کد مطلب: ۵۲۰۰۰۸

آسان‌پرداخت و پرداخت موبایلی مبتنی بر EMV

آسان‌پرداخت و پرداخت موبایلی مبتنی بر EMV

پرداخت موبایلی به معنای خرید یا پرداخت هزینه خرید با کمک تلفن همراه هوشمند است. در این روش مشتری به‌جای استفاده از پول نقد، چک یا کارت‌های بانکی، از یک تلفن هوشمند یا تبلت برای پرداخت هزینه کالا یا خدمات مورد نیاز خود استفاده می‌کند.

پرداخت‌های موبایلی به‌عنوان مسیری برای عبور از دوران پرداخت‌های کارتی به روشی مطمئن و سریع تبدیل شده‌اند که آهسته آهسته سهم بیشتری از بازار پیدا می‌کنند.

به گزارش روابط عمومی آسان پرداخت، اگر پول بهترین روش برای امتیازبندی همه آنچه پیرامون انسان قرار دارد نباشد، بدون هیچ تردیدی یکی از جذاب‌ترین معیارها برای اندازه‌گیری ارزش و توانایی‌های هر محصول و خدماتی به نظر می‌رسد. پول به‌عنوان دارایی رایج و باارزش روزگار ما، دوران سختی را پشت سر گذاشته تا در نهایت به جایگاهی برسد که ارزش‌اش را از مجموعه‌ای محدود از اعداد دریافت کند.

ظهور پول‌های کاغذی هم برخلاف آن‌چه به نظر می‌رسد، تاریخ طولانی و جذابی به خود دیده است. در روم باستان، استفاده از دست‌نوشته‌ها برای تضمین محافظت از دارایی رایج بود و این دست‌نوشته‌ها در قرن نوزدهم به پول‌هایی تبدیل شدند که توسط بانک‌های مرکزی کشورها چاپ می‌شدند. اما این پایان ماجرا نبود. از مردم عادی تا فعالان بازارهای مالی و حتی دولت‌ها نیاز داشتند تا دارایی خود را با سرعت بیشتری جابه‌جا کنند و به همین دلیل نوبت به پول‌های مجازی شد تا آهسته آهسته مسیر خودشان را باز کنند.

در سال‌های میانی دهه ۲۰۰۰ میلادی و در کشورهایی که وضعیت اقتصادی قابل قبولی داشتند، استفاده‌ از اسکناس به‌عنوان امری منسوخ‌شده در نظر گرفته می‌شد. با عبور از دوران جابه‌جایی اسکناس‌های بی‌پایان و پرداخت‌های بانکی حالا نوبت به کارت‌های اعتباری و حساب‌های اینترنتی شده بود تا بخش قابل توجهی از گردش مالی شهروندان را به خود اختصاص دهد. با وجود همه این پیشرفت‌ها، هنوز هم به نظر می‌رسید که روش‌های جذاب‌تری برای پرداخت‌های مالی وجود دارد. به همین دلیل پرداخت‌های موبایلی ظهور کردند؛ نسل جدیدی از پرداخت‌ها که اعتبار شهروندان را در کوتاه‌ترین زمان ممکن و به جذاب‌ترین شکل ممکن جابه‌جا می‌کند.

پرداخت موبایلی چیست و چرا به آن نیاز داریم؟

پرداخت موبایلی به معنای خرید یا پرداخت هزینه خرید با کمک تلفن همراه هوشمند است. در این روش مشتری به‌جای استفاده از پول نقد، چک یا کارت‌های بانکی، از یک تلفن هوشمند یا تبلت برای پرداخت هزینه کالا یا خدمات مورد نیاز خود استفاده می‌کند. پرداخت موبایلی روش‌های گوناگونی دارد که هر کدام برتری‌ها و ویژگی‌های خاص خود را دارند.

کیف پول الکترونیکی

کیف پول الکترونیکی می‌تواند فقط یک نرم‌افزار روی تلفن همراه باشد که کاربران را یاری می‌دهد تا اطلاعات کارت‌های بانکی مورد استفاده خود را بر آن مدیریت کنند. بنابراین کاربران می‌توانند با کیف پول الکترونیکی صورتحساب‌های خود را پرداخت کنند، انتقال وجوه را انجام دهند و اعتبارشان را در کارت‌های اعتباری، کارت‌های هدیه، کوپن‌ها یا کارت‌های باشگاه وفاداری مشتری ذخیره کنند. نیازی به یادآوری نیست که در شرایطی مشابه با پول نقد از کیف پول الکترونیکی هم می‌توان برای پرداخت‌های فوری استفاده کرد؛ چه در فروشگاه‌های آنلاین چه فروشگاه‌های فیزیکی.

پروژه پرداخت موبایلی مبتنی بر EMV چیست و چگونه کار می‌کند؟

پیش از هر چیزی باید بدانید که پروژه پرداخت موبایلی مبتنی بر EMV بیشتر از آن‌که روشی برای پرداخت باشد، استانداردی به نظر می‌رسد که می‌تواند پرداخت‌های موبایلی را تحت تاثیر قرار دهد. عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی، مدتی پیش با رونمایی از این پروژه تاکید کرد که پروژه پرداخت موبایلی مبتنی بر EMV که با نام کهربا هم شناخته می‌شود با هدف «افزایش رفاه و تسهیل دسترسی مردم»، «امنیت تراکنش‌ها» و «مقابله با جرم و پولشویی» معرفی شده و سه هدف و الگوی اصلی بانک مرکزی در توسعه خدمات پرداخت است.

در خلاصه‌ترین تعریف ممکن، پروژه پرداخت موبایلی مبتنی بر EMV یا کهربا خدماتی را عرضه می‌کند که براساس آن اگر تلفن هوشمند کاربر دارای قابلیت NFC باشد و دستگاه کارتخوان نصب شده نیز چنین قابلیتی را پشتیبانی کند، کاربر می‌تواند با نزدیک‌کردن تلفن همراه خود به دستگاه کارتخوان و بدون نیاز به استفاده از فیزیک کارت بانکی، وجه مورد نظر را پرداخت کند. البته نباید فراموش کرد که در این روش، اطلاعات کارت بانکی باید پیش از پرداخت وجه در یکی از برنامک‌های پرداخت تاییدشده از سوی بانک مرکزی، ثبت شود.

سهم موثر آسان‌پرداخت

شرکت آسان‌پرداخت پرشین که فعالیت خود را از سال ۱۳۸۸ دنبال می‌کند در سال‌های اخیر برای ارائه خدمات در حوزه پرداخت، تلاش‌های بسیاری کرده است. نشان پرداخت به عنوان خدمتی که در سال ۹۸ و در همکاری با بانک ملی از سوی آسان‌پرداخت معرفی شد، تلاش می‌کرد تا انقلاب بزرگی در دنیای پرداخت باشد. نام این سرویس پرداخت موبایلی بعدها به تله‌پرداز تغییر کرد و حالا با همین نام در دسترس کاربران قرار دارد. با کمک تله‌پرداز پرداخت درون شبکه‌ای برنامک آپ در اختیار کاربران می‌گیرد و به همین دلیل از QR Code استفاده می‌کند تا به کاربران امکانات بیشتری ارائه دهد.

تله‌پرداز یک سیستم درونی میان حساب‌های کاربری کاربران برنامک آپ است که در نهایت فقط اعتبار کاربران را جابه‌جا می‌کند. اگر کاربری تصمیم بگیرد که از تله‌پرداز برای دریافت ریالی وارد عمل شود، باید QR Code مبتنی بر پذیرندگی شاپرکی انجام دهد. بنابراین همه آنچه پروژه پرداخت موبایلی مبتنی بر EMV ارائه می‌کند از سال‌ها پیش توسط مجموعه آسان‌پرداخت و برنامک آپ عرضه می‌شده و به همین دلیل پروژه‌هایی همچون کهربا از دیرباز در چشم‌انداز و اهداف آسان‌پرداخت جای داشته‌اند.

از آن‌جایی که کهربا تلاش می‌کند تا استانداردی برای پرداخت‌های موبایلی باشد نباید آن را با روش جدیدی برای پرداخت اشتباه گرفت. به عبارت دیگر، پروژه پرداخت موبایلی مبتنی بر EMV به روش‌های پرداخت رنگ و بوی تازه‌ای می‌دهد تا با سرعت و دقت بیشتری در خدمت اشخاص حقیقی و حقوقی باشند. در شرایطی که تجربه مجموعه‌های رقیب، در دنیای پرداخت‌های آنلاین حداکثر به سه سال پیش بازمی‌گردد، شرکت آسان‌پرداخت بیشتر از ۶ سال است که در این حوزه فعالیت می‌کند. از این رو، نهاد معظم بانک مرکزی از داشته‌های آپ در صنعت بانکداری بهره‌مند است که می‌تواند از آنها استفاده کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.