کد مطلب: ۴۰۸۴۲۳

اولین قیمت دلار و طلا در شروع هفته میلادی/ آخرین پیش‌بینی‌ دلار در بازارهای جهانی

اولین قیمت دلار و طلا در شروع هفته میلادی/ آخرین پیش‌بینی‌ دلار در بازارهای جهانی

درحالی‌که سرمایه‌گذاران در انتظار اولین سخنرانی رئیس جدید بانک مرکزی اروپا، کریستین لاگارد هستند، شاخص دلار امروز اندکی رشد کرد و قیمت جهانی طلا به هزار و 511 دلار رسید.

در اولین روز از معاملات هفتگی، بازارهای آسیایی در حالی شروع به کار کردند که سرمایه‌گذاران در انتظار اولین سخنرانی رئیس جدید بانک مرکزی اروپا، کریستین لاگارد هستند.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از رویترز، شاخص دلار که نرخ برابری آن را در برابر سبدی از ارزهای دیگر اندازه‌گیری می‌کند، امروز در سطح 97.20 قرار گرفت.

این در حالی است که شاخص دلار در آخرین روز از معاملات هفته گذشته (جمعه) به کمترین سطح سه ماه گذشته و به سطح 97.10 رسیده بود.

کاهش ارزش دلار در برابر سایر ارزها هفته پیش در حالی صورت گرفت که فدرال‌رزرو نرخ بهره در آمریکا را برای بار سوم در سال جاری 0.25 درصد کاهش داد.

گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که احتمالا بانک مرکزی ایالات متحده تا پایان سال جاری یک بار دیگر نرخ بهره را کاهش می‌دهد.

هر یورو امروز به‌ازای 1.1168 دلار معامله شد و هر پوند انگلیس به 1.2200 دلار رسید.

داده‌های نسبتا قوی که به‌تازگی از اقتصاد آمریکا منتشر شده موجب افزایش ترغیب سرمایه‌گذاران برای دارایی‌های امن شده است.

هر اونس طلا در معاملات امروز با اندکی کاهش به هزار و 511 دلار رسید.

در عین حال، مقامات چینی و آمریکایی روز جمعه اعلام کردند پیشرفت‌هایی در مسیر دستیابی به توافق تجاری حاصل شده است و احتمالا توافق نهایی در ماه جاری امضا خواهد شد.

جنگ تجاری که 16 ماه از شروع آن گذشته، اقتصاد جهان را به شدت دچار آسیب کرده است. همچنین عدم قطعیت ناشی از تعرفه‌های مقابله‌جویانه میان دو اقتصاد بزرگ جهان موجب شده قیمت جهانی طلا از ابتدای سال جاری رشدی 17 درصدی داشته باشد.

آینده دلار چه می‌شود؟

با افزایش خوش‌بینی‌ها به حصول توافق تجاری میان دو اقتصاد بزرگ جهان از یک‌سو و توافق بریتانیا و اتحادیه اروپا از سوی دیگر بسیاری پیش‌بینی می‌کنند که ارزش دلار در برابر سایر ارزها به‌خصوص پوند و یورو کاهش یابد.

در عین حال، چشم‌انداز نه‌چندان مثبت از اقتصاد آمریکا و ادامه عملکرد ضعیف آن ممکن است به کاهش ارزش دلار منجر شود.

با این حال، برخی دیگر از پیش‌بینی‌ها حکایت از ادامه تقویت دلار در سال ۲۰۲۰ دارند.

گروه بانکداری نوردی (Nordea Bank) با ارائه پنج دلیل عنوان کرده است که ارزش دلار در سال آینده میلادی کاهش نخواهد یافت.

اول آنکه رشد اقتصادی در ایالات متحده در مقایسه با سایر کشورهای عضو گروه ۱۰ (G10) نسبتا بالا است. این مساله به‌نوبه خود از دلار آمریکا حمایت می‌کند.

دلیل دوم برای پیش‌بینی دلارِ قوی این است که تورم در ایالات متحده نسبتا بالا باقی مانده است. در جهان با رشدِ آهسته امروز، تورم به یک شاخص برای اندازه‌گیری رشد تبدیل شده است. تورم بالا در حال حاضر نشانه‌ای از افزایش تقاضا و اقتصاد پررونق است.

سوم آنکه اگرچه نرخ بهره در آمریکا برای سومین بار در سال جاری کاهش یافته اما هنوز هم نرخ بهره در این کشور در مقایسه با ۱۰ کشور عضو گروه ۱۰ بالاتر است.

چهارم آنکه دلار آمریکا تنها زمانی عملکرد خوبی نسبت به سایر ارزها نخواهد داشت که دیگر ارزها با رشدی هماهنگ در چرخه رشد باشند. بنابراین از آنجا که روند رشد تمامی ارزها آهسته است، دلار همچنان قوی باقی خواهد ماند.

دلیل پنجم آنکه از منظر سیاسی، دلار از آنجا که به‌عنوان دارایی امن شناخته می‌شود، از منظر سیاسی و تحت تاثیر عدم قطعیت ناشی از جنگ تجاری بازدهی بالاتری برای سرمایه‌گذاران دارد.

اگرچه ممکن است هر دو کشور با یکدیگر به توافق برسند اما هنوز توافقی میان آنها به‌طور رسمی امضا نشده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    خدا کنه ارزون بشه طلا بخریم