تقی‌آزاد ارمکی، جامعه‌شناس، در گفت‌وگوی ویدئویی با «تجارت‌نیوز»:

جنگیدن با نظام سیاسی ضعیف را از دستور کار خارج کنید

عماد صدر عماد صدر

استاد دانشگاه تهران گفت: ورود عمده مردم به بازارهای مالی برای حفظ سرمایه و زندگی از تیغ تیز تورم اگرچه به نفع شخصی منجر می‌شود اما در نهایت به زیان جامعه است. حال مردم چگونه باید در عین حفظ سرمایه خود، به فکر آینده جامعه ایران باشند؟

به گزارش تجارت نیوز،

تقی آزاد ارمکی، جامعه‌شناس، در بخشی از گفت‌وگو با برنامه مقتصاد گفت:

  • چند تکنیک برای عبور از این وضع داریم.
  • اول اینکه ما باید حمله فراگیر به نظام سیاسی را از دستور کار روشنفکران خارج کنیم. چرا ما با نظام سیاسی ضعیف و ناتوانی که عقل هم ندارد می‌ستیزیم؟ با این کار نظام سیاسی رادیکال‌تر می‌شود. ما باید نظام سیاسی را رها کنیم. زمانی که آن را رها کردیم، در زبان و ادبیات سیاسی جامعه فرهنگی به حاشیه می‌رود.
  • مردم از سر لجبازی تصمیم نمی‌گیرند. مثلاً مصرف رسانه و موسیقی را در جامعه نگاه کنید. چرا رسانه‌های فارسی‌زبان در خارج از کشور این‌قدر دوام آوردند؟ به این دلیل که دوگانه صداوسیما و ایران اینترنشنال وجود دارد.
  • ما باید به مردم یادآوری کنیم که حقوقی راستین را تقاضا می‌کنند اما شیوه غلطی دارند. نقش طبقه متوسط و روشنفکر این است که به مردم آموزش ندهد که برای گرفتن حق خیابان را آتش بزنند.
  • روشنفکران تکنیک‌های جدیدی به مردم آموزش بدهند. اول باید به لحاظ اندیشه‌ای مهارت‌آموزی شکل بگیرد.
  • حتی اصلاح‌طلبان این جامعه همچنان از مردم دعوت پوپولیستی می‌کنند. اصولگراها هم اساساً بر شیوه پوپولیسم دینی و مذهبی عمل می‌کنند.
  • باید از این نگاه که مردم را کلیتی یکپارچه می‌داند دست برداشت. یعنی باید با مردم با بیان‌های متعدد سخن گفت. باید با مردم، با زبان‌ها و فرهنگ‌های متعدد سخن گفت.

متن و ویدئو کامل گفت‌وگو با تقی آزاد ارمکی را اینجا بخوانید و ببینید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

اینفوگرافی