کد مطلب: ۶۴۹۹۷

مدیران مناطق آزاد توانمندی لازم را ندارند

یک کارشناس اقتصادی اعلام کرد: اگر مدیران مناطق آزاد توانمندی لازم را داشتند قطعاً جایگاه ایران در این بخش بهتر از سایر کشورهای منطقه بود. هادی حق شناس در گفت و گو با تجارت نیوز با اشاره به محقق نشدن اهداف در مناطق آزاد بیان داشت: مناطق آزاد با هدف افزایش صادرات برای کمک به

یک کارشناس اقتصادی اعلام کرد: اگر مدیران مناطق آزاد توانمندی لازم را داشتند قطعاً جایگاه ایران در این بخش بهتر از سایر کشورهای منطقه بود.
هادی حق شناس در گفت و گو با تجارت نیوز با اشاره به محقق نشدن اهداف در مناطق آزاد بیان داشت: مناطق آزاد با هدف افزایش صادرات برای کمک به اقتصاد کشور راه اندازی شد که تاکنون به اهداف تعیین شده نرسیده اند.
وی در ادامه افزود: علت محقق نشدن سیاستهای تعریف شده برای مناطق را می توان در دولت های مختلف و نداشتن نظرات یکسان آنها دانست.
حق شناس اظهار داشت : عدم تامین امکانات و منابع زیر ساختی لازم از سوی دولت از دلایل اصلی توسعه نیافتن مناطق آزاد است.
وی در همین راستا گفت: هزینه لازم برای ایجاد و توسعه زیرساخت ها در مناطق آزاد از محل فروش زمین یا عوارض کالا تهیه شده است.
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه مناطق آزاد بدون زیرساخت های لازم تشکیل شد، عنوان کرد: در ایران صدها زمین بدون امکانات را به عنوان مناطق آزاد انتخاب کردند به طوری که بدون داشتن زیر ساخت‌های لازم به مناطق آزاد تجاری تبدیل شد و از آنها انتظار برآورده شدن نیازها را داشتند.
حق شناس گفت: فلسفه ایجاد مناطق آزاد در کشور این بود که برخلاف سرزمین اصلی نقاطی در کشور تعیین تا این قوانین برای تسهیل تولید و کسب و کار تعدیل شود.
وی افزود: بخشی از کالای تولید شده در این مناطق می‌بایست نیاز سرزمین اصلی را تامین کند و بخشی دیگری از آن صادر شود .
به گفته وی هدف تشکیل منطقه آزاد، مثبت بوده است اما ابزار مناسب برای تحقق اهداف در دسترس نبوده است و سوء تدبیرهایی در سال‌های گذشته در این مناطق قطعاً وجود داشته است.
حق شناس اظهار داشت: از این امر نباید گذشت که مناطق آزاد یک ظرفیت مناسب برای کشور بود و می‌توانست شرایطی بهتری نسبت به شرایط فعلی داشته باشد.
وی در خصوص مصوبه مجلس مبنی بر افزایش 12 مناطق آزاد دیگر بیان کرد: با وجود مخالفت های بسیار زیاد در بین کارشناسان برخی از افراد معتقد بودند باید مناطق آزاد در کل جغرافیای ایران توزیع شود به همین دلیل این مجوز برای این مناطق صادر شده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.