کد مطلب: ۱۲۶۰۴۹

گردشگری ایران در سایه اخلال چشم بادامی‌ها

گردشگری ایران در سایه اخلال چشم بادامی‌ها

فعالیت و نقش آفرینی غیرسازنده چینی‌ها در بازار گردشگری ایران از معضلاتی است که با هشدار برخی از کارشناسان حوزه گردشگری همراه شده ،موضوعی که مستلزم ساماندهی و اتخاذ تدابیر ویژه و موثرتری است. عرصه گردشگری از نمونه حوزه‌های اشتغالزا و پردرآمد محسوب می شود که در سالهای اخیر و بعد از دوران پسابرجام به

فعالیت و نقش آفرینی غیرسازنده چینی‌ها در بازار گردشگری ایران از معضلاتی است که با هشدار برخی از کارشناسان حوزه گردشگری همراه شده ،موضوعی که مستلزم ساماندهی و اتخاذ تدابیر ویژه و موثرتری است.
عرصه گردشگری از نمونه حوزه‌های اشتغالزا و پردرآمد محسوب می شود که در سالهای اخیر و بعد از دوران پسابرجام به نحو ویژه تری مورد توجه قرار گرفته است.

در این میان،دشواری و پیچیدگی زبان چینی،عرصه و بستر حضور چینی های حاضر در ایران را به عنوان فعالان و رابطان عرصه گردشگری بیش از گذشته هموار ساخته ،راهنمایانی که بواسطه تسلط و آشنایی به زبان مذکور،در دفاتر خدمات مسافرتی به عنوان هدایت کننده هموطنان خود در ایران،ایفای نقش می کنند.

با افزایش ضریب حضور و مسافرت چینی ها در ایران،نیاز به افراد و گروه های مسلط به زبان چینی بیش از پیش احساس شد و به تبع در چنین شرایطی،نقش آفرینی چینی هایی که در ایران سکونت دارند به عنوان ظرفیتی برای تامین نیاز موجود باب شد.

سیمین امینی،یکی از فعالان عرصه گردشگری تهران،در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی،با اشاره به حضور روز افزون چینی ها در بخش سیاحتی و مسافرتی ایران و مراکز خدمات رسان مرتبط با این حوزه اظهار داشت:در حال حاضر تکثر قابل توجهی از چینی ها در کشورمان مشهود به نظر می رسد.

وی افزود:به واقع این طیف از چینی های ساکن در ایران،فاقد ویزای اقامت یا ویزای کار هستند،اما به راحتی با حضور در ایران و فعالیت در بخش مذکور،به منافع مادی قابل توجهی دست می یابند.

وی افزود:فعالیت این افراد صرفا به تورهای گردشگری خلاصه نمی شود،بلکه اجاره آپارتمان و جذب گردشگران چینی برای سکونت و اقامت موقت واحدها و اماکن مسکونی مذکور،بخشی از پدیده اشاره شده به شمار می رود.

*از اجاره صندلی در دفاتر گردشگری تا کاهش محسوس هزینه خدمات

منیژه قیصری،کارشناس حوزه گردشگری و دانش آموخته رشته هتل داری در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی،گفت:ضرر و زیان و خسارتِ حضورِ چینی ها در بخش مذکور در ابعاد و زوایای متعددی قابل بررسی و واکاوی است.

وی افزود:به واقع،بخشی از ظرفیت های اشتغالزایی و درآمدزایی در عرصه گردشگری به این افراد و گروه ها اختصاص یافته که طبیعتا می طلبد با نظارت دقیق تر،این فرصت به عنوان اولویتی برای متقاضیان کار در ایران که به امور گردشگری تسلط دارند،در نظر گرفته شود.

قیصری عنوان کرد:کاهش محسوس هزینه های مرتبط با خدمات رسانی در عرصه گردشگری و به نوعی شکسته شدن قیمت ها،از نمونه تبعات این حضور و نقش آفرینی خارج از قاعده و ضوابط به شمار می رود.

دانش آموخته رشته هتل داری و فعال در حوزه گردشگری گفت:ارائه خدمات نامطلوب از دیگر عوارض این نقش آفرینی غیر سازنده به شمار می رود که به نوعی مسبب تنزل شان و جایگاه ایران در اذهان برخی از گردشگران چینی در ایران است.

وی افزود:برخی از این افراد،با اجاره صندلی در دفاتر و مراکز مسافرتی و گردشگری،به فرصت ها و درآمدهای قابل توجهی نائل شده اند که به واقع می طلبد این ظرفیت در اختیار جوانان جویای کار ایرانی قرار گیرد.

*جذب غیر قانونی گردشگران چینی

روح ا…اُلفَت،کارشناس حوزه گردشگری در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی،با اشاره به نقش ویژه رستوران ها و مراکز تهیه غذا برای گردشگران و کسب سودهای قابل توجه در این بخش گفت:یکی از پیامدهای این حضور غیر سازنده و نامطلوب به اجاره واحدهای مسکونی و تهیه و سرو غذای چینی در این اماکن معطوف می شود.

وی افزود:موضوع مذکور با ارائه گزارشاتی به سمع و نظر دستگاههای ذیربط انتظامی رسیده،اما ظاهرا اجاره چنین واحدهایی بصورت قانونی انجام پذیرفته است.

الفت عنوان کرد:اگرچه فرآیند اجاره این واحدها و منازل بصورت قانونی محقق شده لذا به واقع اماکن مذکور تحت عنوان شرکت های تجاری اجاره شده اند اما در مقام عمل کاربری و نقش متفاوتی را ایفاء می کنند.

*ساماندهی حضور چینی ها در ایران چه زمانی محقق خواهد شد؟

چندی پیش،ولی تیموری،مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری سازمان میراث فرهنگی در گفت وگویی با رسانه ها عنوان کرد: در مقام عمل، نظارت بر رفتار و تردد گردشگران در شرح وظایف سازمان میراث فرهنگی نمی گنجد و حصول این امر از طریق مراجع ذیربط دیگری همچون نیروی انتظامی و وزارت امور خارجه محقق می شود.

وی معتقد است:به واقع،رصد نوع رفتار،فعالیت ها،تغذیه، محل حضور گردشگران و…از سوی دستگاه های اشاره شده امر دشواری نیست و به سهولت امکان پذیر خواهد بود.

تیموری می افزاید:برای تحقق این امر،کارگروهی در کمیسیون ارتقای امنیت گردشگران خارجی و مقاصد گردشگری استان تهران در حال پیگیری موضوع است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، امید آن می رود ساماندهی موضوع اشاره شده به عنوان اولویتی ویژه و فوریت دار،مد نظر مسئولان قرار گیرد، در غیر اینصورت علاوه بر از دست رفتن فرصت های اشتغالزایی و درآمدزایی،بستری ایجاد می شود که بصورت بالقوه مستعد ظهور و برزو اتفاقات و معضلات غیر قابل پیش بینی خواهد بود،چالش هایی که حصول آن می تواند مدیریت گردشگری در کشور ایران را زیر سئوال ببرد،لذا پیشگیری از بروز چنین مواردی امری است که باید با تسریع زمانی مضاعف در دستور کار قرار گیرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.