کد مطلب: ۴۸۳۰۳۱

بررسی تکنیکال شاخص کل بورس / بازار سهام صعودی و در حال اصلاح است

بررسی تکنیکال شاخص کل بورس / بازار سهام صعودی و در حال اصلاح است

روند بلند‌مدت شاخص بورس اوراق بهادار تهران، صعودی و در حال اصلاح برآورد می‌شود. هفته گذشته شاخص با حدود ۵/ ۲ درصد افزایش از محدوده یک میلیون و ۵۰۳ هزار و ۴۲۶ واحد به محدوده یک میلیون و ۵۴۰ هزار و ۷۰۰ واحد رسید.

به گزارش تجارت‌نیوز ، شکور علیشاهی، تحلیلگر بازار سرمایه با بیان اینکه روند بلند‌مدت شاخص بورس اوراق بهادار تهران، صعودی و در حال اصلاح برآورد می‌شود، نوشت: هفته گذشته شاخص با حدود ۵/ ۲ درصد افزایش از محدوده یک میلیون و ۵۰۳ هزار و ۴۲۶ واحد به محدوده یک میلیون و ۵۴۰ هزار و ۷۰۰ واحد رسید. در هر روند صعودی اصلاح قیمت‌ها اجتناب‌ناپذیر است. منظور از اصلاح قیمت‌ها تشکیل روند نزولی در میان‌مدت و بلند‌مدت نیست، بلکه کاهش قیمت‌ها است. فاز اصلاحی با شکست روند صعودی کوتاه‌مدت آغاز می‌شود. روند صعودی میان‌مدت گاه در این مرحله شکسته می‌شود و گاه شکسته نخواهد شد.

او ادامه داد: روند صعودی بلند‌مدت به هیچ وجه در فاز اصلاحی شکسته نخواهد شد. در حال حاضر مهم‌ترین محدوده‌ای که می‌تواند مانع تبدیل شدن فاز اصلاحی به فاز ریزش قیمتی شود همین محدوده خط روند صعودی بلند‌مدت است. در صورت شکست این محدوده به سمت پایین امیدها نسبت به تشکیل روند صعودی بسیار کم خواهد شد و عرضه‌کنندگان سهام فشار فروش مضاعف به بازار وارد خواهند کرد. مهم‌ترین اتفاق در هفته گذشته، حرکت شاخص به سمت شکستن خط روند نزولی کوتاه‌مدت بود که در آخرین روز معاملاتی هفته این اتفاق افتاد اما از نظر تحلیلگران محافظه‌کار شکسته شدن این محدوده هنوز تایید نشده است. برای تایید شکست خط روند نزولی شاخص کل باید در بالای محدوده یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد قرار گیرد. حضور شاخص در بالای محدوده یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد در پایان هفته امیدوارکننده است اما نشانه پایان اصلاح قیمتی نیست. در صورت افزایش قیمت‌ها و عبور شاخص از محدوده یک میلیون و ۷۵۰ هزار واحد می‌توان گفت به احتمال زیاد از فاز اصلاح قیمتی خارج شده‌ایم.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه نوشت: در صورت ادامه اصلاح قیمت‌ها، شاخص کل بورس اوراق بهادار در هفته‌های آینده می‌تواند تا محدوده یک‌میلیون و ۳۶۵ هزار واحد نیز اصلاح داشته باشد. در صورت کاهش قیمت‌ها دو محدوده ممکن است از این رخداد جلوگیری کنند که به آنها حمایت می‌گوییم. محدوده یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد و محدوده یک میلیون و ۴۵۰ هزار واحد را می‌توان به عنوان اعداد مهم حمایتی شاخص در هفته‌های آتی در نظر داشت. این محدوده‌های حمایتی هر کدام به نوبه خود، بسیار قدرتمند و امید بسیار زیادی برای متوقف شدن اصلاح قیمت‌ها هستند. با توجه به حضور شاخص در منطقه مهم قیمتی و همچنین حضور در نزدیکی منطقه اشباع فروش که ناحیه‌ای است که بعد از چند روز متوالی کاهش قیمت به آن می‌رسیم، احتمال پایان فاز اصلاحی نیز وجود دارد، بسیاری از نمادها اصلاح خود را تکمیل کرده‌اند و در صورت ادامه کاهش قیمت‌ها از فاز اصلاحی خارج شده و به فاز روند نزولی وارد می‌شوند. همچنین بسیاری از صنایع از فاز اصلاح خارج و وارد فاز ریزش قیمتی شده‌اند. این موضوع برای معامله‌گران و تحلیلگران باعث ایجاد ترس شده است. در صورتی که شاخص کل مسیر افزایشی را در پیش بگیرد، بعد از عبور از محدوده‌های مهم یک‌میلیون و ۹۰۰ هزار واحد و۲ میلیون واحد، محدوده ۲ میلیون و ۱۲۰ هزار واحد می‌تواند هدف اول شاخص کل باشد.

علیشاهی نوشت: البته قبل از محدوده‌های مذکور مقاومت‌های یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد و یک میلیون و ۷۵۰ هزار واحد نیز می‌تواند مانع افزایش بیشتر قیمت‌ها شود. مسیر برای افزایش شاخص بسیار دشوار است و همین موضوع از امیدها نسبت به رسیدن شاخص به سقف قبلی خود کاسته است و سرمایه‌گذاران تقریبا ناامید در حال خروج از بازار هستند. اما کماکان امید‌هایی نسبت به رسیدن شاخص به محدوده سقف قبلی و حتی بیشتر در بین فعالان بازار وجود دارد. بعد از عبور از محدوده بسیار مهم ۲ میلیون و ۱۲۰ هزار واحد، این شاخص می‌تواند اهداف بالاتری همچون ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد یا حتی بالاتر را دنبال کند. دو منطقه قیمتی از جمله ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار واحد و ۲ میلیون و ۳۷۵ هزار واحد می‌توانند از ادامه افزایش قیمت‌ها جلوگیری کنند، به این محدوده‌ها مقاومت می‌گوییم. توجه داشته باشید به دلیل اینکه شاخص کل در تاریخ خود هیچ‌گاه در این اعداد حضور نداشته، این محدوده‌ها از اعتبار چندانی برخوردار نیستند اما شیوه‌های آماری و تکنیکی برای محاسبه محدوده‌های مهم در این مواقع وجود دارد و اکثرا تحلیلگران جسور از آنها به عنوان محدوده‌های تحلیلی استفاده می‌کنند. این اشخاص برای ترسیم خطوط تحلیلی خود به دنبال حداکثر یک یا دو تایید نشانه تکنیکی بدون در نظر گرفتن گذر زمان هستند، در مقابل تحلیلگران محافظه‌کار برای ترسیم خطوط تحلیلی حداقل دو نشانه تکنیکی یا گذر زمان را لحاظ می‌کنند. با توجه به افزایش شاخص در هفته گذشته احتمال سناریوی افزایشی بیشتر شده اما هنوز کمتر از احتمال رخداد سناریوی ادامه اصلاح است. این موضوع را می‌توان در تشکیل روند نزولی میان‌مدت در شاخص ۳۰ شرکت بزرگ دنبال کرد.

1313 1414

منبع: دنیای اقتصاد

اخبار مرتبط با بازار سهام را در صفحه اختصاصی بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • عبود عبودی

    ذرت یا زرت؟

    • ناشناس

      زرت

  • محمود

    چشم بسته غیب گفته! حداق چندتا گروه و اثراتشون را میگفتین.