، 35 درصد بوده است. سال گذشته، این عدد به 47 درصد افزایش یافته است. همه ما می‌دانیم که مدیران شرکت توتال، بیش از سایر همتایان اروپایی خود در همایش‌ها و کنفرانس‌های انرژی، در مورد مزایای این سوخت، سخن می‌گویند.

مدیران ارشد دو شرکت بریتیش پترولیوم و توتال اعلام کرده‌اند که در افق سال ۲۰۳۵ میلادی، سهم گاز طبیعی در سبد پروژه‌های آنان از مرز ۶۰ درصد فراتر خواهد رفت.

به هر حال، تبدیل غول‌های صنعت نفت به ابرشرکت‌های گازی آغاز شده است. در بخش دیگری از این گزارش اعلام شده، شرکت‌های اروپایی حوزه بالادستی در حال تغییر راهبردهای فعالیت پیشین برای افزایش حضور در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر هستند. مدیرعامل شرکت فرانسوی توتال اعلام کرد، تلاش خواهیم کرد تا سهم گاز طبیعی در سبد انرژی‌های تولیدی خویش را افزایش دهیم. پاتریک پویان در سال گذشته از افزایش ۲۰ درصدی سرمایه‌گذاری شرکت توتال در بخش‌های دارای انتشار اندک کربن در دو دهه آینده خبر داده بود.

به این ترتیب این شرکت علاوه بر تلاش برای رویارویی با بحران تغییر آب و هوا، به دنبال بازنگری در سبد پروژه‌های خویش است. پویان معتقد است در ۲۰ سال آینده علاوه بر بخش نفت و گاز، بخش‌های سودآور دیگری نیز وجود خواهد داشت که ما اعتقاد داریم می‌توانند سودآور باشند. شرکت استات اویل نروژ نیز در نظر دارد در افق سال ۲۰۳۰ میلادی ۱۵ تا ۲۰ درصد سرمایه‌گذاری‌های خود را به انرژی‌های تجدیدپذیر اختصاص دهد. این عدد هم اکنون ۵ درصد است. شرکت انی ایتالیا در سال ۲۰۱۵ میلادی مدیریت جدیدی با عنوان راه‌حل‌های انرژی را در ساختار سازمانی خود ایجاد کرد تا در کشورهای فعال در آنها، سهم انرژی‌های تجدیدپذیر را افزایش دهد. توسعه پژوهش در بخش انرژی از دیگر اهداف ایجاد این مدیریت اعلام شده است. فراموش نکنید که شرکت انی در سه دهه گذشته از حامیان انرژی خورشیدی بوده است.

شرکت بریتیش پترولیوم که دفتر مرکزی آن در شهر لندن قرار دارد، بزرگ‌ترین تولیدکننده گاز طبیعی در آمریکای شمالی به شمار می‌رود. این شرکت از حامیان توسعه انرژی بادی بوده و تلاش می‌کند تا سهم انرژی‌های پاک در سبد پروژه‌های خود را افزایش قابل توجهی دهد. در نشست سالانه شرکت بریتیش پترولیوم در ماه مه‌سال جاری (اردیبهشت) باب دادلی، مدیرعامل این شرکت اعلام کرد ما در حال گذار از بازار نفت به گاز هستیم و در عین حال به دنیایی با کربن کمتر می‌اندیشیم.

شرکت توتال برای بهبود جایگاه خود از ادغام و تملک شرکت‌های فعال در حوزه انرژی‌های پاک بهره می‌برد. همزمان با کاهش تدریجی سهم نفت و افزایش سهم گاز طبیعی در سبد سرمایه‌گذاری اکثر غول‌های نفتی، چشم اندازهای مختلفی در مورد سهم انرژی‌های پاک از سرمایه‌گذاری در این حوزه نوظهور و بین 5/ 6 تا ۱۲ درصد ارائه شده است. اما در مجموع، شرکت‌های اکتشاف و تولید دنیا در افق سال ۲۰۳۵ میلادی ۳۵۰ میلیارد دلار در توسعه انرژی‌های بادی و خورشیدی سرمایه‌گذاری خواهند کرد.

منبع: دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.