کد مطلب: ۱۵۲۸۲۶

۱۰ شرکت از تابلوی ب. فرابورس به تابلوی ج. می‌روند

۱۰ شرکت از تابلوی ب. فرابورس به تابلوی ج. می‌روند

مدیر عامل فرابورس گفت: بانک شهر به دلیل شفاف نبودن صورت‌های مالی از تابلوی ب. به تابلوی ج. می‌رود و فقط سه روز در هفته معامله می‌شود.

امیر هامونی در نشست خبری خود در جمع خبرنگاران افزود: بانک شهر به همراه ده شرکت دیگر از جمله شرکت پتروشیمی اصفهان، تولی‌پرس، کف، گسترش صنایع بام، صنایع بسته‌بندی مشهد و چند شرکت دیگر از تابلوی ب به تابلوی ج می‌رود.

به گزارش تجارت‌نیوز، وی ادامه داد: این انتقال به خاطر شفاف نبودن صورت‌های مالی این شرکت‌ها انجام شده است.

امیر هامونی درباره آخرین وضعیت تابلوهای معاملاتی بازار پایه هم گفت: بازار پایه در احکام دائمی قانون برنامه‌های توسعه‌ای تعبیه شده، یعنی شرکت‌های سهامی عام خارج از بازار سرمایه معامله نشوند؛ چون اگر از چتر حداقلی بازار خارج شوند، دچار مسائل مالکیت، احراز هویت مالک و نحوه قیمت‌گذاری می‌شود که کنترل آن مشکل خواهد بود و بازاری غیرشفافی شکل می‌گیرد.

مدیرعامل فرابورس افزود: اوراقی که در بانک‌ها معامله می‌شود بازار سیاه است و اگر این اوراق در بورس معامله می‌شد، بهتر بود؛ بازار پایه به همین منظور شکل گرفت تا شرکت‌هایی که از بورس اخراج می‌شدند، به این بازار بیایند.

وی تصریح کرد: از سال 90 که این بازار تشکیل شد، سازوکار مقدماتی این بازار شکل گرفت و این بازار با شرکت‌های سهامی عامی شکل گرفت که در بورس پذیرش نمی‌شدند و هم‌اکنون نیز 160 شرکت در این بازار فعال است.

هامونی اظهار داشت: 53 شرکت از این تعداد اخراجی بورس است و حدود 100 شرکت نیز آنهایی است که در هیچ بازاری فعال نبود؛ بنابراین از شرکت‌های بسیار شفاف تا غیرشفاف که تا 5 سال مجامع خود را برگزار نکرده بودند، در این بازار حضور دارند.

وی گفت : بازار پایه با مقررات جدیدی که پارسال مصوب شد به سه دسته پایه الف، ب و ج تبدیل شد؛ الف شامل فرابورس، بورس، بورس کالا و انرژی و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی است و برای تشخیص مرز بین تابلوی ب و ج معیارهایی طراحی شده که شامل شفافیت و نقدشوندگی است و شرکت‌ها دسته‌بندی می‌شود. معیار افشای گزارش مقبول یا مشروط است در تابلوی ب و آنهایی که گزارش ندارد یا مردود است در تابلوی ج قرار می‌گیرد.

وی افزود: تعداد دفعات تاخیر و نوع گزارش حسابرسی و میزان شفافیت نیز برای قرار گرفتن یک شرکت در تابلوی ب و ج تاثیرگذار است و فرصت شش ماهه در نظر گرفته شد تا خود را به استاندارد برساند؛ در حالی که 14 شرکت تابلوی ب استانداردها را رعایت کردند و در تابلو ب باقی ماندند و 11 شرکت نیز از تابلوی ب به ج منتقل شده‌اند.

هامونی گفت: از یازده شرکت، چهار نماد باز و هفت نماد متوقف است و این خاصیت بازار ج است که سهام قابل معامله باشد؛ در حالی که این شرکت‌ها وضعیتی داشتند که باید نماد آنها بسته می‌ماند، ولی به لحاظ اینکه سهامداران بتوانند سهام را معامله کنند، در بازار ج این امکان فراهم می‌شود که نماد باز بماند.

وی درباره اقدامات آتی فرابورس افزود: روی کدال مدیران ناشران باید گزارش خود را ثبت می‌کردند که برنامه داریم همه اعضای هیات‌مدیره شرکت‌ها با پیامک اطلاع‌رسانی، مطلع شوند که در موعد زمانی مقرر اطلاعات را در کدال ثبت کنند.

هامونی گفت: در کارنامه عملکردی مدیران شرکت‌ها، ارایه گزارش مبهم یا ارایه گزارش ناقص ثبت خواهد شد تا سهامداران کیفیت گزارش‌دهی و عملکرد مدیران را بسنجند. اگر مدیران شرکت‌ها بخواهند در جای دیگری مشغول به کار بشوند، رزومه و عملکرد آنها در شرکت قبلی شفاف است.

هامونی گفت: بانک ایران زمین که لغو پذیرش شده بود، نمادش در بازار ج باز می‌شود.

وی ادامه داد: این بانک نتوانسته بود شرایط پذیرش را احراز کند و بیش از دو سال و نیم نمادش بسته بود.

هامونی افزود: کیفیت افشای اطلاعات این بانک با مشکل روبرو بوده است.

منبع: صدا و سیما

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.