کد مطلب: ۱۴۶۷۶۹

دبیر کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با تجارت‎نیوز تاکید کرد:

لزوم تقویت وزارت اقتصاد در دولت دوازدهم

لزوم تقویت وزارت اقتصاد در دولت دوازدهم

عده‌ زیادی از کارشناسان بر این عقیده‌اند که دولت آینده باید بخش اقتصادی کابینه خود را تقویت کند.

علیرضا یوسف‌لاوی: دولت یازدهم در حالی به آخرین ایستگاه دوره چهارساله خود رسیده است که نقدهای بسیاری پیرامون عملکرد اقتصادی خود می‌بیند. حسن روحانی که با شعار کاهش تورم و بهبود معیشت مردم، سکان هدایت کشور را در مرداد ماه سال 92 به‌دست گرفت، بعد از گذشت چهار سال هنوز بخش قابل توجهی از وعده‌هایش دست نخورده باقی مانده و تحقق آن به دوره دوم ریاست‌جمهوری وی انتقال یافته است.

او در شرایطی کشور را در دست گرفت که زندگی مردم اسیر تورم بالا، بیکاری و مشکلات بسیار اقتصادی بود. کاهش تورم از نکات پر رنگ در کارنامه دولت است اما این کاهش ناگهانی تورم، کشور را در رکودی شدیدتر فرو برد.

صحبت از برجام و توافق با قدرت‌های جهانی، امیدهای بسیاری در دل‌ها زنده کرد. اما با سه‌ساله شدن این توافق بزرگ، درخت برجام هنوز میوه نداده است و تغییری در زندگی مردم به وجود نیاورده است.

حرکت اقتصادی کشور به سمتی است که عده بسیاری از کارشناسان اقتصادی با نگرانی نسبت به آینده کشور صحبت می‌کنند و با گوشزد کردن نکاتی به دکتر روحانی، خبر از سخت‌تر شدن معیشت مردم می‌دهند.

رئیس‌جمهوری منتخب درحالی باید فهرست وزرای پیشنهادی خود را به مجلس ارائه کند، که گمانه‌زنی‌ و اما و اگرها پیرامون اسم‌های مطرح شده برای تصدی‌گری پست‌ وزارت در کابینه، بسیاری را نگران کرده است.

اخیرا 71 تن از اساتید دانشگاه و کارشناسان اقتصادی، در نامه‌ای به رئیس‌جمهور از نگرانی‌های خود نسبت به کاندیداهای تصدی‌گری پست وزارت در دولت نوشتند. با نگاهی به اسامی آن‌ها متوجه می‌شویم که بسیاری از آن‌ها طرف‌دار خط فکری حسن‌ روحانی هستند. این نشان می‌دهد که دامنه این نگرانی‌ها فراتر از مخالفان دولت او است.

شرایط منطقه‌ای کشور و بحران اختلافات با همسابه‌ها از سویی و روی‌کار آمدن ترامپ و کارشکنی‌هایش در اجرای برجام از سویی دیگر، آینده‌ اقتصادی کشور را مبهم‌تر از گذشته کرده است. در این شرایط سپردن سکان وزارت‌خانه‌ها به ناخداهایی کار کشته، برای عبور از این شرایط سخت اهمیتی به مراتب بیشتر از اجرای برجام دارد.

کم‌تر از یک ماه به آغاز دوره چهارساله دولت دوازدهم ریاست‌جمهوری مانده است و با گمانه‌زنی‌های موجود، شاهد تغییراتی در کابینه آینده دولت خواهیم بود. در ارتباط با این موضوع، گفت‌وگویی با یکی از نمایندگان مجلس داشتیم و دغدغه‌های پیرامون وزرای آینده دولت را جویا شدیم.

محسن بیگلری دبیر کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس دهم جمهوری اسلامی در مصاحبه‌ای به خبرنگار تجارت‌نیوز گفت:

چند روز پیش در گروهی 13 نفره متشکل از فراکسیون مستقل مجلس با رئیس‌جمهور جلسه داشتیم. همان‌جا من به ایشان گفتم مشکل مردم ما معیشت است. در انتخابات دوره دوازدهم ریاست‌جمهوری مردم شما را به معیشتشان ترجیح دادند و به شما رای دادند. در دیداری که با مردم مناطق محروم داشتم، آن‌ها به من گفتند که تنها پناهگاه درآمدیشان یارانه است، با این حال به شما رای دادند. که اگر برای دوره جدید نیز وضعیت به همین منوال باشد کشور با مشکل مواجه می‌شود. به نظر من تیم اقتصادی در دولت آینده باید تغییر پیدا کند.بی این نماینده مجلس عملکرد اقتصادی دولت را ناموفق دانست و با انتقاد از بانک مرکزی ادامه داد: نباید در بخش اقتصادی دولت افرادی نظیر دکتر سیف -رئیس بانک مرکزی- حضور داشته باشند که میلیون‌ها نفر را درگیر معضل مالی و اعتباری کرد و امروز همین موضوع، دارد با آبروی نظام بازی می‌کند. شرایط طوری است که هرکسی که می‌خواهد ساده‌تر از یک مغازه ساندویچ‌فروشی، موسسه مالی و اعتباری می‌زند و بانک مرکزی هیچ نظارتی ندارد.

به نظرمن اگر آقای سیف در دولت آینده نیز باشد، باید فاتحه این اقتصاد را خواند. پس تیم اقتصادی باید کارآمد باشد و از امثال آقای سیف استفاده نشود. باید از افرادی استفاده شود که بتواند اقتصاد ما را تکان بدهند و دغدغه اصلی آن‌ها معیشت مرد باشد.

وی با بیان اینکه اشتغال و بیکاری اولویت‌های اقتصادی کشور است، تصریح کرد: اولویت اصلی رئیس‌جمهور در دوره آینده باید ایجاد اشتغال باشد. بیکاری در کشور ما و در بین جوانان سرسام‌آور است. تیم اقتصادی باید تلاش کند تا بیکاری را کم کند، تورم را کنترل کند و با تثبیت بازار بتواند اقتصاد را به سمت مطلوب ببرد.

همین‌که بگوییم تثبیت نرخ ارز کردیم و یا تورم را کنترل کردیم این کفاف نمی‌کند، چون هنگامی‌که قدرت خرید مردم پایین باشد، هر چه قدر هم که قیمت کالا را کاهش دهیم باز هم فایده نخواهد داشت.

نماینده مردم سقز و بانه در پاسخ به اینکه کدام وزیرها باید در دولت آینده به کار خود ادامه دهند، گفت: از نظر من آقای قاضی‌زاده هاشمی وزیر محترم بهداشت عملکرد مثبتی را داشتند و باید در دولت آینده نیز به کار خود ادامه دهند، دکتر زنگنه وزیر نفت نیز دیگر فرد توانا در دولت یازدهم بود. همچنین دکتر نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز عملکرد بسیار خوبی داشتند.

هنگامی‌که شعار جوان‌گرایی می‌دهیم، با این شعار ذهن همه به سمت آقای نعمت‌زاده می‎رود. ولی به نظر من آقای نعمت‌زاده فرد بسیار توانمدی است که اگر ایشان بماند و از جوانان در اطراف خود استفاده کند، نتیجه منطقی‌تر و بهتری به دست خواهد آمد. در آخر اقای آخوندی وزیر راه نیز می‌تواند در دولت آینده فعالیت داشته باشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.