کد مطلب: ۶۵۱۴۲

قالیباف: بیان مشکل دردی را دوا نمی کند باید بگوییم چه کردیم

قالیباف: بیان مشکل دردی را دوا نمی کند باید بگوییم چه کردیم

شهردار تهران گفت: این عادت را کنار بگذاریم که بعد از نزدیک به چهار دهه مسئولیت در سطوح مختلف، به عنوان یک مسئول در نقش اپوزوسیون حرف بزنیم بلکه باید در نقش پاسخگویی حرف بزنیم و بگوییم چه کرده ایم؟شهردار تهران طی سخنانی در نخستین اجلاس جهانی شوراها و شهرداران 2016 که در محل سالن

15774096e951effd0a2deb9634c95382_XL.jpg شهردار تهران گفت: این عادت را کنار بگذاریم که بعد از نزدیک به چهار دهه مسئولیت در سطوح مختلف، به عنوان یک مسئول در نقش اپوزوسیون حرف بزنیم بلکه باید در نقش پاسخگویی حرف بزنیم و بگوییم چه کرده ایم؟
شهردار تهران طی سخنانی در نخستین اجلاس جهانی شوراها و شهرداران 2016 که در محل سالن همایش های بین المللی برج میلاد تهران برگزار شد، با اشاره به نکات مطرح شده در این همایش، ابراز داشت: همه این نکات مطرح شده نکات درستی است اما توقع می رود که ببینیم برای این کارها چه کارنامه ای داریم و چه کاری را انجام داده ایم.

شهردار تهران یکی از موضوعات مهم شهرهای بزرگ را موضوع حمل و نقل دانست و گفت: ما امروز در موضوع حمل و نقل از یک روستا تا یک کلانشهر بزرگ دچار مشکل هستیم؛ ممکن است حمل و نقل در یک روستا با دو دستگاه خودرو قابل حل باشد اما حل آن دو دستگاه برای روستا آنچنان مشکل است که حل مسئله مترو برای تهران مشکل است.

قالیباف حمل و نقل در تهران را بسیار کلیدی توصیف کرد و گفت: ما در شهرداری تهران طی یک دهه گذشته اقدامات گسترده را برای حل این چالش ها انجام داده ایم؛ به عنوان نمونه تا سال 83 در تهران 35 کیلومتر مترو به بهره برداری رسیده بود اما امروز تنها در طی یک دهه گذشته بیش از 110 کیلومتر مترو به 35 کیلومتر قبلی اضافه شده است و تا پایان سال آینده نیز تهران به نزدیک به 300 کیلومتر مترو در حال بهره برداری خواهد رسید که از این منظر جزو ده مترو برتر جهان قرار خواهد گرفت.

شهردار تهران عنوان داشت: بیان مشکل دردی را دوا نمی کند بلکه باید بگوییم ما چه کردیم و چه کاری را باید بکنیم؟

وی در ادامه به موضوع فضای سبز اشاره کرد و گفت: روزی که شهر تهران را تحویل گرفتیم سرانه فضای سبز 9.2 متر مربع بود اما امروز این سرانه 15.5 متر به ازای هر نفر است؛ همچنین تعداد پارک های شهر تهران در این مدت به 2300 پارک افزایش پیدا کرده است.

قالیباف همچنین با اشاره به موضوع شهر هوشمند، تصریح کرد: روزی که ما شهر تهران را تحویل گرفتیم تنها 75 کیلومتر فیبر نوری در شهر وجود داشت و هیچ سیستم هوشمندی در حوزه هوشمند کردن شهرداری وجود نداشت؛ اما امروز تهران دارای بیش از 1400 کیلومتر فیبر نوری است و شهرداری نیز بین همه سازمان های دولتی و نهادهای عمومی غیر دولتی در حوزه مکانیزه کردن و هوشمند سازی توانسته است یک دولت الکترونیک به تمام معنی را پیاده سازی کند؛ به نحوی که هم اکنون در سایت شهرداری تهران امکان هوشمند کردن شهر فراهم شده است.

به گفته شهردار تهران با مصوبه شورای اسلامی شهر تهران خطوط فیبر نوری پایتخت از 1400 کیلومتر فعلی به 2400 کیلومتر افزایش یافته و در این دوره مدیریت شهری هزار کیلومتر دیگر به طول خطوط فیبر نوری شهر تهران افزوده خواهد شد.

به گزارش تسنیم؛ قالیباف در ادامه با اشاره به مسئله ساخت و ساز در پایتخت، تصریح کرد: تهران در 50 سال گذشته طرح جامعی در حوزه شهرسازی نداشته و حتی آن زمانی که در دهه 70 طرح جامعی برای شهر نوشتند، آن را داخل کشو گذاشتند و درش را بستند؛ اما افتخار شهرداری تهران این است که در 10 سال گذشته برای شهر طرح جامع نوشته شده و مراحل قانونی را طی کرد؛ به نحوی که طرح جامع به تصویب شورای عالی شهرسازی رسید و بر اساس آن طرح تفصیلی تهیه و پیاده سازی شده است.

وی گفت: در طرح تفصیلی شهر تهران نقشه ها از یک ده هزارم به یک پانصدم تبدیل شده و پس از آن طرح منظر تهیه شد؛ همچنین سیستم شهری در این حوزه مکانیزه و هوشمند شد تا تمامی چالش ها برطرف شود.

شهردار تهران خاطر نشان ساخت: در گذشته عنوان می شد که شهر تهران دو قطبی است اما از ابتدای خدمت در شهرداری تهران تاکید کردیم که ما مدعی نیستیم جنوب شهر را مثل شمال شهر می کنیم اما اجاره نمی دهیم این دو قطبی در شهر تهران بیش از این ادامه پیدا کند؛ امروز فتخار ما این است که نه تنها افزایش فاصله شمال و جنوب را متوقف کردیم، بلکه بر اساس همه شاخص ها فاصله بین شمال و جنوب شهر را کاهش می دهیم.

قالیباف تاکید کرد: همه حرف های گفته شده محترم است اما این عادت را کنار بگذاریم که بعد از نزدیک به چهار دهه مسئولیت در سطوح مختلف، به عنوان یک مسئول در نقش اپوزوسیون حرف بزنیم بلکه باید در نقش پاسخگویی حرف بزنیم و بگوییم چه کرده ایم؟

وی ادامه داد: بنده 10 سال است در حوزه مدیریت شهری فعالیت دارم و از جهت تخصصی در دانشگاه هم کار من مدیریت شهری است، وقتی از حوزه نظری و عملی به موضوع نگاه می کنم شاهد هستم از زمان تصویب قانون شوراها در مجلس با همه لطف های تمامی دولت ها اما چیزی جز تضعیف شوراها و شهرداری ها را ندیدیم.

وی ادامه داد: واقعیت تلخ این است که از زمان تصویب قانون شوراها در ابتدای دهه شصت، خصوصا بعد از دوران دفاع مقدس و از ابتدای دهه 70 که کشور به سمت سازندگی حرکت کرد تا امروز هر چه دیدیم در عمل جز تضعیف شوراها دهیاری ها و شهرداری ها، چیز دیگری نبوده است؛ در این میان فرقی هم نمی کند که کدام دولت بوده است اما اگر روند را نگاه کنیم، شاهد هستیم هر روز اختیارات شوراها و شهرداری ها را کاهش داده اند و مدیریت شهری تضیعف شده است.

قالیباف تصریح کرد: هر روز سهم شهرها و مدیریت شهری و روستاها از انفال و بودجه عمومی کشور رو به کاهش بوده است؛ نتیجه این می شود که بعضی از روستاها و شهرهای ما حقوق کارمندان خود را هم ندارند و نمی توانند زباله ها را جمع کند؛ در این شرایط می خواهیم حرف از توسعه بزنیم.

وی تاکید کرد: اینکه به جای پاسخگویی در موضع اپوزیسیون باشیم، مشکلی را از ما حل نخواهد شد.

شهردار تهران همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه «امروز نهادها و سازمان های شهری در بسیاری از حوزه های اقتصادی، فرهنگی، هنری و دیپلماسی عمومی ارتباطات گسترده ای با یکدیگر دارند»، گفت: باید بپذیریم که شرایط حاکم بر جهان اجازه نمی دهد که یک شهر به تنهایی و در انزوا، فضایی امن، مردم مدار سرشار از رفاه و توسعه یافته را برای شهروندان ایجاد کند.

وی با بیان اینکه «سخن گفتن از شهرها سخن گفتن از هویت بین المللی در مختصات ملی و محلی است»، تصریح کرد: آنچه ما را به هم نزدیک می کند، نه تنها منافع و علایق مشترک است بلکه با چالش ها و موانع مشترکی هم روبرو هستیم؛ در واقع ما به تنه مشترکی متصل هستیم که روز به روز از معنای سرزمینی آن کاسته می شود و به همین نسبت هم ریسک ها و مخاطراتی که ناشی از عملکرد انسانی ما است، در بعد بین المللی آن افزایش پیدا می کند.

شهردار تهران عنوان داشت: در این میان تبعیض های برآمده از سرمایه داری خود را به اشکال مختلف بروز می دهند و دیگر نمی تواند از دو تیپ کلاسیک شهرهای توسعه یافته و شهرهای در حال توسعه سخن گفت؛ شرایط به گونه ای ایست که همه جهان با هم در حال توسعه است و چالش ها و مشکلات آن را هم به صورت همزمان لمس می کند.

قالیباف تاکید کرد: هر شهر جهان اولی در دل خود یک شهر جهان سومی دارد که با مشکلات آلودگی، محیط زیست، بیکاری، ازدحام جمعیت، گرسنگی، بیماری، سوء تغذیه و مرگ و میر کودکان به میزان زیاد دست به گریبان است؛ از طرف دیگر در هر شهر جهان سومی یک شهر جهان اولی و پیشرفته که دارای کلاس جهانی ارتباطات و تکنولوژی باشد، وجود دارد و این حکایت از شکاف بزرگ و چالش اساسی است که میان این دو جهان وجود دارد، کما اینکه که امروز دیگر چیزی به نام امنیت، ثروت و صلح و رفاه ملی و منطقه ای وجود ندارد.

وی گفت: امروز باید از صلح، امنیت، رفاه و توسعه جهانی صحبت کنیم چرا که نا امنی، محدودیت های اکولوژیکی و عدم دسترسی به فرصت های برابر، جوامع محلی را در موقعیتی قرار داده است که ساکنان را تشویق به مهاجرت به مناطقی می کند که تصور می شود فرصت های بیشتری در اختیار آن ها قرار می دهد.

قالیباف یادآور شد: این خود زمینه و بستر رشد نامتوازن شهری را در بسیاری از کشورهای در حال توسعه و شکل گیری وضعیتی ناپایدار در بسیاری از کلانشهر ها را فراهم می آورد. واقعیت آن است که این وضعیت نامتوازن و ناپایدار، خود زمینه ای بر طیف وسیعی از معضلات و آسیب هاست که نتیجه نهایی آن افت کیفیت زندگی شهری و درخطر قرار گرفتن کرامت انسانی شهرنشینان است.

شهردار تهران تصریح کرد: مهاجرت ناشی از وضعیت ناپایدار سکونت های محلی امروز دیگر محدود به مرزهای ملی نیست، واقعیت امروز خاورمیانه و موج عظیم مهاجرت ناشی از آن به کشورهای اروپایی نشان می دهد که در دنیای به هم پیوسته امروز تا چه حد سرنوشت جوامع به هم گره خورده است. در اینجا نیز شاهد یک چرخه فاسد و مخرب هستیم.

وی گفت: مهاجرت این گروههای انسانی در شرایط امروز کشورهایی اروپایی معنایی جز شکل گیری گروههای حاشیه ای جدید ندارد. ناتوانی کشورها و شهرهای میزبان در پذیرش و ادغام گروه های مهاجر، به معنای شکل گیری احساسی از تبعیض و سرخوردگی در مهاجران خواهد بود.

قالیباف ادامه داد: این خود بستر رشد معضلی به نام تروریسم و پیوستن جوانان نسل دومی مهاجران به گروه های تروریستی است. افزایش حملات تروریستی خود بهانه ای به دست گرایش های دست راستی می دهد که خواهان مداخله بیشتر و سیاست مشت آهنین شوند و این چرخه فاسد ادامه یابد.

وی در ادامه یادآور شد: دیگر همه ما دریافته ایم که هر قدر فقیران جهان فقیرتر شوند، ثروتمندان جهان احساس ناامنی بیشتری خواهند کرد. هر قدر فقر و جنگ و خشونت در کشورهای فقیر جهان بیشتر شود، امنیت کشورهای ثروتمند بیشتر تهدید می شود.

وی گفت: اقتصاد شهری به عنوان نقطه تقاطع علم اقتصاد و جغرافیا در همین بستر متولد می شود و مدیریت شهری هم در همین بستر اهمیت پیدا می کند؛ این نقش در کشاکش رقابت جهانی برای جذب سرمایه ها برای توسعه هرچه بیشتر شهرها، اهمیتی دو چندان پیدا کرده است.

شهردار تهران خاطر نشان ساخت: با درک اهمیت این مسئله، شهرداری تلاش کرده است ضمن ایجاد تغییرات ساختاری، برای رفع نیاز توسعه شهر نیز گام بردارد؛ بر خلاف بسیاری از کلانشهرهای جهان، الگوی کنش مدیریت شهری ما توسعه اجتماعی بوده است به نحوی که با توسعه زیر ساخت های حمل و نقل و خدمات شهری، توسعه زیر ساخت های اجتماعی و فرهنگی نیز در دستور کار قرار گرفته است.

به گفته قالیباف گذار از شهرداری به عنوان یک سازمان صرفا خدماتی و تامین کننده اداره مالی شهر به نهاد راهبری توسعه اجتماعی و اقتصادی شهری گام مهمی بوده است که طی 10 سال اخیر در راستای توسعه اجتماعی شهر تهران برداشته شده است.

وی در ادامه ابراز داشت: گزارش مجمع جهانی اقتصاد در سال 2015 نشان می دهد مبلغی که برای کم کردن شکاف زیر ساخت در شهرها باید هزینه شود سالانه حدود 4 تریلیون دلار فراتر از آن است که دولت ها صرفا بتوانند از طریق افزایش مالیات آن را تامین کنند؛ این بدان معنا است که باید با اتخاذ راهکارهایی، سرمایه گذاران خصوصی را تشویق به ورود به این عرصه کنیم.

شهردار تهران افزود: تهران هم برای نیاز توسعه خود در همه حوزه ها، خصوصا همکاری در حوزه کاهش فقر و آسیب های شهری آماده است تا از مشارکت بخش خصوصی و سرمایه گذران خارجی استفاده کند.
وی تاکید کرد: ما آمادگی آن را داریم که با ایجاد پیوسند های اقتصادی با بخش خصوصی بین المللی، فصلی جدید از همکاری های فرامنطقه ای را شروع کنیم. آینده شهر تهران از نظر رشد همه جانبه شهری می تواند الگویی برای دیگر شهرها در مجموعه کشور باشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.