کد مطلب: ۱۵۱۹۳۱

عملکرد فولادسازان بورس

عملکرد فولادسازان بورس

دسته فولادی‌های بورس تهران از جمله دسته‌های پرطرفدار روزهای اخیر است. رشد قیمت‌های جهانی عمده علت این جذابیت است. بر این اساس نگاهی به عملکرد 4 ماهه شرکت‌های موجود در این گروه می‌اندازیم.

پانیذ نوربخش: رشد چشم‌گیر قیمت فولاد و سنگ آهن جهانی در پی رشد تقاضای این محصولات از جمله مسایل مورد توجه سرمایه‌گذاران در هفته‌های اخیر است. چین، سلطان کامودیتی‌های جهان در ماه ژوییه 74 میلیون تن فولاد تولید کرده است که نسبت به دوره مشابه سال قبل 10 درصد رشد را به نمایش می‌گذارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، این رشد قابل توجه، دولت چین را بر آن داشته که روی قیمت‌ها تاثیر بگذارد و به تازگی دخالت خود را در قیمت فولاد شروع کرده است. از این رو بورس شانگهای که در هفته‌های اخیر به طرز چشم‌گیری شاهد رشد قیمت فولاد بود، اقدام به محدودیت تقاضای فولاد کرده است که قیمت این محصول را پایین بکشاند.

علی رغم اقدامات دولت چین در محدودیت تقاضای فولاد و تلاش برای کاهش قیمت آن، عصر روز گذشته شاهد رشد ۳ دلاری این کالا بودیم.

در معاملات امروز صبح نیز قیمت بیلت تانگشان چین با ۳ دلار رشد به سقف ۵۷۶ دلاری بازگشته است.قیمت بیلت تانگشان چین در معاملات بعد از ظهر روز گذشته ضمن جبران افت 7.5 دلاری قیمت صبح روز قبل اکنون 1.5 دلار بیشتر از قیمت روز قبل از آن است. بازار با توجه به قدرت تقاضا در مقابل کاهش مقاومت می‌کند.

دسته فولادی‌های گروه فلزات اساسی بورس تهران، در عملکرد چهار ماهه خود نسبت به آن‌چه در بودجه 3 ماهه‌شان پیش‌بینی کرده بودند، پوشش نسبتا مناسبی داشته‌اند که بخش مهمی از این پوشش به مدد رشد نرخ‌های فروش محصولات فولادی به واسطه رشد قیمت‌های جهانی بوجود آمده است.

با وجود اخباری مبنی بر حذف نرخ تعرفه 20 درصدی صادرات، شاهد رشد تقاضا و افزایش قیمت در محصولات فولادی بورس کالا بودیم. شایان ذکر است در نرخ‌گذاری پیشین قیمت پایه فولاد، میانگین قیمت شمش CIS مربوط به 15 روز قبل در میانگین نرخ دلار آزاد و 20 درصد تعرفه واردات ضرب می‌شد.

بر اساس آخرین معاملاتی که در بورس کالای ایران انجام شد، هر کیلوگرم ورق گرم به قیمت 24 هزار و 175 ریال، هر کیلوگرم ورق سرد به قیمت 27 هزار و 977 ریال و هر کیلوگرم شمش بلوم به قیمت 20 هزار و 664 ریال معامله شد.

در این راستا به بررسی نمادهای موجود در دسته فولادی‌ها بر اساس بودجه سه ماهه پرداخته‌ایم و درصد تحقق ماهیانه مبلغ فروش آن‌ها را در نمودارها نشان داده‌ایم.

فولاد امیرکبیر کاشان

فجر در گزارش پیش‌بینی 3 ماهه، مقدار فروش محصول نورد سرد را از 35 هزار تن به 336 تن کاهش داده است. این مقدار دقیقا معادل کل تولید نورد سرد در 4 ماهه اخیر است. بنابراین به نظر می‌رسد این شرکت در 9 ماهه باقیمانده سال قصد فروش نورد سرد نخواهد داشت. پیش‌تر این محصول سهم 18 درصدی در فروش ریالی شرکت داشته که با این تغییر سهمش به زیر یک درصد تقلیل یافته است.

همچنین مبلغ فروش نورد سرد در گزارش پیش‌بینی 3 ماهه در قیاس با اولین بودجه 99 درصد افت داشته در حالی که کل مبلغ فروش این شرکت 5 درصد کاهش یافته است.

در عوض فجر میزان فروش محصول گالوانیزه‌اش را در پیش‌بینی جدید 18 درصد رشد داده و به 151 هزار و 578 تن رسانده است در حالی که مبلغ فروش این محصول حدود 3 درصد کاهش یافته است.

بیش از 97 درصد مبلغ فروش فولاد امیرکبیر کاشان مربوط به فروش محصول گالوانیزه است. این محصول در 4 ماهه ابتدایی سال جاری توانسته 37 درصد پیش‌بینی را در بودجه 3 ماهه پوشش دهد. بخش قابل ملاحظه‌ای از این پوشش درپی رشد چشم‌گیر مقدار فروش محصول گالوانیزه در تیر ماه اتفاق افتاده است.

به عبارتی در حالی که نرخ فروش محصول گالوانیزه فولاد امیرکبیر کاشان -برخلاف سایر هم‌گروهی‌هایش_ نتوانسته برابر یا بیشتر از بودجه پیش‌بینی شده معامله شود، مقدار فروش تیر ماه، 39 درصد بودجه مقداری فروش را در 4 ماهه ابتدایی سال پوشش داده است.فجر فولاد آلیاژی ایران

شرکت فولاد آلیاژی ایران در دوره 4 ماهه منتهی به 31 تیر 96 توانسته 31 درصد مبلغ فروش پیش‌بینی شده در بودجه 3 ماهه شرکت را پوشش دهد.

حدود 86 درصد مبلغ فروش بودجه 96 به فروش آلیاژی این شرکت مربوط است. نرخ این محصول در 4 ماهه ابتدایی سال، بسیار نزدیک به نرخ پیش‌بینی شده در بودجه است و به لحاظ مقداری نیز در دوره مورد بررسی، توانسته 29 درصد بودجه را پوشش دهد.

در گزارش جدید فروش مهندسی و فنی شرکت به لحاظ مقداری 3 درصد و به لحاظ ریالی 8 درصد رشد کرده است. از طرفی محصول آلیاژی شرکت 29 درصد رشد یافته در حالی که مبلغ مربوط به آن افت 6 درصدی داشته است.فولاژ 1 فولاد هرمزگان جنوب

فولاد هرمزگان سود هر سهم را از 82 ریال به 94 ریال رسانده که عمده علت آن روند افزایشی میانگین قیمت فروش تختال (اسلب) در 3 ماهه اول سال جاری است.

همچنین این شرکت توانسته در عملکرد 3 ماهه 36 درصد سود هر سهم را پوشش دهد. این اتفاق صرفا ناشی از رشد متوسط نرخ فروش محصولات در بازارهای داخلی و صادراتی نسبت به پیش‌بینی بر اساس عملکرد است.

تقریبا کل فروش فولاد هرمزگان جنوب ناشی از فروش اسلب است. این محصول در 4 ماهه ابتدایی سال جاری 35 درصد بودجه ریالی پیش‌بینی شده 3 ماهه شرکت را پوشش داده است.

این میزان پوشش، در پی افزایش نرخ این شرکت حاصل شده است. بر اساس گزارش‌های ماهانه فولاد هرمزگان جنوب، نرخ فروش اسلب شرکت در 4 ماهه ابتدایی سال جاری 7 درصد بیشتر از مبلغی است که در آخرین بودجه پیش‌بینی شده است. این در حالی است که مقدار فروش این محصول 33 درصد میزان فروش پیش‌بینی شده بودجه است.

در بودجه این شرکت مقدار فروش اسلب داخلی و صادراتی تغییری نکرده و همچنان 1 میلیون و 400 هزار تن است در حالی که مبلغ فروش این محصول از 19 میلیارد و 89 میلیون ریال به 20 میلیارد و 313 میلیون ریال رسیده است.هرمز 1 آهن و فولاد ارفع

سود هر سهم شرکت آهن و فولاد ارفع در پیش‌بینی جدید از 204 ریال به 472 ریال (131 درصد افزایش) رسیده است. عمده علت این رشد، افزایش نرخ فروش و پیش‌بینی مثبت روند آتی این شرکت است. نرخ میانگین فروش سالانه در گزارش اولین پیش‌بینی 12 هزار و 500 ریال بوده در حالی که در گزارش جدید به 14 هزار و 131 ریال رسیده است.

این افزایش سبب رشد 2.5 درصدی بهای تمام شده کالای فروش رفته و افزایش 129 درصدی سود ناویژه شرکت شده است.

شمش فولادی، تک محصول شرکت آهن و فولاد ارفع در 4 ماهه ابتدایی سال جاری 33 درصد مبلغ بودجه پیش‌بینی شده این شرکت را در گزارش پیش‌بینی 3 ماهه سال 96 پوشش داده است.

بر اساس گزارش‌های این شرکت، نرخ فروش در 4 ماهه ابتدایی سال جاری 94 درصد نرخ پیش‌بینی شده در بودجه 3 ماهه شرکت است. میزان پوشش مقداری شمش فولادی که محصول اصلی این شرکت است، در دوره یاد شده 35 درصد بوده است. قابل ذکر است در چند هفته اخیر نرخ محصولات فولادی به شکل فزاینده‌ای افزایش یافته است.ارفع 1 صنایع فولاد آلیاژی یزد

شرکت فولاد آلیاژی یزد در 4 ماهه ابتدایی سال جاری 28 درصد پیش‌بینی بودجه 3 ماهه سال 96 را پوشش داده که کمترین میزان پوشش در مقایسه با سایر شرکت‌های موجود در دسته فولادی است.

این در حالی است که محصولات اصلی این شرکت -محصولات تابگيري شده و تست ابعاد- که 80 درصد مبلغ فروش شرکت را به خود اختصاص داده‌اند، توانسته‌اند 35 درصد بودجه پیش‌بینی شده این محصول را پوشش دهند. همچنین درصد پوشش مقداری محصولات تابگیری شده و تست ابعاد در دوره مورد بررسی 37 درصد بوده است.

اما محصول دوم این شرکت که سهم 19 درصدی از کل فروش ریالی شرکت را دارد -محصولات تمام کاری شده- پوشش ریالی ضعیف 15 درصدی در دوره مورد بررسی داشته است.

با توجه به انتقال قطعی سهام آذرآب و سرمایه‌گذاری سایپا، سرفصل سرمایه‌گذاری ترازنامه شرکت فولاد آلیاژی یزد کاهش پیدا کرده است. بهای تمام شده سرمایه‌گذاری این شرکت در نماد فاذر 84 هزار و 412 میلیون ریال بوده که در حال حاضر به 49 هزار و 629 میلیون ریال تقلیل یافته است. همچنین بهای تمام شده سرمایه‌گذاری این شرکت در نماد وساپا 49 هزار و 620 میلیون ریال بوده که به 33 هزار و 254 میلیون ریال افت کرده است.

شایان ذکر است که گزارش پیش‌بینی اولین بودجه شرکت نسبت به پیش‌بینی 3 ماهه در مقدار و نرخ فروش محصولات تغییری نداشته است.فولای فولاد خوزستان

فولاد خوزستان در 4 ماهه ابتدایی سال 1396 توانسته 34 درصد پیش‌بینی ریالی بودجه را محقق سازد. این شرکت اگرچه پیش‌بینی کرده بود که تا انتهای سال جاری فروش 2میلیون و 919 هزار و 258 میلیون ریالی از محل گندله خواهد داشت، اما در 4 ماهه ابتدایی سال جاری هیچ فروشی از این محل نداشته است.

البته قابل ذکر است که محصول اصلی این شرکت که بلوم، بیلت و اسلب است در دوره یاد شده 36 درصد کل بودجه پیش‌بینی شده سال (مقداری) را پوشش داده که این موضوع، اثر عدم فروش گندله را به میزان فراوانی پوشش داده است. قابل ذکر است نرخ‌های کنونی بورس کالا 40درصد بالاتر از نرخ بودجه شرکت هستند.فخوز فولاد مبارکه اصفهان

شرکت فولاد مبارکه اصفهان در 4 ماهه ابتدایی سال جاری موفق شده 37 درصد مبلغ پیش‌بینی شده بودجه‌اش را پوشش دهد. بر اساس گزارش‌های مالی این شرکت بیشترین پوشش مبلغی طی دوره یاد شده مربوط به فروش محصولات سرد این شرکت است (42 درصد) و محصولات گرم فولاد مبارکه با وجود این که محصولات اصلی شرکت هستند پوشش مبلغی 35 درصدی داشته‌اند.

شایان ذکر است رشد مبلغی محصول اصلی این شرکت به واسطه افزایش نرخ و پوشش مناسب مقداری آن بوجود آمده است. به مدد رشد نرخ‌های جهانی، هم اکنون نرخ محصولات در بورس کالا حدود 40درصد بالاتر از بودجه شرکت است.فولاد 1 فولاد خراسان

فولاد خراسان یه طور متوسط در 4 ماهه ابتدایی سال جاری توانسته پوشش مبلغی 29 درصدی نسبت به پیش‌بینی 3 ماهه‌اش در فروش محصولات داشته باشد. همچنین درآمد فروش شرکت در محصولات سبک ساختمانی پوشش 34 درصدی داشته است.

شمش فولادی که سهم 36 درصدی از کل مبلغ فروش شرکت را دارد، پوششی حدود 11 درصد داشته است. دلیل اصلی این موضوع، پوشش 12 درصدی مقداری این محصول است.فخاس 1 نورد و قطعات فولادی

شرکت نورد و قطعات فولادی در 4 ماهه ابتدایی سال جاری 32 درصد مبلغ فروش پیش‌بینی شده بودجه 3 ماهه سال 96 را پوشش داده است. که این درصد کاملا منطبق بر پوشش مبلغ فروش 4 ماهه نسبت به گزارش اولین بودجه شرکت است.

تک محصول شرکت نورد و قطعات فولادی، ورق است که به لحاظ مقداری 33 درصد فروش سال را پوشش داده در حالی که نرخ فروش این محصول هنوز به نرخ پیش‌بینی شده بودجه شرکت نرسیده است.فنورد 1

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.