کد مطلب: ۳۶۱۲۰۷

این کشورها در سال ۲۰۱۸ با بحران ارزی مواجه شدند

این کشورها در سال 2018 با بحران ارزی مواجه شدند

بررسی‌ها از ارزش 143 ارز جهانی در سال 2018 نشان می‌دهد، حدود 80 درصد از این پول‌های ملی طی سال گذشته ارزش خود را از دست داده‌اند.

بررسی‌ها از ارزش 143 ارز جهانی در سال 2018 نشان می‌دهد، حدود 80 درصد از این پول‌های ملی طی سال گذشته ارزش خود را از دست داده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از سی‌ان‌بی‌سی ، ارزش 11 ارز طی این دوره ثابت مانده و 13 ارز نیز روند افزایشی را تجربه کرده‌اند.

کاهش ارز پول ملی در ونزوئلا 99 درصد، آرژانتین 53 درصد و در ترکیه 38 درصد بوده است. همچنین رئال برزیل در سال گذشته 20 درصد، روبل روسیه 15 درصد، روپیه هند 11 درصد، کرون سوئد 10 درصد و پزوی فیلیپین 8 درصد کاهش ارزش داشته‌اند.

در میان اقتصادهای بزرگ هم یوان چین و یوروی اروپا به ترتیب، پنج درصد و سه درصد افت ارزش داشته‌اند.

ریال ایران نیز در این میان حدود 70 درصد از ارزش خود را در برابر دلار از دست داده است.

دلیل این کاهش به نظر می‌رسد سیاست‌های پولی متفاوت ایالات متحده با سیاست‌های سایر نقاط جهان بوده است. ایالات متحده از رشد اقتصادی قدرتمندی برخوردار است و در حال حاضر نشانه‌های تورم در آن دیده می‌شود. این مساله موجب شد تا فدرال‌رزرو آمریکا در سال گذشته میلادی در چهار نوبت نرخ بهره را افزایش دهد.

این در حالی است که کشورهایی که رشد اقتصادی قدرتمندی ندارند، سیاست‌های پولی متفاوتی را اتخاذ می‌کنند. برخی نرخ بهره را در سطوح پایین حفظ می‌کنند؛ برخی کشورها چون آلمان و سوئیس نرخ بهره منفی دارند. علاوه بر این بسیاری از کشورها تمایل ندارد سیاست تسهیل کمی را در پیش بگیرند.

به این ترتیب به نظر می‌رسد، لیر ترکیه، ریال ایران، روبل روسیه، روپیه هند، پزوی آرژانتین، پزوی شیلی، یوآن چین و راند آفریقای جنوبی یک ویژگی مشترک دارند و آن کاهش ارزش در سال گذشته میلادی بوده است.

بحران ارزی و کاهش ارزش پولی ملی در یک کشور طی یک دوره مشکلات اساسی برای اقتصاد آن کشور ایجاد می‌کند. نوساناتِ عوامل بسیاری از صادرات و واردات گرفته تا جریان سرمایه، رشد اقتصادی، تورم و نرخ بهره تحت تاثیر افزایش یا کاهش ارزش پول ملی قرار دارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.