کد مطلب: ۱۵۳۹۸۹

کمبود زیتون در بازار شایعه است

کمبود زیتون در بازار شایعه است

رئیس شورای ملی زیتون گفت: امسال کمبودی از بابت زیتون در بازار نخواهیم داشت.

مهدی عباسی با تاکید بر این‌که صحبت‌های مربوط به کمبود بار به دلیل سرمازدگی و آسیب محصولات، صحت ندارد، اظهار کرد: محصول زیتون به حد کافی وارد بازار می‌شود و شورای ملی زیتون افزایش قیمت ناشی از کمبود بار را تایید نمی‌کند. برخی افراد پیش‌بینی می‌کنند که امسال با افزایش قیمت زیتون مواجه خواهیم شد ولی این قبیل پیش‌بینی‌ها با هدف اتکا به واردات صورت می‌گیرد و در نهایت به دلیل نادرست بودن به تولیدکننده داخلی آسیب می‌رساند.

به گزارش تجارت‌نیوز، این مسئول ادامه داد: البته طی مدت کوتاهی پیش از زمان برداشت و با توجه به کمبود بار، به طور معمول قیمت محصول ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش می‌یابد ولی این افزایش قیمت با برداشت محصول جدید تعدیل می‌شود. افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصدی قیمت زیتون طی پارسال نیز به این دلیل بود که پارسال، سال نیاور درختان زیتون بود و میزان محصول برداشتی کم بود. ولی امسال، سال آور است.

وی افزود: سرمازدگی آسیب‌هایی به باغداران برخی استان‌ها وارد کرده است ولی به دلیل سال‌ آور بودن میوه زیتون، خوشبختانه میزان خسارت چشم‌گیر و تاثیرگذار نبوده است. به همین دلیل کاهش تولید در بازار نخواهیم داشت.

عباسی با بیان این‌که تا سه سال آینده، زیتون زنجان تحت پوشش ۳۰۰ برند به بازار عرضه می‌شود، خاطرنشان کرد: برای این منظور قدم‌های خوبی برداشته شده و احصای برند از جانب صاحبان صنایع به موازات تاسیس شرکت‌های بازاریابی تاثیر چشم‌گیری در بهبود وضعیت زیتون تولیدی استان زنجان می‌گذارد. باغ‌داری که وارد مقوله برندسازی می‌شود توانایی بازاریابی ندارد ولی شورای ملی زیتون برای تکمیل این زنجیره برنامه‌ریزی کرده است.

به گزارش ایسنا، رعایت کامل موازین بهداشتی، رعایت استانداردهای زیست‌محیطی، کاهش قیمت تمام شده زیتون و متمرکزسازی تولید همراه با نظارت بیشتر، از مزیت‌های برندسازی زیتون استان به‌شمار می‌رود. همچنین با برندسازی و با کمک محیط زیست و با تجدید نظر روی فعالیت کارگاه‌های کوچک می‌توان از پساب تولید زیتون نیز بهره برد. این در حالی است که ما پساب را دور می‌ریزیم ولی سایر کشورها آن را تصفیه می‌کنند و لیتری ۱۸ هزار تومان می‌فروشند.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.