کد مطلب: ۱۴۸۱۴۳

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خبر داد

هفت طرح فولادی آماده تولید

هفت طرح فولادی آماده تولید

در حالیکه اکتشاف یکی از نقاط قوت عملکرد حوزه معدن در دولت به شمار می‌رود، رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران بخش اکتشاف معدن را یکی از قسمت‌های پرریسک فعالیت‌های معدن عنوان کرد و گفت که پایین آوردن این ریسک بر عهده دولت بوده و پهنه‌های اکتشاف شده آماده واگذاری به بخش خصوصی هستند.

مهدی کرباسیان -معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت- در همایش یافته‌های جدید اکتشافی در ۲۵۰ هزار کیلومتر مربع پهنه‌های اکتشافی ایمیدرو که امروز (یکشنبه) در سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو) برگزار شد، عنوان کرد: در سال ۱۳۹۲ که سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران تحویل داده شد ۲۴ هزار میلیارد تومان طرح نیمه‌تمام یا شروع نشده داشت که از جمله آنها معادنی بودند مانند سرب و روی مهدی‌آباد، طرح‌های فولادی و دیگر پروژه‌های عظیم معدنی و صنایع معدنی.

به گزارش تجارت‌نیوز، وی همچنین ادامه داد: در این میان ۲۱ هزار میلیارد تومان از اموال ایمیدرو به اسم خصوصیسازی رد دیون و از این سازمان جدا شد. در حال حاضر بعد از رویکرد جدیدی که به وجود آمد و حمایتی که دولت انجام داد، این طرح‌های نیمه‌تمام یا شروع نشده به جریان افتادند و بسیاری از آنها در مرحله بهره‌برداری قرار گرفتند، مانند هفت طرح فولادی که امروز تقریبا تمام آنها آماده تولید هستند.

رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) با بیان اینکه سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی دیگر مانند سابق نخواهد شد اظهار کرد: با سیاست‌هایی که در اصل ۴۴ وجود دارد و بخش‌هایی از سازمان ایمیدرو که به بخش خصوصی واگذار شد، این دستگاه نقش حمایتی به خود می‌گیرد و اعتقاد دارد که باید برای توسعه بخش خصوصی تسهیلات لازم را در حوزه‌های فنی و تولیدی لحاظ کند.

کرباسیان ادامه داد: تاکنون با اکتشافاتی که در پهنه‌ها صورت گرفته است تا ۴۰۰ میلیون تن به ذخایر سنگ آهن اضافه شد و همین مقدار نیز در حوزه زغال‌سنگ افزایش ذخایر صورت گرفت. همچنین در مواردی مانند طلا هم افزایش ذخایر داشتیم که میزان آن در این فلز قیمتی به ۵۰ میلیون تن رسید.

وی در خصوص پیش‌بینی‌ها از افزایش ذخایر طی ماه‌های آینده عنوان کرد: پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال 1397 حتما حداقل دو تا سه برابر ذخایری که تاکنون کشف شده است، اضافه شود که شامل مواردی مانند روی، سنگ آهن و مس خواهد بود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه درباره همکاری‌های این سازمان با سازمان انرژی اتمی گفت: تاکنون برای اکتشافات برای اولین بار همکاری‌هایی با سازمان انرژی اتمی صورت گرفت و قرار شد که در برخی از پهنه‌هایی که آنها در آن اکتشاف می‌کنند، در حوزه مواد اکتشافاتی صورت بگیرد و حتی در برخی مناطق حساس نیز موافقت‌هایی برای اکتشاف عناصر نادر خاکی صورت گرفته که توانسته به نتایج مناسبی برسد.

عمر معادن موجود رو به پایان است

در ادامه این همایش همچنین علی اصغرزاده -مدیر اکتشافات سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)- با اشاره به برخی از دستاوردهای اکتشافی در این مدت و لزوم شروع بهره‌برداری از پهنه‌های جدید معدنی و اکتشاف ذخایر بیشتر عنوان کرد: بر اساس هدف‌گذاری که در برنامه ۲۰ ساله و برنامه ششم انجام شده است، برای رسیدن به آمار در نظر گرفته شده نیاز داریم حتما معادن جدیدی را در حوزه‌های سنگ آهن، روی، مس و دیگر موارد فعال بکنیم تا بتوانیم به آنها دست پیدا کنیم.

وی ادامه داد: این را باید در نظر داشت که عمر معادن در دست بهره‌برداری ما رو به پایان است و به طور متوسط در مواردی مانند سنگ آهن ۱۳ سال میانگین عمر معادن برآورد شده و در بهترین حالت در معدن سنگان عمر بهره‌برداری ۱۷ تا ۱۸ سال آینده به پایان می‌رسد و اینها نشانگر این است که باید وارد فاز جدیدی از بهره‌برداری معادن شویم.

مدیر اکتشافات ایمیدرو در ادامه عنوان کرد: بزرگ‌ترین چالش در حوزه معدن و رسیدن به اهداف مشخص اکتشاف است، چرا که زمان میانگین اکتشاف یک معدن تا رسیدن به مرحله بهره‌برداری ۱۰ سال است که در این مدت باید اکتشاف عمومی، پی‌جویی و اکتشافات تکمیلی انجام شود و در نهایت سرمایه‌گذاری و شروع بهره‌برداری صورت پذیرد.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.