کد مطلب: ۱۴۷۵۲۲

روش‌های صحیح مدیریت پول و راهکارهای افزایش دادن آن

روش‌های صحیح مدیریت پول و راهکارهای افزایش دادن آن

باوجود اهمیت حیاتی که پول در زندگی ما دارد، نه در مدرسه و نه در دانشگاه چیزی در مورد مهارت‌های مالی، کسب پول و ثروت و مدیریت آن آموخته نمی‌شود. بیشتر ما بر اساس آنچه از والدین خود دیده‌ایم یا صرفا به‌طور غریزی با پول برخورد می‌کنیم. شخصا تا چند سال پیش فکر می‌کردم «پول

باوجود اهمیت حیاتی که پول در زندگی ما دارد، نه در مدرسه و نه در دانشگاه چیزی در مورد مهارت‌های مالی، کسب پول و ثروت و مدیریت آن آموخته نمی‌شود. بیشتر ما بر اساس آنچه از والدین خود دیده‌ایم یا صرفا به‌طور غریزی با پول برخورد می‌کنیم. شخصا تا چند سال پیش فکر می‌کردم «پول چیزی است که فقط باید خرجش کرد.» هیچ درکی از شیوه برخورد با پول و مدیریت آن نداشتم. هر پولی را که به دستم می‌رسید در کوتاه‌ترین زمان ممکن خرج می‌کردم و نتیجه طبیعی این رفتار با پول این بود که همیشه بی‌پول باشم. شما با پولی که به دستتان می‌رسد، چگونه رفتار می‌کنید؟ آیا مدیریت خوبی بر پول خود دارید؟ چگونه در پی افزایش پول خود هستید؟

سرِ کیسه را شُل نکنید

آیا توجه کرده‌اید که هرگاه که حقوق شما بیشتر شده بااین‌حال میزان پس‌انداز شما هیچ تغییری نکرده است و شاید حتی بدهکارتر هم شده‌اید؟ قاعده‌ای مالی به نام قانون پارکینسون وجود دارد که می‌گوید «هرقدر که درآمد شما بیشتر می‌شود به همان نسبت هزینه‌های شما هم بیشتر می‌شود.»

هرقدر که درآمد شما بیشتر می‌شود به همان نسبت هزینه‌های شما هم بیشتر می‌شود.

اکثر افراد به‌محض این‌که پولی به دست می‌آورند به فکر خرید وسایل جدید، خودروی نو، زندگی لوکس‌تر و مسافرت‌های گران‌قیمت می‌افتند و نه‌تنها پس‌اندازی برایشان باقی نمی‌ماند بلکه بدهکارتر هم می‌شوند. آن‌ها دیگر نمی‌توانند همان پیراهن 30 هزارتومانی را بپوشند و یا سوارشدن بر خودروی 40 میلیون تومانی را برای خود عار می‌دانند. اجازه ندهید که شرایط، مُد و منیت باعث ولخرجی‌ شما شود.

نمایش ثروت راه نیندازید

بسیاری از میلیاردرهای جهان از همان خودروی سی سال پیش خود استفاده می‌کنند و برای نمایش ثروت خود دست به ولخرجی نمی‌زنند. شاید اگر بدانید که بیل گیتس که ثروتمندترین مرد جهان است سال‌هاست که یک ساعت 40 دلاری بر دست می‌بندد، تعجب کنید و او را آدمی ناخن‌خشک و خسیس بدانید. اما او قدر پول را می‌داند و آن را بی‌دلیل هزینه نمی‌کند. برای او مهم کارایی ساعت است نه نمایش دادن آن به دیگران.

متقابلا پول نیز قدر چنین آدمی را می‌داند و هر روز بر ثروت او می‌افزاید و او را قادر می‌سازد که میلیاردها دلار به موسسات خیریه کمک کند. تا وقتی‌که خرجتان کمتر از دخلتان نباشد هرگز به استقلال و آزادی مالی نخواهید رسید. برای افزودن بر پول خود اولین قدم این است که کمتر از مقداری که به دست می‌آورید، خرج کنید. این باید به یک عادت مالی تبدیل شود. برای این کار لازم است که حساب دقیق دخل‌وخرج خود را داشته باشید.

اول کاشت و بعد برداشت کنید

«بخشی از کل درآمدتان به شما تعلق دارد و اگر نتوانید آن را پس‌انداز و سرمایه‌گذاری کنید، بذر بزرگی در شما نیست.» دبلیو کلمنت استون

شاید بارها شنیده باشید که می‌گویند «اول حق‌وحقوق خودتان را بدهید» یعنی اول مقداری از درآمد خود را پس‌انداز کنید. اولویت دادن به پس‌انداز یکی از عادات مشترک تمام افراد ثروتمند است. از هم‌اکنون تصمیم بگیرید که درصد مشخصی از درآمد خود را به‌محض دریافت آن پس‌انداز کنید و به‌هیچ‌وجه، جز برای سرمایه‌گذاری، از آن استفاده نکنید. نهادینه کردن این عادت برای تمام عمر که ابتدا مقداری از درآمد خود را پس‌انداز و سپس بقیه را خرج کنید، راحت نیست و نیازمند عزم جزم و اراده‌ی آهنین است. اما وقتی‌که به آن عادت کردید موفقیت مالی شما تضمین می‌شود. می‌توانید یک حساب مخصوص پس‌انداز باز کنید و مثلا ده درصد از هر پولی را که به دست می‌آورید بلافاصله به آن واریز کنید.

روش‌های صحیح مدیریت پول و راهکارهای افزایش دادن آن سکه اسکناس پس‌انداز

به هر ریال پول خود مثل یک بذر نگاه کنید و برای آن ارزش قائل باشید. یک دانه‌ی سیب در چشم یک فرد عادی بی‌ارزش به نظر می‌رسد اما یک باغبان می‌داند که آن دانه‌ی کوچک در صورت کاشت قادر است هزاران سیب به بار آورد. یک ریال پول نیز چنین است و اگر بر روی هم انباشته و به درستی سرمایه‌گذاری شود قادر است هزاران برابر خود برای شما پول به بار آورد.

از پول کار بکشید

وقتی‌که پس‌انداز شما به مقدار مناسبی رسید آن را برای کسب پول بیشتر سرمایه‌گذاری کنید. ملک و سهام از سرمایه‌گذاری‌های پرطرفدار هستند اما سعی کنید در پهنه‌ی گسترده‌تری سرمایه‌گذاری کنید. به‌عبارت‌دیگر تمام تخم‌مرغ‌های خود را در یک سبد نگذارید. بلکه سبدهای سرمایه‌گذاری متعددی داشته باشید تا ریسک سرمایه‌گذاری شما به حداقل و سودآوری آن به حداکثر برسد.

تمام تخم‌مرغ‌های خود را در یک سبد نگذارید

هرازچندگاه افت‌های شدیدی در بازار سهام، طلا و مسکن روی می‌دهد. مطالعات نشان می‌دهد کسانی که از بدترین رکودهای اقتصادی و فروپاشی بازار جان به در بُرده‌اند افرادی هستند که در گستره‌ی وسیعی سرمایه‌گذاری کرده بودند.

بذر پول را دوباره بکارید

اگر پس‌انداز خود را در جاهای مناسب سرمایه‌گذاری کرده باشید که سوددهی داشته باشد، درآمدی برای شما ایجاد خواهند کرد. اگر برای افزایش پول و ثروت خود مصمم هستید این پول را نیز نباید خرج کنید. این درآمد جدید را باید مجددا سرمایه‌گذاری کنید. این کار فرایند پول‌سازی شما را به‌طور شگفت‌انگیزی سرعت خواهد بخشید. در این صورت از افزایش جهشی سرمایه‌ی خود حیرت خواهید کرد.

مواظب نشتی‌ها باشید

جلوی ضرر را هر وقت بگیری منفعت است اما سعی کنید بلافاصله مانع ضرر و زیان و خسارت شوید. سکه‌ی سرمایه‌گذاری دو رو دارد: سود و ضرر. اگر می‌بینید که سرمایه‌گذاری شما در مدت معقولی همچنان در حال ضرردهی است شاید وقتش شده که از آن بازار خارج شوید و الباقی سرمایه خود را نجات دهید. لازم است که دائما سبدهای سرمایه‌گذاری خود را چک کنید و جلوی نشتی آن‌ها را بگیرید.

بسیاری از خریدها و هزینه‌های بی‌مورد نیز نشتی به حساب می‌آیند. هرگز به قصد تفریح و لذت بردن خرید نکنید. سعی کنید هر هزینه‌ای را زیر سوال ببرید و اگر امکانش هست مدتی آن را به تأخیر بیندازید. هر چه بیشتر قدر پول را بدانید و آن را با درایت بیشتر هزینه کنید پول بیشتری در اختیار خواهید داشت.

خریدار باکیفیت‌ها باشید

یکی از دلایل شایع ضرر و زیان، خرید اجناس و کالاهای به‌ظاهر ارزان اما درواقع بی‌کیفیت است. این نوع کالاها در نهایت برای شما بسیار گران تمام می‌شوند زیرا در مدت کوتاهی بلااستفاده شده یا بازدهی خود را از دست می‌دهند. بنابراین وقتی‌که قصد خرید چیزی را دارید در محدوده‌ی توان مالی خودتان، جنسِ دارای بهترین کیفیت را بخرید. پول در نهایت قرار است کیفیت زندگی ما را بالاتر ببرد پس باید متناسب با سطح مالی خود، کالای باکیفیت بخریم.

جنبه‌ی جالب این رویکرد این است که در درازمدت باعث صرفه‌جویی بیشتری می‌شود. منظور از کیفیت در اینجا کارایی و دوام آن است نه صِرف داشتن مارک و برند. بسیاری از کالاها نه به خاطر کیفیت و کارایی بلکه صرفاً با تبلیغات و در اثر مُد با قیمت بسیار بالایی عرضه می‌شوند و خرید آن‌ها فقط می‌تواند نیازهای کاذب فرد به خودنمایی و کسب تائید از دیگران را ارضا کند.

«اکثر مردم پولی را که هنوز به دست نیاورده‌اند خرج می‌کنند تا آنچه را نمی‌خواهند بخرند و کسانی را که حتی از آنان خوششان هم نمی‌آید، تحت تاثیر قرار دهند.» ویل راجرز

ذهن خود را به روی فرصت‌ها بگشایید

«وقتی درهای ذهن خود را به روی افکار منفی می‌بندید، درهای فرصت به روی شما گشوده می‌شوند.» ناپلئون هیل

هر روز فرصت‌های زیادی برای پول درآوردن در مقابل شما ظاهر می‌شود اما اگر شما در جستجوی آن نباشید بدون توجه از کنار آن‌ها عبور می‌کنید. شانس به سراغ ذهن آماده می‌آید و اگر ذهنتان را برای یافتن فرصت‌های پول‌سازی آماده کرده باشید همواره فرصت‌های مالی پیش روی شما خواهد بود. بسیاری از مردم با انجام کارهایی در اوقات فراغت یا در روزهای تعطیل، به کسب درآمد می‌پردازند. می‌توانید در کنار کار فعلی خود، تجارت کوچکی را شروع کنید و به‌مرور آن را توسعه دهید تا روزی که بتوانید آن را به منبع درآمد اصلی خود تبدیل کنید. برای فرد جوینده همیشه فرصت‌های زیادی در انتظار یافتن هست.

ارزش مالی کار عاشقانه را دریابید

«هیچ عجله‌ای برای خلق کسب‌وکاری که به آن عشق ندارید، وجود ندارد. تجارتی که فقط می‌خواهید در آن پولدار شوید، در بلند‌مدت جواب نمی‌دهد. باید به آن دل بدهید. دل همان چیزی است که شما را به‌سوی کسب پول بیشتر رهنمون می‌شود.» ماکسین کلارک؛ کارآفرین

کسانی که عزت‌نفس فراوان دارند، بر این باور هستند که این حق آن‌ها است که کاری را انجام دهند که درآمد بالا داشته باشد، خوشایند و لذت‌بخش باشد و به آن‌ها احساس خوشبختی بدهد. برای این افراد کار با تفریح و سرگرمی تفاوت چندانی ندارد. اگر کاری را که با علاقه و استعداد شما همسو است انجام دهید و در کنار آن سایر توصیه‌های این مقاله را نیز به کار بندید، هم بر پول شما افزوده خواهد شد و هم بر شادمانی شما.

اغلب میلیونرهای خودساخته معتقدند که حتی یک روز هم در زندگی‌شان کار نکرده‌اند.

اغلب میلیونرهای خودساخته معتقدند که «حتی یک روز هم در زندگی‌شان کار نکرده‌اند.» آن‌ها عاشق کار خود بودند به‌طوری‌که حاضر بودند بدون دریافت پول نیز آن را انجام دهند. شما باید کاری را پیدا کنید که بتوانید مجذوب و شیفته آن شده و با تمام وجود در آن غرق شوید. کاری که استعدادها و نبوغ ذاتی شما را شکوفا سازد.

نبوغ ذاتی خود را به ثروت مادی تبدیل کنید

«از استعدادهای خود بی‌آنکه هراسی به دل راه دهید، استفاده کنید. به چیزی اجازه ندهید که سد راه شما شود. استفاده نکردن از استعدادها خلاف قانون کامیابی است. بیش‌ از اندازه به موقعیت فعلی خود فکر نکنید. به آنچه تبدیل خواهید شد و به تحقق بزرگ‌ترین رؤیاهایتان بیندیشید.» چارلز فیلمور

روش‌های صحیح مدیریت پول و راهکارهای افزایش دادن آن سکه اسکناس پس‌انداز

کسب درآمد از کاری که علاقه‌ای به آن نداریم در نهایت چیزی نیست جز یک بیگاری خودخواسته. ما برای تقلا کردن و جان کندن به دنیا نیامده‌ایم؛ ما قرار است کاری را که برای آن ساخته‌شده‌ایم، انجام دهیم. باید به استعدادهای طبیعی خود توجه کنیم تا به موفقیت برسیم و به دیگران هم خدمت کنیم. تبدیل علاقه و نبوغ ذاتی به ثروت مادی از طریق ارائه یک ارزش و خدمت به دیگران بهترین، راحت‌ترین و لذت‌بخش‌ترین راه دستیابی به استقلال و آزادی مالی است.

بزرگ‌ترین راز کسب ثروت را به کار بگیرید

«ثروت به تناسبی که پولتان را با دیگران سهیم می‌شوید افزایش پیدا می‌کند. من این را به‌یقین می‌دانم زیرا خودم با سهیم شدن ثروتم با دیگران به ثروت بیشتر رسیدم. من ده برابر آنچه را که به دیگران دادم، از منابع مختلف دریافت کردم.» ناپلئون هیل

راز جالبی در بخشیدن پول و سهیم شدن ثروت خود با دیگران وجود دارد. جو ویتال، نویسنده‌ی انگیزشی معروف، آن را «بزرگ‌ترین راز ثروت در طول تاریخ» نامیده است. آن راز این است که بخشش پول با نیت برخورداری از لذتِ بخشیدن، پول بسیار بیشتری را به‌سوی شما سرازیر می‌کند. فقط کافی است بی‌چشمداشت ببخشید و از سهیم شدن ثروت خود با دیگران، لذت ببرید. ببخشید بدون اینکه توقعی داشته باشید، برای دل خودتان ببخشید، ببخشید چون بخشیدن یکی از بزرگ‌ترین منابع کسب لذت و شادی است. در منابع کهن بسیاری آمده است که «وقتی می‌بخشید ده برابر آن را دریافت می‌کنید.» این راز قدیمی در طول اعصار کمک کرده است که خیلی‌ها میلیونر و میلیاردر شوند و هنوز هم کارایی دارد.

دارندگی با بخشندگی را برازنده خود بدانید

باید با ذهنیت مبتنی بر عدم انتظار و عدم قضاوت ببخشید. آنچه مهم است علت انجام کار است. نیت و انگیزه شما مهم است. این بدان معنی است که فقط باید به این خاطر ببخشید که از نفس بخشیدن لذت ببرید. بخشیدن با انگیزه‌ی دریافت کردن شاهدی بر باور شما به فقدان و کمبود است. اینکه بگویید چون چیزی بخشیده‌اید باید چیزی به دست آورید مثل این است که به دنیا بگویید: «به‌اندازه‌ی کافی ندارم.» به‌زودی اثبات می‌شود که این باورتان صحیح است چون جهان همان چیزی را به شما می‌دهد که مطابق با باورهای شماست.

«قانون ثروت که اقدام نخست آن، بخشش است چنان به کانون وجود نزدیک می‌شود که ما به ‌ندرت می‌توانیم انتظار داشته باشیم آن را با ارقام و محاسبات، سبک و سنگین کنیم. ما باید ببخشیم بدون اینکه انتظار جبران داشته باشیم.» ارنست سی ویلسون

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    با تشکر . مطالب عالی و سودمند

  • ناشناس

    مطلب بسیار بسیار قابل فهم مفید و ساده بیان شده
    این مطالب را پراکنده در چند جا خونده بودم ولی اینجا جمع بندی شده بود
    امیدوارم بتوانم به آن عمل کنم و به هدفم که استقلال مالیست برسم و روزی بیاید که با خوشحالی این خبر را به شما هم بدهم

  • بهنام

    عالی بود