کد مطلب: ۱۳۸۹۹۱

مدیرکل نظارت بر دارو سازمان غذا و دارو اعلام کرد

علت پایین بودن قیمت دارو در ایران

علت پایین بودن قیمت دارو در ایران

مدیرکل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو، گفت: علت پایین بودن قیمت برخی داروها و به صرفه نبودن تولید برخی اقلام دارویی، عدم تحمیل فشار مالی به بیمه‌ها و مردم است.

دکتر اکبر عبدالهی اصل اظهار داشت: تعیین قیمت دارو بر اساس بهای تمام‌شده به روش حسابداری صنعتی تقریبا کنار گذاشته شده و در حال حاضر قیمت‌گذاری اغلب داروها در کشور بر اساس روش مقایسه قیمت با کشورهای مرجع ERP انجام می‌شود.

وی با بیان این مطلب که قیمت داروهای تولید داخل متناسب با تکنولوژی ساخت، کیفیت خطوط داروسازی و شرایط تامین، ۲۰ تا ۷۰ درصد قیمت داروی اصلی در بازار بین‌المللی تعیین می‌شود، افزود: در حال حاضر به جز داروهای ژنریک قدیمی که امکان اصلاح یک‌باره قیمت آنها و مطابقت با قیمت‌های جهانی به علت عدم توان پرداخت بیمه‌ها وجود ندارد، قیمت داروهای تولید داخل به ویژه انواع با تکنولوژی بالا، اصلاح شده و اختلاف زیادی با قیمت داروهای ژنریک در بازارهای بین‌المللی ندارد.

عبدالهی اصل تاکید کرد: نکته اصلی در پایین بودن قیمت برخی داروها و عدم صرفه تولید برخی اقلام دارویی، عدم آگاهی سازمان غذا و دارو به روش‌های منطقی قیمت‌گذاری در جهان نبوده بلکه عدم امکان تحمیل فشار مالی ناشی از اصلاح قیمت‌ها به سازمان‌های بیمه‌گر یا مردم است.

وی در همین ارتباط، ادامه داد: نکته حائز اهمیت دیگر این است که صرفه به مقیاس (economy of scale) و بهره‌وری در صنعت داروسازی کشور وجود ندارد. و اغلب برای تولید هر قلم دارو، به جای دو یا سه شرکت با شرایط بهره‌وری و کیفی منطقی، گاه تا ۲۰ شرکت تولیدی کوچک وجود دارد. این شرکت‌ها به خاطر کوچک بودن نه تنها قادر به ایجاد بسیاری از الزامات کیفی و GMP نیستند بلکه به علت بازار محدود، قادر به پوشش هزینه‌های خود نبوده و توقع دارند که دولت با افزایش قیمت، آنها را حمایت کند.

عبدالهی اصل اظهار داشت: در چنین شرایطی پیشنهاد سازمان غذا و دارو، نه ایجاد انحصار در تاسیس و تولید داروهاست که برخی دولت های قبل به آن اقدام نمودند و نه افزایش قیمت، بلکه هولدینگ‌های بزرگ دارویی مثل البرز، داروپخش، تهران شیمی و بانک ملی که مالک این شرکت‌ها هستند، نسبت به ادغام شرکت‌های کوچک و پراکنده خود ادغام نموده و مدیریت اجرایی این شرکت‌های بزرگ را به بخش خصوصی واقعی واگذار کنند و مدیریت ارشد این هولدینگ‌ها به جای بنگاه‌داری خرد، به سهام‌گردانی اقدام کنند.

مدیرکل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو، در پایان گفت: در چنین شرایطی نه تنها مردم مجبور نیستند بهای اضافه ناشی از عدم بهره‌وری صنعت دارو را پرداخت کنند بلکه ارتقای کیفی ناشی از بزرگ شدن شرکت‌ها باعث افزایش قدرت رقابت داروهای آنها با رقبای خارجی شده و فرآورده‌های دارویی ایرانی جایگاه بهتری در بازارهای داخلی و خارجی پیدا می‌کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.